Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp död powerbook 15"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 21:18

min powerbook 15" av lite äldre model har dött helt, batteriet är helt urladdat och när man sätter i nätadaptern så lyser den gult och går senare över till grönt vilket i min värld borde betyda att batteriet är fulladdat men inget händer i alla fall datorn är helt död. har provat med flera olika nätadaptrar men inget verkar hjälpa. någon som har varit med om liknande?

/christian

en annan sak dagen innan den dog så hade klockan ställt om sig till 1970 osv vilket gör att jag mistänker att det lilla batteriet inuti datorn (pram batteri tror jag att det heter) är slut men det verkar ju lite skum att det ska göra så dator inte drar igång.

nu har jag lånat ett uppladdat batteri av en kompis och då drar burken igång men när man stoppar i strömsladen dör burken och om jag tar ut strömsladen går burken igång igen men batteriet håller i ca 2min sen vissar den 0% och dör.

Senast redigerat 2005-03-01 13:00
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-28 21:22

Låter ju inte riktigt som nätadaptern om man ska vara ärlig, utan snarare nätagget i Powerbooken eller nåt, möjligvis moderkortet.. Usch och fy.

Apple Care anyone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 21:50

hjälp säg inte så

det kan inte vara biosbateriet som har dött läste något om det i annan tråd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 21:58

vad händer om du dubbel klickar på start kanppen?

Testa och ta ut batteriet helt en gång och försök starta datorn utan batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 23:21
Ursprungligen av apple4ever:

Testa och ta ut batteriet helt en gång och försök starta datorn utan batteri.

det har jag redan testat. skulle dok vilja test att ta ut det lilla biosbatteriet men hittar inte vart det sitter har snart skruvat isär hela burken någon som har koll på vart det sitter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 23:50
Ursprungligen av Marcus Karlsson:

Då jag inte vet vilken PowerBook du har hänvisar jag till den här sidan där en massa servicemanualer finns. Helt oumbärliga så fort man ska skruva i en Mac:
http://www.whoopis.com/computer_repair/

tack
verkar vara en mycket bra sida hittade en annan sida också som verkar lovande, http://www.pbfixit.com/Guide/

burken är en äldre powerbook g4 ti (alltså inte den senare alu modellen)

1
Bevaka tråden