Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kommer eMac G5

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En ny version av eMac med G5-processor är på gång utan tvekan, AppleInsider tror att den kommer mycket snart.

Nu när iMac G5 är lanserad är det nog inte en ny eMac långt borta, frågan är om man fortsätter med en 17" CRT eller om man får se stora förändringar i formfaktor. Helt klart är att en processoruppgradering väntar, AppleInsider skriver att vi eventuellt får se en snabbare G4 i väntan på att G5-processorerna blir lättare att få tag på (och blir billigare).

Den nuvarande eMac-generationen lanserades i Maj 2003 och har bara uppdaterats en gång sedan dess. I November 2003 sänkte man priserna rejält och gjorde eMac till företagets budgetmodell - den säljs främst till skolor.

Spekulera hejvilt - hur tror du att nästa eMac ser ut? Bäst gissning vinner!

AppleInsider spekulerar

Jag hoppas verkligen att den nuvarande 17" CRT byts ut mot en betydligt bättre modell som klarar 1280x1024 i 100Hz eller åtminstonde 85Hz.

Jag tycker dom ska pensionera eMac nu när dom har nya iMac G5..

Ursprungligen av djsomeone:

Jag tycker dom ska pensionera eMac nu när dom har nya iMac G5..

Nej, det behövs en Mac som är billigare än iMac så att folk kan köpa en Mac för ungefär lika mycket pengar som man lägger på en PC. Inköpspris är fortfarande det största hindret för många som skulle trivas ypperligt med en Mac istället för en PC på sitt skrivbord.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 17:43
Ursprungligen av superduperjacob:

Nej, det behövs en Mac som är billigare än iMac så att folk kan köpa en Mac för ungefär lika mycket pengar som man lägger på en PC. Inköpspris är fortfarande det största hindret för många som skulle trivas ypperligt med en Mac istället för en PC på sitt skrivbord.

Kanske en Mac mini??

Gick det inte rykten om att de skulle lägga ner eMacen, förresten?

  • Medlem
  • 2005-03-02 18:54
Ursprungligen av superduperjacob:

Nej, det behövs en Mac som är billigare än iMac så att folk kan köpa en Mac för ungefär lika mycket pengar som man lägger på en PC. Inköpspris är fortfarande det största hindret för många som skulle trivas ypperligt med en Mac istället för en PC på sitt skrivbord.

Skitsnack. Det är en prioriteringsfråga. De prioriterar inte datorköpet. Samma person som köper en dator som med lite röta klarar transporten hem från Siba, kan mycket väl sitta och äta popcorn om lördagen framför en 42" plasmaskärm.

Att det GÅR att köpa en PC för 5000, har sedan på något sätt gjort att ALLA PC i folks medvetande kostar så lite. Varför ska Apple vara med och skrapa på botten? Det tycker jag Siba klarar bra själva.

I en tråd tidigare påstod någon att man kunde köpa en bra spel-PC för runt 5000. När ett bra spel-grafikkort kostar minst 3500, så undrar jag hur resten av datorn ser ut. Lite perspektiv kanske?

Strömknapp som är lättare att hitta. Jag fick söka i 30 sekunder innan jag hittade var knappen gömde sig (på baksidan brevid strömsladden).

Tystare eMac. Den lever om för mycket i klassrumsmiljö

Om formfaktorn hos eMac förblir oförändrad hoppas jag att CD/DVD-enheten blir direktmatad eller i alla fall att CD-luckan blir förbättrad eftersom den nu låter plastigt värre och inte har någon lyxeffekt à la Mac över sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 22:33

eMac skulle kunna vara den stationära Apple-modell som säljer mest egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 23:04

Jag tycker emacen är snygg fast den kan förbättras på vissa punkter.
Att skärmen är av crt typ är bra ur förstörelse synpunkt och passar skolor. Ett alternativ är ju om man har en platt skärm med ett glasskydd.
Skärmen skulle behöva förbättras så den klarar de högre upplösningarna bättre.
Ljudmässigt behöver den tystas en del om den ska platsa i hemmen.
Inkastmatad cd skulle nog förstöra det rena utseendet. Bättre om man fixar luckmekanismen. Kanske hela luckan kan åka ut med släden istället för att öppnas nedåt.

/Johan

Kanske det äntligen är dags för en liten låda utan skärm till budgetpris?

Naturligtvis inte en drömmaskin med PCI-platser och annan utbyggbarhet, eftersom det skulle inkräkta för mycket på Apples dyrare datorer. Expansionsmöjligheterna ska vara precis lika begränsade som i dagens eMac.

1,6 Ghz G5, och samma grafikkort som iMacen?

Jag har för mig att eMac från början var överraskande kraftfull vad gällde processor. Kom den med G4 innan det fanns i PowerBook, eller hur var det?

Låda utan skärm för 6000-7000 kr kanske, och en liten rabatt om man köper den tillsammans med någon av Apples skärmar.

  • Medlem
  • 2004-10-13 23:25
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag har för mig att eMac från början var överraskande kraftfull vad gällde processor. Kom den med G4 innan det fanns i PowerBook, eller hur var det?

Hmm, nej, den var bara billig (vilket kanske var en överraskning för somliga). Powerbook G4 har funnits betydligt längre tid. Betydligt längre än iMac G4 också.

Tror det kommer en emac på 1,6GHz, lägsta hårdiskmodellen på 60GB och det skulle också kunna komma ett grafikkort på 64MB. Tror också på ett anorlunda utseende.

Men jag vet inte det kan lika gärna vara en processor uppgradering till en G4 på 1,33- 1,5GHz. Man får dock hoppas på en G5:a. (Undrar hur lång leveranstid en eMac G5 kommer att ha?)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 11:22

eMac lär bli en löjligt strippad iMac - kanske till och med utan inbygt optisk drive och avsedd för netboot och externa optiska. Kanske till och med en iMacG5 med G4 som eMac.

Så hade i vart fall jag gjort om jag parkerat min BMW på handikapplatsen närmast entren på Infinite Loop

Det finns redan en Imac g5 utan optisk enhet med 40 mb disk som erbjuds till skolor.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 15:03
Ursprungligen av Andreas Larsson:

Det finns redan en Imac g5 utan optisk enhet med 40 mb disk som erbjuds till skolor.

Vet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-02 13:29

Borde vara dags för ny eMac nu?

Min gissning är (om den kommer nån) att det blir en eMac med TFT 15" med upplösning 1280 x 1024 med samma look som iMac G5 fast inte den genomskinliga plasten utan vit (eller nån färg?) plast direkt på ytan.

Innanmätet får G4 1.42 och resten ungefär samma som nuvarande.
Priserna blir samma eller kanske lite lägre.

Utbildningsvarianten är utan DVD och med skyddande glasyta framför TFTn?

Blir isåfall köksdator hemma!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 17:01
Ursprungligen av DaWolf:

Borde vara dags för ny eMac nu?

Min gissning är (om den kommer nån) att det blir en eMac med TFT 15" med upplösning 1280 x 1024 med samma look som iMac G5 fast inte den genomskinliga plasten utan vit (eller nån färg?) plast direkt på ytan.

Innanmätet får G4 1.42 och resten ungefär samma som nuvarande.
Priserna blir samma eller kanske lite lägre.

Utbildningsvarianten är utan DVD och med skyddande glasyta framför TFTn?

Blir isåfall köksdator hemma!

Nja, 15" kommer det nog inte bli. Åtminstonde 17" borde den ha. Men det vore inte helt fel om den fick en TFT:)

  • Medlem
  • 2005-03-02 17:22

När TFT-skärmar går att hitta för 1500:- tycker jag att eMacen är en, förvisso rätt snygg men onödig produkt. Mac mini, eller iMac är bättre alternativ. Den skulle behöva vara snuskigt billig, om det ska bli en hit... troooor jag.

1
Bevaka tråden