Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SEB internetbank offline hela dagen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tyvärr har SEB:s internetbank varit offline hela dagen, känns inte så kul. Någon som vet mer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-01 18:07

Nä. Jag har försökt betala räkningarna /en dag sent) men får tji.
I idg's artikel säger dom "överbelastning". Hmmm.....jag (med näsa för konspirationer och annat mystiskt) tror att något hänt, men medvetet orsakats av illvilligt folk. Typ DDoS...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-03-01 18:14

Nu funkar iallafal Internetkontoret för privatpersoner.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 18:20
Ursprungligen av Danne V:

Hmmm.....jag (med näsa för konspirationer och annat mystiskt) tror att något hänt, men medvetet orsakats av illvilligt folk. Typ DDoS...

Om lik mycket folk skal lfixa det på halva tiden, och dessutom får prova fler gånger - då kommer ju ordinarie kunder lyckas med ddos
(Antar att SEB:s servrar inte tål "peaks" så bra, och att lastväxlingen antagligen suger. Ett mindre lyckat och trimmat system sänker ju nästan sigsjälvt bara några fått igång den höga belastningen. Inte för jag vet hur man trimmar systemet, men jag har sett system som hamnat på självdestruktionens brant…)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-01 18:36
Ursprungligen av Pär:

Om lik mycket folk skal lfixa det på halva tiden, och dessutom får prova fler gånger - då kommer ju ordinarie kunder lyckas med ddos
(Antar att SEB:s servrar inte tål "peaks" så bra, och att lastväxlingen antagligen suger. Ett mindre lyckat och trimmat system sänker ju nästan sigsjälvt bara några fått igång den höga belastningen. Inte för jag vet hur man trimmar systemet, men jag har sett system som hamnat på självdestruktionens brant…)

Äh. Jag har använt SEBs Internetbank sedan begynnelsen (dom hade t.o.m. en artikel om mig i Aftonbladets saligen avsomnade IT-bilaga eftersom det var så nytt) och dom har aldrig haft problem i slutet av februari.

Det där med DDoS var förstås nåt som jag bara skrev (var det inte kul?). Jag tror helt enkelt att det har pajat, och att det är en ren slump att det hände just idag, men att dom inte kan säga annat än att det är "överbelastning". Dom drar ju bara in 2-5 miljarder netto varje kvartal, så dom kan ju inte ha råd med rejäla grejer....

Märk väl att banker är väldigt bra på att hålla masken när dom råkar ut för elände, bedrägerier och annat som dom tror skulle kunna rubba förtroendet (host, host) som vi har för dom.

Jaja...det blir nog bra till slut.

1
Bevaka tråden