Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker äventyrsspel/rollspel

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-22 08:37

Kan någon ge ett tips på ett bra (nytt!) äventyrsspel liknande Myst, Riven, Buried in time el. dyl. som fungerar på min iBook? Jag är en avdankad spelare!

Tack på förhand
/Johan

Börja spela World of Warcraft istället! Jag är också avdankad, men detta är det bästa spel som någonsin gjorts!

Nä, tyvärr. Däremot (om det kan vara till någon hjälp) så är jag rätt säker på att det inte finns några bra spel som liknar Myst.

WoW är riktigt bra för oss gamla rollspelare. Kanske inte riktigt samma inlevesle och gemenskap men ett bra ersättning!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-25 09:30

Men jag har hört av nära vänner att WoW är/kommer att bli enormt tidskrävande, vanebildande och dessutom dyrt p.g.a. månadsavgifter. Värre än Heroin.
Jag söker något som kan jämföras med koffein, en liten snäll kick då och då.

Ett ganska nytt (och framförallt bra!) äventyrsspel är Knights of the Old Republic. Kom till mac i December 2004 tror jag. Jag tycker det är väldigt bra, men du skall nog inte lita för mycket på mig. Myst och Riven tycker jag nämligen är något av det tråkigaste jag någonsin satt mig framför. Buried in Time har jag inte provat.
Tips nummer två: Lite äldre, men ändå ett OSX-spel - Escape from Monkey Island. Helt underbart äventyrsspel. Påminner faktiskt lite om Myst, fast animerat. Och roligt.

Både Alida och Myst IV kan jag förstå, det är ju spel precis i den genren som Joli pratade om, men varför drar alla upp World of Warcraft? Missförstå mig inte nu, jag spelar det själv och tycker det är ett underbart spel, men var finns likheterna med Myst? World of Warcraft har ju en massa actionelement, och särskilt mycket klurande är det ju inte.
Det är mer uppgifter av typen döda en massa såna, samla en massa såna, hitta honom, o.s.v. Inga mystiska knappar som dunkar i olika takt så långt ögat når...
Jag vet att spelet innehåller mer än så, men de andra elementen påminner ännu mindre om Myst & Co.

Observera att jag inte tycker det är fel att rekommendera WoW (det är det aldrig! ), utan jag är bara nyfiken på varför.

edit: Dessutom är det uttryckligen sagt att det som efterfrågas är tillfälliga kickar och inget beroendeframkallande.

Ursprungligen av Godzilla:

Ett ganska nytt (och framförallt bra!) äventyrsspel är Knights of the Old Republic. Kom till mac i December 2004 tror jag. Jag tycker det är väldigt bra, men du skall nog inte lita för mycket på mig.

Jag förstår inte hypen kring KotoR, visst det är bra, men att det är gjort för konsol skiner igenom och handlingen är inte den djupaste.

Ursprungligen av Andersson:

Jag förstår inte hypen kring KotoR, visst det är bra, men att det är gjort för konsol skiner igenom och handlingen är inte den djupaste.

Finns det en hype? Jag känner inte så många som ens har spelat det, och jag går på datorspelsutbildning :). F ö håller jag med, det är inte sådär jättebra, men jag kollade inledningsvis bara på spel som kommit (till Mac) de senaste tre åren, och som höll sig någorlunda inom genren som efterfrågades. Det var inte många. Och spelet är ju ändå ganska skoj, eller?

Ursprungligen av Joli:

Men jag har hört av nära vänner att WoW är/kommer att bli enormt tidskrävande, vanebildande och dessutom dyrt p.g.a. månadsavgifter. Värre än Heroin.
Jag söker något som kan jämföras med koffein, en liten snäll kick då och då.

Jag är säker på att ett WoW-beroende är billigare än ett heroin-beroende

En snäll kick då och då = Fallout 1* & 2, Baldur's Gate I** & II**.

* demo
** trailer

Ursprungligen av Andersson:

En snäll kick då och då = Fallout 1* & 2, Baldur's Gate I** & II**.

* demo
** trailer

Där har vi bra tips, på spel som påminner om det som efterfrågades. Baldur's Gate 1 kan inte jag med iofs , alldeles för tråkiga miljöer och sidequests. Tvåan däremot, har jättemysiga miljöer och (en del) helt lysande sidequests. Jag skulle faktiskt kunna sträcka mig till att rekommendera att hoppa över ettan och gå direkt till tvåan. Då storyn är så dåligt berättad i ettan kan man lika gärna ta "detta har hänt"-inslaget i början av tvåan utan förlust.

Jag vet inte vilken iBook Joli har, men det förtjänar också att sägas att BG2 inte är helt "osegt" i OSX pga dåligt gjord grafikkortsstöd. Klart spelbart, men segt. (På min förra dator, en iMac G4 700Mhz med 512 MB minne.) Spelbart så länge man inte sätter på grafikkortsacceleration, alltså. Då blir det genast ospelbart, med hackande muspekare o.s.v.

När vi ändå är inne på Infinity Engine-spel så skulle jag vilja slå ett (löst) slag för Icewind Dale; någonstans mellan Baldur's Gate 1 och Baldur's Gate 2 i "rolighetsfaktor", och med den snabbaste grafiken av alla tre. Riktigt juste musik också, har försökt få tag i soundtracket utan framgång.

Jag började sträcka mig efter den gamla kartongen till Mutant när jag såg ärenderaden...

Ahhh Mutant är det jag plågar min spelargrupp med nu....

Nu snackar vi GAMLA Mutant här.... Äventyrsspels bästa någonsin.

Nån som vet om man kan få tag i grejjer till gamla Mutant fortfarande?

Va finns det något annat än den lila lådan????
Va falls!

hahaha nej du... det blir svårt.

"Gamla" Mutant, i nya kläder... www.mutant.nu
Mer Mad Max, mindre Blade Runner (den svarta lådan)

Kul med lite "Papper & Penna" rävar på forumet

Vederstyggelse!
Nyutgåvan av "gamla" Mutant är inte bra... inte heller Drakar & Demoner nyutgåvan...

Den enda nyutgåvan som håller måttet och faktiskt tillför något är Dungeons & Dragons, samma spel som gjorde detta med rollspel populärt.

Papper & Penna räv är jag av rang... har inte blivit det minsta galen av 20 års rollspelande...

M:UA är ju riktigt bra skrivet och en, i mina ögon, inte alls dum revival. DoD6 vet jag däremot inte om jag är en stor fan av.

GothCon snart... ngn som ska dit?

www.gothcon.se

Problemet med revival produkterna är att det inte tänker nytt utan:
1 rippar rakt av
2 tycker att Runemasters tabell och slå en miljon tärningsslag är det bästa.

Gothcon... oj det var ett tag sedan... har bara varit spelledare där för CoC och....... Kult.
Kult är ett underskattat spel f.ö.

Det är förvisso helt sant, men med tanke på de olika Mutant-liren så är M:UA en skön retrofläkt efter Mutant Rymd och Chronicles *ryser*

Kult är nice, vet dock inte hur nysläppet är, ska tydligen vara rätt retro det med... Men who needs när man sitter på gamla boxen

Inte kan man missa GothCon inte, arrar steampunkscenario i år... Ånga och mässing och Preussen i en salig blandning

Ursprungligen av boloch:

Chronicles *ryser*

Äh! Det där är bara något som blev inne, att racka ner på MC. Ungefär som att hacka på folk som använder Mac. Hälften av alla MC-påhoppare har säkert bara hakat på den "otysta minoriteten" utan att stanna upp och tänka efter om det var deras egen åsikt eller ej. Jag säger inte att det gäller dig, det måste ju finnas åtminstone någon som ärligt ogillar det.

Allt som inte har med Mac-spel att göra får diskuteras någon annanstans, t ex offtopic.se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 19:19

MYST är ensam på tronen...

Ville bara skriva ett litet inlägg då diskussionen (i vanlig ordning ) har spårat ur lite...
För att återgå till ämnet: nej , det finns fortfarande inga spel som matchar MYST vare sig
i välgjord grafik, spännande och vackra miljöer, kluriga pussel och fängslande bakgrundsberättelser... Men så är jag också hängiven MYST-spelar sedan över 10 års tid!
Som direkt svar på ursprungsfrågan så kan man bara rekommendera andra spel ur samma serie;

MYST - det första ursprungliga spelet som sätter stämning och berättelse i fokus (halvsvåra pussel - du får bra träning i MYST-logiken som kommer att bli allt mer avancerad för varje spel du spelar).
Relativt små världar ('ages') att springa omkring i...

RIVEN - uppföljaren som fortfarande rankas som ett av de populäraste spelen i serien; otroligt vackert, men SVÅRA och inte alltid självklara pussel. Stora världar att springa omkring i. Fantstiskt suggestiv musik!

EXILE - en klar godkänd och spännande uppföljare som utvecklar intrigerna ännu mer, för att inte tala om de häftiga miljöerna! Första gången som 360° rotation används (bortsett från en senare uppdatering av första MYST. När får vi se motsvarande hända med RIVEN ?! Snälla...)

URU - ett stort experiment av upphovsmakarna att skapa ett MYST 'online' där man kan röra sig fritt i 3D-miljö. Tyvärr överskattade man spelarnas internetuppkopplingar och samtidigt underskattade sina egna spelservrar så allt las ner 'online'...MEN, det går fortfarande att spela i 'singlemode' och är fantstiskt häftigt i milöer och pussel! Garanterat underhållande i m-å-n-a-d-e-r!
Knyter också intressant ihop berättelserna om D'ni och 'familjen Atrus'.

REVELATION - det senaste spelet som har tagit speltekniken ännu ett steg längre och bjuder på otrolig verklighetstrogen 'närvaro' i alla miljöer. Återigen suggestiv musik och fängslande pussel (som nästan är i samma knepiga nivå som i RIVEN).

MYST IV-END OF AGES - det 'sista' officiella MYST-spelet som lär komma nu i höst och som binder samman alla 'lösa trådar' i berättelsen om D'ni och Atrus och hans familjs öden... Lite är känt ännu, men räkna med ett minst lika välarbetat scenario och knepiga pussel att lösa! Kan knapt bärga mig...

Om man skall uppskatta MYST och allt det som denna spelserie står för bör man har stort tålamod, upptäckarlust, nyfikenhet, fantasi, känsla för att 'ryckas med', envishet ...och relativt snabb och kraftfull dator (spelen frestar på och provar vad du har 'under huven'!). Men om du gillar stora och spännande äventyr och tar dig tid att upptäcka MYST-världarna med alla sinnen så lovar jag dig att det inte finns något annat spel som kommer i närheten!

Lycka till med äventyren!
Och glöm aldrig: ge inte upp!

Mvh / Clavius

1
Bevaka tråden