Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt död Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Powerbook G4 667 (Gigabit) som är helt död, efter att ha legat i vila en kort stund. Den startar inte upp, den laddar inte batteriet, den är helt enkelt död. Då tänkte jag nollställa PMU-batteriet, som en gång hjälpte en annan Powerbook G4, men upptäckte att denna modell inte har någon resetknapp uppe till höger under tangentbordet (som dvi och senare har). Att nollställa datorn via knappen där bak hjälper inte.

Någon som kan hjälpa? Har dom gömt knappen nånstans? Tacksam för svar.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Är det detta du letar efter?

Edit: läste din fråga lite dåligt

PowerBook (FireWire)

1. Om datorn är på stänger du av den.
2. Tryck på återställningsknappen som sitter på datorns baksida mellan video- och modem-portarna.
3. Vänta i 5 sekunder.
4. Starta datorn igen genom att trycka på strömbrytaren.

PowerBook G4 och PowerBook G4 (Gigabit Ethernet)

1. Om datorn är på stänger du av den.
2. Tryck på återställningsknappen som sitter på datorns baksida mellan video- och modem-portarna.
3. Vänta i 5 sekunder.
4. Starta datorn igen genom att trycka på strömbrytaren.

PowerBook G4 (DVI) och PowerBook G4 (1 GHz/867 MHz)

1. Om datorn är på stänger du av den.
2. Lossa de två tangentbordsflikarna som sitter mellan tangenterna Esc och F1 respektive F11 och F12. (Du kan även behöva lossa tangentbordets låsskruv som sitter mellan tangenterna F5 och F6.)
3. Lyft upp tangentbordet.
Anm: Se till att du är jordad innan du utför de här stegen, annars kan datorn ta skada av statisk elektricitet.
4. Tryck på återställningsknappen som sitter på logikkortets övre högra sida nära strömbrytaren. (Se figur 3.)
5. Vänta i 5 sekunder.
6. Starta datorn igen genom att trycka på strömbrytaren.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 21:47

Du måste ta ur batteriet ur PB:n för att knappen där bak skall fungera. Maskinen skall alltså vara helt strömlös.

Tackar! Jag ska testa att ta ut batteriet och resetta med knappen där bak.

Min PB G4 17" har dött vid ett par tillfällen på sistone.
Det har skett när jag tryckt in en Microdrive från kameran i PC-sloten.
Kernel Panic och sedan stendöd dator.
Inget har hjälpt.

Jag har hört hur det rasslar om den optiska driven när jag försökt att starta om, eller tryckt på de knappar som ska tryckas på.
Om jag matar in en CD, vilken som helst, så har den vaknat, d v s startat igen.
Men det känns lite skakigt att ha det på det sättet.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 23:46

Är det så att man återställer datorns ROM med knappen eller vad.

På pc kan man få problem som detta och det återställs oftast men en liten jumper, som återställer BIOS inställningarna.

Har jag aldrig tänkt på förresten, finns det bios på mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Har jag aldrig tänkt på förresten, finns det bios på mac?

Det finns något som heter Open Firmware som är en sorts Bios (tror jag). Startar du en modernare Mac med äpple - alt - o - f så startar den i Open Firmware-läge. Svart text på vit bakgrund och inte så mycket mer. Du kan skriva in olika kommandon typ reset-all för att återställa den etc.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 11:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Är det så att man återställer datorns ROM med knappen eller vad.

På pc kan man få problem som detta och det återställs oftast men en liten jumper, som återställer BIOS inställningarna.

Har jag aldrig tänkt på förresten, finns det bios på mac?

I princip nollställer du det som är batteriunderhållet, klocka, bootpartition och lite sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 01:00

hjälp död powerbook 15"

har typ fått samma problem med en äldre powerbook ti men inget verkar fungera vad göra??

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68513

1
Bevaka tråden