Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

<META KEYWORDS> nödvändigt?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-02-24 21:57

Hur är det nu när alla använder Google, gör det någon skillnad om man lägger till sökord i <meta keywords>-taggarna - eller är det bara sid-innehållet det som sökresultatet på google bygger på?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-24 23:01

En del säger att metataggarna inte betyder ett jota.
Jag tror att de kan ha en liten, liten marginell betydelse om dom också finns med i text/rubriker.
Kläm dit dom, utan kommatecken eller annan avskiljare och försök ordna dom så dom också blir fraser. Det skadar ju i alla fall inte.

Jag har gjort en del tester med det där, och så vitt jag kan se bryr sig Google inte om meta keywords alls. Yahoo och en del andra tittar i alla fall på texten som finns där, men den har väldigt liten betydelse.

Som Danne säger skadar det förmodligen inte att använda meta keywords (om det inte är uppenbar keyword spamming - om det finns ord i meta keywords som inte återfinns i dokumentet finns en liten risk att det klassas som spam), men det är knappast värt besväret och tiden att lägga in olika keywords för varje dokument som det är tänkt att man ska.

Angående avskiljare spelar det ingen roll om man använder kommatecken eller mellanslag. Man behöver inte använda båda.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-28 20:11
Ursprungligen av system.log:

Angående avskiljare spelar det ingen roll om man använder kommatecken eller mellanslag. Man behöver inte använda båda.

Det här är ju onekligen hårklyverier och att diskutera futtiligheter eftersom metataggarna från början har så extremt marginell betydelse, men...
Jag menade givetvis att man ska ha ett mellanslag. Annars blir det ju ett enda ord av alltihop. Men man ska inte ha något tecken emellan nyckelorden av två skäl:

1) Sökmotorerna tar inte upp mer än 100-140 tecken eller nåt sånt. Då är det ju onödigt att låta en massa kommatecken konsumera den tilldelade mängden.

2) Om man är lite smart så kan man sätta nyckelorden så att de även bildar fraser (i synnerhet om man har engelska nyckelord eftersom dom särskrivs) och man breddar således träffbilden. Klämmer man in kommatecken så förstör man den möjligheten.

Men som sagt: Detta är verkligen att pilla i sånt som i det närmaste är obetydligt i det stora sammanhanget.

Kan bara stämma in i vad de andra säger: nyckelorden verkar ha helt upphört att spela någon roll för sökmotorerna.

Ursprungligen av Adrian B:

Kan bara stämma in i vad de andra säger: nyckelorden verkar ha helt upphört att spela någon roll för sökmotorerna.

Deras bertydelse minskade efter det att porrnissarna i princip la in hela ordlistor i keywords-taggen för att få träff. Sökmotorernas indexering gjordes om till att vikta taggarna lägre och själva innehållet högre. I dag är det bortkastat att fylla keyword-taggen med "listigt" innheåll. Den ursprungliga tanken var god, men sabbades effektivt av mörkmännen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 15:59

yep jag har också fått det bekräftat. är typ bara 1 sökmotot som använder metataggar.. typ webcrawler var det..

det viktiga är typ formateringen av texten på sidan, hur ofta sökordet förekommer och var det förekommer. sen ska det tydligen också va viktigt att sidan validerar osv.. massa saker som spelar in men metataggarna är inget att lägga ner jobb på

Lite om grunderna i sökmotoroptimering finns här:

Basics of search engine optimisation

Ursprungligen av system.log:

Lite om grunderna i sökmotoroptimering finns här:

Basics of search engine optimisation

Där stod det bland annat att man inte ska försöka lura sökmotorerna genom "link farms" osv. Jag har funderat ett tag på att använda en tjänst från jajja.se för att få upp min hemsida högre på google, men är inte det just vad jajja gör - lurar sökmotorerna? Riskerar man då att bli typ "portad" från google om det upptäcks?

Precis. Jag skulle vara försiktig med att använda jajja och liknande företag som "sökmotoroptimerar" utan att först se till att webbplatsen har en bra grundkonstruktion. Vissa av deras metoder är tveksamma och du kan förbättra din placering på egen hand genom att följa råden i artikeln.

Senast redigerat 2005-02-26 20:15
Ursprungligen av system.log:

Precis. Jag skulle hålla mig borta från jajja. Deras metoder är tvivelaktiga och du kan förbättra din placering på egen hand genom att följa råden i artikeln.

Det här är ganska viktigt för mig, så är detta något du vet - eller bara tror?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Det här är ganska viktigt för mig, så är detta något du vet - eller bara tror?

Jag vet av egen erfarenhet att det går att få alldeles utmärkta resultat utan att blanda in hokus pokus. När det gäller just jajja vet jag inte exakt vilka metoder dom använder för att trolla fram länkar till webbplatsen, men när man läser deras beskrivning ser det tveksamt ut. Det är ju inte "riktiga" länkar man får så det finns en viss risk, även om den säkert är relativt liten.

I vilket fall skulle jag absolut börja med att se till att din webbplats är tekniskt välkonstruerad och att texten är välskriven och innehåller de ord som du tror att tänkbara kunder använder när de söker efter ett företag som ditt. Använd riktiga rubriker (h1-h6), använd inget som kan krångla till det för sökmotorerna (javascriptmenyer, flashnavigering osv) och skriv tydliga sidtitlar.

Senast redigerat 2005-02-26 20:25
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-26 21:16
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det här är ganska viktigt för mig, så är detta något du vet - eller bara tror?

Vill du vara på den säkra sidan, dvs inte riskera att bli avstängd från t.ex. Google, så ska du läsa deras egna råd och instruktioner här ochhär och följa dom noga.

Sedan ska du optimera sidan (-orna) så gott det går, och det är egentligen ett jobb som aldrig tar slut. Du kan ständigt förbättra. Jag har gjort en sammanställning av alla optimeringstips och annat här. På engelska.

Beträffande inkommande länkar fråna ndra sajter, så ska de alltså hålla en slags "kvalité". Som vanlig vet ingen med absolut säkerhet vad Google menar med detta, men inte helt korkade gissningar brukar vara att länkarna ska komma från sajter med relevant/liknande innehåll som din egen sajt, att den andra sajten ska ha ett vettigt förhållande mellan antalte utgående länkar och text så att det inte är nån länk-farm (undantag är givetvis t.ex. andra sökmotorer, kataloger och andra sajter vars funktion är att just förmedla länkar). Vidare ska den andra sajten helst ha bra SERP själv. Ju bättre - ju högre "kvalité".

Jag ber Oskich om ursäkt för att vara lite Off Topic (kan vi inte använda svenska uttryck förresten? Off topic = inte hålla sig till ämnet, ämnesavvikande? ).

Jo! Jag e-postade jajja och frågade. De sa att de INTE håller på med länkfarmar. MEN något enkelt svar på hur de grejar till det hela fick jag inte. Jag ska läsa igenom lite material från dem . . . Någon som vet? Vad är en "spindel" i såna här sammanhang?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo! Jag e-postade jajja och frågade. De sa att de INTE håller på med länkfarmar. MEN något enkelt svar på hur de grejar till det hela fick jag inte. Jag ska läsa igenom lite material från dem . . . Någon som vet? Vad är en "spindel" i såna här sammanhang?

Det skulle vara intressant att få ett konkret svar på den frågan, ja. Men det är ju bra om det verkligen är så att de inte håller på med länkfarmer.

I sökmotorsammanhang är en spindel ett program som följer länkar från sida till sida och indexerar innehållet.

Ursprungligen av system.log:

Det skulle vara intressant att få ett konkret svar på den frågan, ja. Men det är ju bra om det verkligen är så att de inte håller på med länkfarmer.

I sökmotorsammanhang är en spindel ett program som följer länkar från sida till sida och indexerar innehållet.

Jag fick en PowerPoint-presentation mejlad från jajja som skulle förklara lite hur det funkade. Men jag blev inte klokare på det, vilket nog beror på att jag inte är så värst haj på såna tekniska saker. Det var en massa pilar hit och dit . . . Jag skulle nog behöva en förklaring på barnnivå, typ "Jo du förstår lille vän, när man letar efter något på internet så gör farbror google så häääär . . . . ."

Senast redigerat 2005-02-28 21:46
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-28 22:54
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag fick en PowerPoint-presentation mejlad från jajja som skulle förklara lite hur det funkade. Men jag blev inte klokare på det, vilket nog beror på att jag inte är så värst haj på såna tekniska saker. Det var en massa pilar hit och dit . . . Jag skulle nog behöva en förklaring på barnnivå, typ "Jo du förstår lille vän, när man letar efter något på internet så gör farbror google så häääär . . . . ."

Principen är egentligen inte så himla svår. I stort funkar det så här:

Google (eller vilken annan sökmotor som helst) skickar en "spider" (eller "bot" eller "crawler") till en webbsajt. Den "indexerar", dvs registrerar all kod, följer länkar till sajtens andra sidor eller till andra sajter. Sen tar den all denna data och kör den genom en logaritm, och det är den som är den stora hemligheten.

Varje sökmotor har nämligen sin egen logaritm som värderar olika delar av en webbsida. Rubriker har sitt värde, vanlig text har sitt, namn på bilder, namn på länkar, osv har sina värden. Åsså läggs dom här värdena samman för en hiskelig massa olika ord och fraser så att sajten, t.ex. 99mac, får ett högt värde på ord som "macintosh" men ett lågt på "fotsvampsmedicin". Så bygger man upp databaser med all denna information och när nån söker på "macintosh" så kommer 99mac upp tidigt på listan med sökresultat.

Angående jajja: Så här står det som en förklaring i presentationen:

1. Jajja imports the advertisers site preferable by our own spidering technology but also through XML feeds.
2. Jajja imports the advertisers site on regular basis and maps the content through cluster analysis, content tagging and phrases preferred by the advertiser.
3. The search engine index gets updated and the account statistics on impressions, clicks and phrases are stored in two different data centers for maximum availability and security.

Nån som fattar?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Nån som fattar?

Njae, egentligen inte. Har dom en egen sökmotor menar dom? Och hur skulle det hjälpa dig? Och vad menar dom med "advertiser"?

Återigen: det första du ska göra är att se till att din webbplats är byggd på ett bra sätt. Se till att den använder korrekt och semantisk HTML, är tillgänglig för alla (vilket inkluderar sökmotorrobotar), har tydliga titlar och rubriker och har innehåll som är intressant för din målgrupp och uppdateras regelbundet.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det tror jag inte du får hjälp med av Jajja eller liknande företag.

Personligt tycker jag att dessa så kallade "sökmotor optimerings tjänster" är rentav löjliga ibland. Det enda som gör att du hamnar bra i deras index är helt enkelt genom att ha bra och relevant innehåll.

Visst, det finns vissa tricks för att få ut det där lilla extra, men ärlig talat, med bra konsist html och _innehåll_ så ska folk nog hitta det dom letar efter, erbjudar siten ifråga inte det, då är den ju helt enkelt inte relevant/intressant för besökaren..

1
Bevaka tråden