Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Do Shell Script" problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-01 23:37

Hej alla applescript gnagare!

Någon som vet varför jag inte får detta att fungera?

do shell script "cp -R /Volumes/endisk/fil.txt ~/Library/enmapp/ | /bin/tcsh"

Vill kopiera till aktuell inloggad användares hemkatalog och har endast kommit fram till denna lösning med "do shell script", vilket säkert går att göra på annat sätt. Förslag välkommna.

Kör jag scriptet ovan direkt i terminalen fungerar det. Händer inget när jag kör från Manusredigeraren.
Inget felmedelande osv!?

Testade motsvarande (fil från server till lokal mapp) här och det funkar utmärkt både i Terminalen och i Manusredigeraren.
Varför piper du det via /bin/tcsh? Det funkar lika bra utan...

Ursprungligen av Michael Nord:

Testade motsvarande (fil från server till lokal mapp) här och det funkar utmärkt både i Terminalen och i Manusredigeraren.
Varför piper du det via /bin/tcsh? Det funkar lika bra utan...

Det är ingen pipe per se utan bara ett sätt att se till att skriptet körs i tcsh.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 11:24

Kan det inte vara behörigheter som krånglar? Men man kan lägga till en harang bakom i AppleScript om att det skall köras som "admin" med passord enligt dialog eller liknande.
Jag gjorde så här för "periodic", och något liknande för "sudo ditto" borde väl funka...

  • Medlem
  • 2005-03-02 22:45
Ursprungligen av Pär:

Kan det inte vara behörigheter som krånglar? Men man kan lägga till en harang bakom i AppleScript om att det skall köras som "admin" med passord enligt dialog eller liknande.
Jag gjorde så här för "periodic", och något liknande för "sudo ditto" borde väl funka...

En får tacke för hjälpa..

Har prövat lite olika varianter nu på "do shell script" med behörigheter osv.
Fungera dock inte alls. Där ger jag upp på äpllescrutt.
Kanske är det så att det är något fel på min installation!?

tell application "Finder"
	duplicate (Sökväg till filen du vill kopiera) to (path to library folder from user domain) & "Mappnamn:" as Unicode text
end tell
1
Bevaka tråden