Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 23:01

[CENTER]

[/CENTER]

These are some of the enhancements delivered with the Mac OS X 10.3.8 Update

•Addresses an issue with Mac OS X 10.3.7 in which iChat, Mail, or other network-based applications could take a long time to open.

•Addresses an issue in which a computer wouldn't always restart automatically after a power failure, even when the Energy Saver preference option "Restart automatically after a power failure" was selected.

•Improves the performance of Blizzard World of Warcraft's "Full Screen Glow" video feature.

•Improves DVD Player compatibility when playing a movie (using certain ATI Radeon cards) to an external widescreen TV with a 16:9 aspect ratio.

•Resolves an issue in which a "flicker" could be seen when navigating DVD menus in DVD Player on certain PowerBook G4 computers.

•Addresses an issue in which a PowerBook G4 computer would, on rare occasion, wake from sleep with a black screen and not respond to any keyboard, mouse, or trackpad input.

•Addresses "jumping cursor" issues that might occur when using your portable computer's trackpad with your thumb, side of thumb, or a "flat" finger.

•Resolves an issue on certain Power Mac G5 computers where a fan cycles erratically at unexpected times, such as when Seti@home software is running.

•Speeds up Address Book and Mail LDAP lookups that are performed by a Cisco DistributedDirector DNS server.

•Addresses an issue that could prevent clients using the Active Directory plugin from binding to their Active Directory server.

Trixet är att den ännu inte kommit upp i Programuppdateraren utan måste laddas ned på Apple hemsida. Vet inte varför...

Mac OS X 10.3.8 Combo

Mac OS X 10.3.8 Delta

Det blir nerladdning när jag kommer hem

Tack för tipset

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-09 23:09

Nu finns den i "Programuppdatering" också.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 23:17

Och glöm nu inte "standardrouten"

Stäng ner program från att ni börjar ladda tills det är omstartat.
Kolla gärna igenom behörigheterna innan.
Stäng av alla "finderhaxx" och liknande "coola pryttlar" innan ni kör installationen.

Inte för att det kanske behövs, men det kan knasa så det är ju en enkel preventiv åtgärd…

Hmm... fläktarna på min G5 dual 1.8 börjar varva upp rejält med jämna mellanrum efter uppdateringen, någon annan som har stött på problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-10 00:27
Ursprungligen av Petter:

Hmm... fläktarna på min G5 dual 1.8 börjar varva upp rejält med jämna mellanrum efter uppdateringen, någon annan som har stött på problem?

Sedan uppdateringen så går fläkten i min pb12a hela tiden. lagom irriterande

Varför lär man sig aldrig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 10:33
Ursprungligen av surak:

Sedan uppdateringen så går fläkten i min pb12a hela tiden. lagom irriterande

Varför lär man sig aldrig!

Precis det jag är rädd för. Inte uppdaterat ännu.

Hittade däremot denna tråd på Apple forum som förhoppningsvis löser det för dig:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68a64928/0

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 12:40
Ursprungligen av Petter:

Hmm... fläktarna på min G5 dual 1.8 börjar varva upp rejält med jämna mellanrum efter uppdateringen, någon annan som har stött på problem?

Japp! det verkar osm om det drabbar samtliga användare både PMG5 och iMac G5. Processen "rm" jobbar hårt efter omstart och när den har slutat går fläkarna ner i varv. Undrar varför.

Ursprungligen av Petter:

Hmm... fläktarna på min G5 dual 1.8 börjar varva upp rejält med jämna mellanrum efter uppdateringen, någon annan som har stött på problem?

MacFixit skriver om det idag:

Mac OS X 10.3.8 (#2): Increased G5 fan activity; Problems installing through Software Update; more

Increased G5 fan activity Though it's not the first time this issue has appeared in conjunction with a major system upgrade from Apple, a surprisingly high number of readers are reporting dramatically increased fan activity on their PowerMac G5 systems after applying Mac OS X 10.3.8.

James Reid writes: "I installed Mac OS X 10.3.8 combo update after repairing permissions. I notice while logging in after restart that my fans revved up like they do when the processor is under heavy load. This was weird. I never had this happen before. The fans have since revved up several times while doing various things that did not do this before the update. I opened up the Activity Monitor to see if my processors were being heavily taxed."

Mark adds "I have the first model Dual 2 GHz G5. The computer has never been a problem but ever since upgrading to 10.3.8 the fans rev up much more often than they used to. It was immediately apparent after installing the update and restarting. The fan is now kicking into high gear for about 30 seconds whenever I launch any app."

Craig Hein continues "Since installing the 10.3.8 update on my G5 2x2, I am noticing that it is cycling the fans up to turboprop mode every couple of minutes or so, and lasting for a few seconds. This is a noticeable change in behavior from 10.3.7, as the fans hardly ever cycled up to an audible volume. I used the full combo installer, and repaired disk permissions both before and after running the update, and am running the same programs I had been all day prior to running the update."

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-02-10 13:02

Okidoki, nu funkar det igen.

Jag hade ingen aning vilka kortkommandon som fanns för omstart, så jag la händerna på tangentbordet och tryckte ner så många tangenter som möjligt...
Och - voilà! - nu kom Panthers installationsCD fram..

Körde en reparation av rättigheterna, startade om - och nu flyter allt som det ska. Med 10.3.8!

/Bosse

Många små buggar i senaste uppdateringen.

Har ni en vit iBook så var lite uppmärksamma på detta:
iBook Eject key not working We've received a few reports of the Eject key (F12) no longer working on white iBooks. We haven't seen this issue in house, so we welcome feedback from readers.

Har själv en vit iBook, och väntar lite.

Min G4:a fick ju en del problem med att ett startobjekt la beslag på nästan hela CPU:n, samt att en Systemlogg växte till 3.21GB...

De som har problem med iChat och Aim bör läsa MacFixit

Alltid är det något.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-11 20:00
Ursprungligen av Pocahontas:

De som har problem med iChat och Aim bör läsa MacFixit

Alla bör läsa dagens MacFixit.
Som t ex att vissa fläktproblem försvinner om man sätter upp processorn från automatisk till max.........

Ursprungligen av Pocahontas:

Många små buggar i senaste uppdateringen.

Har ni en vit iBook så var lite uppmärksamma på detta:
iBook Eject key not working We've received a few reports of the Eject key (F12) no longer working on white iBooks. We haven't seen this issue in house, so we welcome feedback from readers.

Har själv en vit iBook, och väntar lite.

Min G4:a fick ju en del problem med att ett startobjekt la beslag på nästan hela CPU:n, samt att en Systemlogg växte till 3.21GB...

De som har problem med iChat och Aim bör läsa MacFixit

Alltid är det något.

Prövade precis med en bränd dvd-skriva på min vita ibook. Eject (F12) funkar görbra...

Ursprungligen av Pocahontas:

Många små buggar i senaste uppdateringen.

Har ni en vit iBook så var lite uppmärksamma på detta:
iBook Eject key not working We've received a few reports of the Eject key (F12) no longer working on white iBooks. We haven't seen this issue in house, so we welcome feedback from readers.

Har själv en vit iBook, och väntar lite.

Fungerar fint på min iBook G4 800.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 13:42
Ursprungligen av Kristian B:

Fungerar fint på min iBook G4 800.

Jag kunde inte hålla mig och provade en ominstallation för att utesluta placebo-effekt av höga fläktar. Det visade sig vara inget annat än just placebo. Således kan jag konstatera att 10.3.8 fungerar fint på min Mac mini också.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-01 15:26
Ursprungligen av FrrH:

Jag kunde inte hålla mig och provade en ominstallation för att utesluta placebo-effekt av höga fläktar. Det visade sig vara inget annat än just placebo. Således kan jag konstatera att 10.3.8 fungerar fint på min Mac mini också.

mvh
FrrH

På min Mac Mini 1,25 så har fläkten gått upp och stannat där typ.. Före det när jag hade 10.3.7 så lät den inte såhär..

Har fått strul med Bränn i Verktygsraden på mapparna.
Stoppar i tom CD-skiva, klickar på Bränn, och upp kommer rutan "Sätt i en tom CD-skiva när du vill börja"
Det ar ju det jag gjorde, satte i en tom CD-skiva.
Händer ingenting, kommer inte upp någon symbol för CD-skivan.

Går jag däremot in i Skivverktyg, klickar på Bränn där, så efterfrågas det vad jag vill bränna och jag får välja mapp eller program jag vill bränna.
Helknepigt.

Toast fungerar som vanligt.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-02-10 11:49
Ursprungligen av Pär:

Och glöm nu inte "standardrouten"

Stäng ner program från att ni börjar ladda tills det är omstartat.
Kolla gärna igenom behörigheterna innan.
Stäng av alla "finderhaxx" och liknande "coola pryttlar" innan ni kör installationen.

Inte för att det kanske behövs, men det kan knasa så det är ju en enkel preventiv åtgärd…

Du är klok, jag är oklok...

Blev ju så till mig att jag körde ner installationen utan att avsluta något av det andra jag höll på med.
Nu har jag en burk som bara visar frågetecken (inget system) vid uppstart. Satan, satan, satan....

Oki, det är ju bara att börja om från början. Körde in CD:n, startade om och höll nere C-tangenten.
Nada! Och nu sitter CD:n i burken och vill inte komma ut!

Hur gör jag nu?

(burken i fråga är en PB, 867MHz, 512Mb)

/Bosse

Funkar bra på min PMG4 burk!

Har precis installerat uppgraderingen, tog lite över 3 minuter att starta om datorn. Det kanske bara är precis efter upgraderingen det tar sån tid (får man hoppas i a fall!), för att starta en dator ska ju inte ta mer än högst en minut tycker jag.

Men när man väl kom in och började köra programmen så kändes det som nätverksstödet funkar mycket bättre, går snabbare att browsa och connecta server via samba.

Mail känns också snabbare och det är skönt!

(Jag kör en PoweMac G4:a 733Mhz, 768MB RAM.)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-10 11:59
Ursprungligen av Pär:

Stäng av alla "finderhaxx" och liknande "coola pryttlar" innan ni kör installationen.

Exempelvis...?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-09 23:32

Ingen uppdatering av isync:( Vill ha så att jag får stöd för min Nokia 6670..

Ett annat tips är: Vänta två dagar och låt alla "early adopters" testa det. Håll ett öga på MacFixit och andra macsajter. Om det verkar vara relativt problemfritt - uppdatera.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 08:25
Ursprungligen av Adrian B:

Ett annat tips är: Vänta två dagar och låt alla "early adopters" testa det. Håll ett öga på MacFixit och andra macsajter. Om det verkar vara relativt problemfritt - uppdatera.

Kikade på Apple´s diskussionsforum och det verkar vara många som drabbats av problem efter uppgraderingen. Främst verkar det vara fläktarna som strular samt problem med utrymmet på hårddisken.

Ursprungligen av Mikael S:

Kikade på Apple´s diskussionsforum och det verkar vara många som drabbats av problem efter uppgraderingen. Främst verkar det vara fläktarna som strular samt problem med utrymmet på hårddisken.

Det är alltid många som drabbas av problem på Apple supportforum. Jag håller på att Macfixit är tillräckligt duktiga för att sortera ut dom som får problem p.g.a. uppdateringen och dom som bara fått problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 23:39

Bara jag som har strul med att ansluta med iChat?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-09 23:50
Ursprungligen av acke:

Bara jag som har strul med att ansluta med iChat?

Fick felmeddelande först men sedan provade jag att ansluta igen och då fungerade det. Fungerar även bra via proteus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 23:54
Ursprungligen av Robban B:

Fick felmeddelande först men sedan provade jag att ansluta igen och då fungerade det. Fungerar även bra via proteus.

Ja nu lirar det för mig också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 23:41

Har uppdaterat båda Macarna nu. Fungerar fint. Mail är helt klart snabbare, både i starten och framför allt när det kontaktar servrar.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-02-09 23:42

Lustigt vad mycket snabbare Firefox blev

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 23:49
Ursprungligen av Quarken:

Lustigt vad mycket snabbare Firefox blev

Det var nog omstarten som rensade cache och frigjorde lite minne…

Bevaka tråden