Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförsörjning i Sawtooth G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-01 12:59

Var inne i min burk idag för att fräscha upp mitt minne om hur det ser ut, och för att tänka ut hur lätt eller svårt det kan vara att fixa strömförsörjningen till fläkten på en ATI Radeon 9800Pro? Hittade bland annat en ledig kabel som förmodligen är tänkt att användas till en eventuell extra hårddiskt till höger om de IDE-hårddiskar jag redan har. Är det någon som vet om jag kan använda denna kabel (slutar med en 'sockerbit'? Det är fyra sladdar som sammanstrålar där.

Det är en sådan anslutning du använder för strömförsörningen av ett 9800 kort (inte bara fläkten på kortet, fläkten som sådan drar max 2 watt och försörjs lätt av AGP).

Om det nu bara är fläkten som skall försörjas beror det på om det är en fläkt med rpm sensor i en tredje kabel eller om den har en enkel strömförsörjning hur det går om man hoppar över fläktens egen strömförsörjning till 12V rakt upp och ner.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-01 14:00
Ursprungligen av DrBoar:

Det är en sådan anslutning du använder för strömförsörningen av ett 9800 kort (inte bara fläkten på kortet, fläkten som sådan drar max 2 watt och försörjs lätt av AGP).

Om det nu bara är fläkten som skall försörjas beror det på om det är en fläkt med rpm sensor i en tredje kabel eller om den har en enkel strömförsörjning hur det går om man hoppar över fläktens egen strömförsörjning till 12V rakt upp och ner.

Jag har inte en aning om ATI Radeon 9800Pro Mac Edition 128MB har enkel strömförsörjning eller ej?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-01 14:04

Hämtade denna info på ATI:s hemsida:

"Power connection to the computer
RADEON® 9800 PRO MAC EDITION requires connection to your computer’s internal power supply for operation. ATI recommends a 300-Watt power supply or greater to ensure normal system operation where a number of other internal devices are installed."

http://www.atitech.com/products/radeon9800/radeon9800prome/specs.html

Men är det inte lite overkill med ett ATI Radeon 9800 i en Sawtooth?

Jag föreslår att du lägger en del av pengarna på en ny Mac istället t ex en PM G4 digital audio som har 4x AGP.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-01 17:25
Ursprungligen av Macus:

Hämtade denna info på ATI:s hemsida:

"Power connection to the computer
RADEON® 9800 PRO MAC EDITION requires connection to your computer’s internal power supply for operation. ATI recommends a 300-Watt power supply or greater to ensure normal system operation where a number of other internal devices are installed."

http://www.atitech.com/products/radeon9800/radeon9800prome/specs.html

Men är det inte lite overkill med ett ATI Radeon 9800 i en Sawtooth?

Jag föreslår att du lägger en del av pengarna på en ny Mac istället t ex en PM G4 digital audio som har 4x AGP.

Uppriktigt sagt så vet jag inte? Mitt skäl till att gå från ATI 8500 till 9800 är 'Tiger'. Att köpa en G4 igen verkar lite bakåtsträvande. Får jag så mycket mer med en 'digital audio' i förhållande till vad min nuvarande har att erbjuda? Jag har redan uppgraderat till 1.5GB RAM, Superdrive, USB2.0 PCI-kort. Innan jag gör något alls så ska 'Tiger' komma.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-01 18:16

Digital audio har 133 MHz systembuss (Sawtooth har 100 MHz), DA har AGP 4x (sawtooth har AGP 2x), DA har bättre throughput på PCI-bussen, snabbare processorer (upp till 733 MHz) inbyggd förstärkare för Apple Pro speakers och iSub samt 4 PCI-platser.

Du kan flytta med dina PCI-kort, din superdrive och dina RAM-minnen (ifall det är PC133-minnen)

Jag bytte min PM G4 450 Sawtooth mot en PM G4 466 DA och det ångrar jag inte. Jag har flyttat över mina RAM-minnen (3 x 256 MB), hårddisken (Seagate Barracuda), DVD-brännaren, grafikkortet (Geforce4 MX), mitt USB 2.0-kort, mitt Alchemy TV-kort och min reglerbara Enermax chassifläkt.

Mitt nästa investeringsobjekt blir troligtvis en ny, snabbare processor typ Sonnet 1,2 GHz eller Fastmac 933 MHz.

En PM G4 DA 466 MHz är mer prisvärd än de snabbare modellerna av DA och t o m ett bättre köp än vissa av QuickSilvermodellerna, om man som jag ändå har tänkt att uppgradera processorn. Det är nämligen inte så mycket som skiljer DA- och QS-modellerna åt än processorn och grafikkortet. Har du ändå tänkt att köpa både ny processor och nytt grafikkort, så tycker jag att du skall satsa på en PM G4 DA 466.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-01 19:50
Ursprungligen av Macus:

Digital audio har 133 MHz systembuss (Sawtooth har 100 MHz), DA har AGP 4x (sawtooth har AGP 2x), DA har bättre throughput på PCI-bussen, snabbare processorer (upp till 733 MHz) inbyggd förstärkare för Apple Pro speakers och iSub samt 4 PCI-platser.

Du kan flytta med dina PCI-kort, din superdrive och dina RAM-minnen (ifall det är PC133-minnen)

Jag bytte min PM G4 450 Sawtooth mot en PM G4 466 DA och det ångrar jag inte. Jag har flyttat över mina RAM-minnen (3 x 256 MB), hårddisken (Seagate Barracuda), DVD-brännaren, grafikkortet (Geforce4 MX), mitt USB 2.0-kort, mitt Alchemy TV-kort och min reglerbara Enermax chassifläkt.

Mitt nästa investeringsobjekt blir troligtvis en ny, snabbare processor typ Sonnet 1,2 GHz eller Fastmac 933 MHz.

En PM G4 DA 466 MHz är mer prisvärd än de snabbare modellerna av DA och t o m ett bättre köp än vissa av QuickSilvermodellerna, om man som jag ändå har tänkt att uppgradera processorn. Det är nämligen inte så mycket som skiljer DA- och QS-modellerna åt än processorn och grafikkortet. Har du ändå tänkt att köpa både ny processor och nytt grafikkort, så tycker jag att du skall satsa på en PM G4 DA 466.

Låter onekligen oerhört intressant! Nu är mitt RAM-minne av typen PC100, men det är inte mycket pengar. Jag kan ju plocka ur det jag köpt och sälja det separat. Klarar PM DA dubbla cpu? Hur är det med ljudnivån? Tack för rådet!

1
Bevaka tråden