Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Gör din musplatta lite mer avancerad...

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 04:09

En kompis till mig råkade säga något så klokt som att "men det där borde vara mjukvarustyrt" om nya scrollfunktionerna på powerbooken.

Ja tänkte jag, och hittade efter en stunds letande ett litet script som implementerade funktionerna (vertikal-scroll, horisontell-scroll och cirkulations-scroll) på min gamla iBook (som snart är tre månader, men ändå).
http://www-users.kawo2.rwth-aachen.de/~razzfazz/

Men sen hittade jag något ännu mer spännande:
http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/index.html
Ett program som individuellt för olika program eller globalt har olika sorters musknappar på olika delar av musplattan. Du kan dessutom ha t.ex. vänstra sidan som ett scrollområde.

Så där är två heta tips för dig som dregglat lite på scrollhjul för bärbara men vill hålla fast vid din kära mac...

Bägge hittade på http://www.macosxhints.com/

perfekt! testar med en gång när jag kommer hem från jobbet.

Lovely!

Det här fungerade ju jättebra. Mycket enklare än den andra tråden där man skulle in i terminalen och rota.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-19 10:46

Ja, Sidetrack är fenomenalt! Jag blir galen när jag tvingas använda en PB eller IB utan sidetrack installerat...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-19 11:30

Håller mig till sidetrack gillar inte 2fingrars scrollen

Den här tvåfingersscrollen är ju helt underbar. Efter ett par timmars användande fattar jag inte hur jag klarade mig utan.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 16:07
Ursprungligen av flagg_swe:

Den här tvåfingersscrollen är ju helt underbar. Efter ett par timmars användande fattar jag inte hur jag klarade mig utan.

Personligen är jag nog mer kär i att ha ena kanten som scrollyta... Och scrolla med ett finger där. Gillar dessutom att ha en högerknapp.

Ursprungligen av iBear:

Personligen är jag nog mer kär i att ha ena kanten som scrollyta... Och scrolla med ett finger där. Gillar dessutom att ha en högerknapp.

Att scrolla med två fingerar är skönt eftersom jag inte ens behöver flytta handen till kanten på plattan, bara sätta ner ett finger till. Men högerknapp vore iofs inte så dumt. Tycker dock inte det är värt $15.

iBears förslag, iScroll 2, http://www-users.kawo2.rwth-aachen.de/~razzfazz/ är mycket lättinstallerat och har oxå högerklick då du använder 2 fingrar. Du behöver inte öppna Terminalen, det gör scriptet åt dig. Du får mycket enkla instruktioner. Tryck på return osv.

Fungerar riktigt bra med min iBook och 10.3.5

Oumbärlig.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 11:49

Jag körde Sidetrack obetalt ett tag men fick problem med att datorn hängde sig och fick kernelpanic. Någon mer som haft detta problem? Gick över till iscroll i alla fall, det känns mer stabilt.

iScroll

Har använt iScroll i någon vecka nu på min iBook med 10.3.8 och det funkar hur bra som helst. I helgen när jag skulle sitta med en kompis iBook så insåg man hur snabbt man vänjer sig vid saker. (Man stör sig även på att alla inte har samma exposé funktioner i de olika hörnen på skärmen.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 14:19

iScroll2 på min PB15"

Wow!
Nu känns det mycket bättre! hade lite ångest att jag köpt för tidigt när jag såg specen på nya PB. iScroll 2 fungerar verkligen... OK det tar nog en stund innan det sitter där men det där med två fingrar är inte så dumt. Har testa sidebar typ på min gamla Dell 14" och det kändes lite instängt där till höger om ni förstår vad jag menar. TESTA!!

Har kört SideTrack i tio dagar nu, efter åtta så betalade jag. Ett underbart hjälpmedel jag inte skulle vilja vara utan.
Har inte haft några problem liknande iBears, det gör som Mac brukar, bara fungerar.

har kört iscroll sedan jag läste om det i den här tråden. det är inte ofta man stöter på något som med små medel förändrar ens sätt att använda datorn. iscroll är det bästa jag stött på på väldigt länge. har provat sidetrack också, passar inte mig lika bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 09:19

när jag kör iscroll2 i firefox händer det ibland (läs: hela tiden) att när jag sätter ner två fingrar för att scrolla så tolkar firefox det som framåt å bakåt i webbläsare. Vilket resulterar i ett himla flipprande bland sidorna fram å tillbaka..går det att stänga av denna funktion någonstans? hittade inget bland iscroll2s egna inställningar...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 18:32

sparar inte inställningar

sparar inte inställningar

Min iScroll2 sparar inte mina inställningar.

Varje gång jag startar om datorn, nollställer min lilla vita allt!

Någon som har haft samma eller har en ide om hur man ska åtgärda detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-02 18:20
Ursprungligen av Gran:

sparar inte inställningar

Min iScroll2 sparar inte mina inställningar.

Varje gång jag startar om datorn, nollställer min lilla vita allt!

Någon som har haft samma eller har en ide om hur man ska åtgärda detta?

Uppdatera till minst 0.18 från den 13:e mars.

jag är ju nybliven switcher så jag kan vara korkad...
men när jag installerat det och startat om min ibook så
hittar jag inte programet...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-02 21:59

systeminställningar

Ursprungligen av corbijn:

jag är ju nybliven switcher så jag kan vara korkad...
men när jag installerat det och startat om min ibook så
hittar jag inte programet...

tja kolla äpplet i övre-högra-hörnet och systeminställningar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-04 13:50
Ursprungligen av Gran:

tja kolla äpplet i övre-högra-hörnet och systeminställningar

Han menade vänstra...

Men annars så kan du ju söka efter saker som du tappat bort. Använd fältet i finder.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 23:08

mitt fel

Ursprungligen av dala:

Han menade vänstra...

Men annars så kan du ju söka efter saker som du tappat bort. Använd fältet i finder.

Ja vänstra sorry, mitt fel

Ursprungligen av raily:

när jag kör iscroll2 i firefox händer det ibland (läs: hela tiden) att när jag sätter ner två fingrar för att scrolla så tolkar firefox det som framåt å bakåt i webbläsare. Vilket resulterar i ett himla flipprande bland sidorna fram å tillbaka..går det att stänga av denna funktion någonstans? hittade inget bland iscroll2s egna inställningar...

Funkar för mig:
Skriv in about:config som adress, och cut'n'pasta mousewheel.horizscroll.withnokey.action som filter. Dubbelklicka och ändra värdet från 2 till 0. Starta om FF, och nu ska den horisontella scrollingen inte vara bakåt/framåt längre.

Går det att, med hjälp av SideTrack, iScroll eller de nya PB:arna, låsa Exposé till trackpaden? Att till exempel tre snabba knack betyder F9.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-08 23:42

har märkt en mycket jobbig sak med just iScroll2:

när jag scrollar med två fingrar i safari, hörs ett litet ljud från datorn, inte ett högt men ganska iriiterande när man sitter i ett annars tyst rum. Detta slutar när jag slutar scrolla. Det verkar komma från något under min esc-knapp eller där omkring. Det konstiga är att jag inte hör det när jag scrollar i tex findern. Inte heller när jag bara bläddrar neråt på en sida i safari med upp- och neråtknapparna.

Någon som märkt liknande?

Märker nu att medans jag skriver detta inlägg blir det så långt att jag får en rullningslist i den lilla boxen för inlägget. När jag scrollar i bara den med iScroll2 hörs ljudet inte. Verkar komma enbart när jag scrollar grafiskt tyngre saker. 99mac låter men inte tex denna sida: http://www.apple.com/se/hardware/

Kan lägga till att jag sitter med en PB 12" 1.33ghz

Någon som vet vad man skall göra åt det?
Extra jobbigt är det ju när det är speciellt min mest besökta sida (99mac) som låter...
Hmmm mycket skumt, nu är det borta, men vet av erfarenhet att det kommer tillbaka...

//Filip

1
Bevaka tråden