Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tål hårddisken i en iBook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Åkte buss med min nyinköpta iBook igår. Det skulle jag nog inte gjort, nu har den börjat ge ifrån sig småljud när den använder hårddisken. Inget farligt, men den låter betydligt mer än vad den gjorde innan. Så frågan är hur mycket tål hårddisken? Är en skakig buss för mycket? Iofs så har kompisens också börjat låta lite, men jag tänkte att det var lika bra att fråga.

ps. Måste säga att iBooken är den bästa datorn jag har haft. När jag fick den i torsdags var lyckan total när jag upptäckte att den kom med fulladdat batteri. Så nu har jag en uptime på 6 dagar (inte så mycket, men jag har aldrig stängt av den). ds.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-02 08:24

Själv tycker jag att den ska tåla en bussresa men vad vet man.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-02 08:49

Samma dag jag fick "min" (jobbets) iBook skulle jag koppla in en 17" CRT-skärm, som jag lyfte upp på ett litet stativ (IKEA) ovanför skrivbordet.
Framför stativet stod iBooken med uppfälld skärm.

På något sätt tappade jag 17-tummaren framåt, så den föll ned på iBookens skärm som slogs igen med den tunga CRT skärmen liggandes på den.
Resultat: En liten liten repa i iBookens hölje samt att skärmen stängdes några millimeter snett, men inte något som syntes om man inte sökte. Skärm, hårddisk och annat klarade sig utan skador.

Några veckor senare slängde jag på mig ryggsäcken med iBooken i när jag hoppade upp på cykeln (i en kombinerad svårbeskriven rörelse... )
Tyvärr var säcken inte stängd och datorn åkte i asfalten med en duns.
Endast skyddad av ett neopren-skydd (Tucano Second Skin) blev det en liten repa i hörnet.
Allt annat klarade sig och - turligt nog - skärmen stängs nu perfekt igen!

Min slutsats: iBooken är verkligen en mycket tålig dator! (Jämfört med första generationens BowerBook G4 är den i en helt annan liga.)

Att en hårddisk börjar låta av att åka buss låter märkligt.
Vad menar du föresten med "låta"??

Eftersom den är ny kan du ju ta den till en återförsäljare och kolla om det är ett garantiärende?

/M

Låter som en defekt hårddisk från början.
Den ska bytas ut. En bussresa ska den tåla för vi pratar om en bussresa i Sverige inte i borte Mogalistan väl?

Har tappat min i golvet från 75 cm höjd, inget hände.
Senast stod jag på huve nerför en trappa och daskade datorväska med inneliggande iBook i backen. No problemas....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 11:59

Om datorn är avstängd eller befinner sig i vila tål hårddisken en del smällar, men däremot inte om datorn är i gång.

Tack för svaren! Det var just det att den var igång, jag satt och tittade på film med den. Jag tog det försiktigt med den och så vidare, men jag tror inte att jag ska åka buss med den (igång) i fortsättningen. Ljudet som kommer är ett lätt (inte högt alls, men man hör det. ungefär som om något knastrade svagt) "skrapande" när den läser/skriver (vet inte vilket) på hårddisken. Svårt att beskriva ljudet, men jag tror ni att ni vet vad jag pratar om. Det låter inte som något allvarligt, jag tänkte bara att det var lika bra att fråga.

Jag tror inte heller att den kan ha varit trasig från början, eftersom jag har använt en stor del av hårddisken utan problem (45 av 55 gig).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 21:39

man kan väl tycka att en bärbar dator ska vara just bärbar.. dvs att man ska kunna använda den på ställen utanför hemmet tex i bussen på tåg osv.. jag skulle som sagt bli mycket förvånad om den inte skulle tåla att åkas buss med, eller kanske en smula förbannad till och med.
klart du borde få det fixat, det tycker jag iaf.

Lyssnade på den igen igår. Nu nästan lika tyst som innan. För övrigt var det en rätt så skumpig buss, det var också en halvplogad väg som knappt kan kallas jämn i vanliga fall heller.

Hur som helst, tack för svaren!

1
Bevaka tråden