Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lombard eller Pismo?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-27 17:34

Min flickvän har en Powerbook G3 med ett "bronze"-tangentbord. CPU-hastigheten är 400 MHz och detta borde således vara en av de senare "Lombard"-modellerna. Dock har den två firewire-portar (och två USB givetvis) och tillverkningsåret är 2000. Är det då en Pismo? Det kan tyckas betydelselöst, men inte om man ska beställa en sånhär.. Det kan tilläggas att under skärmen står där bara "PowerBook" utan färgglatt äpple. Enligt Lowendmac kom Lombarden med endast USB-portar (och ingen firewire) och dess dvd-spelare kunde inte användas i OS X (vilket min flickväns dator kan). Vilken dator är detta? Tillverkades Pismon med "bronze keyboard" eller är detta ett unikt exemplar?

Ja, det är en Pismo.
Lombard hade inga USB portar.
Och ja, pismon tillverkades med Bronze Keyboard.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-27 17:55
Ursprungligen av apple4ever:

Ja, det är en Pismo.
Lombard hade inga USB portar.
Och ja, pismon tillverkades med Bronze Keyboard.

Skulle kunna vara End of discussion. Tack. Dock: Lombarden hade USB-portar, men inga firewire (så är det väl?). Jag trodde ett tag jag fått tag på en Pismo med utbytt tangentbord eller en special-Lombard med firewire...

Tips för att hitta typ all mac-info man behöver. (nästan)

http://www.lowendmac.com

och

http://www.mactracker.ca

Jag har ägt såväl en Lombard som en Pismo (av vilka jag idag har den senare), så jag anser mig kunna klara upp det hela.

De yttre skillnaderna mellan en Lombard och en Pismo är mycket få:

• Pismon är 2,5 mm tjockare
• På Pismon står det "PowerBook", jmfrt med "Macintosh PowerBook G3" på Lombarden.
• Pismon har Firewire istället för SCSI, som Lombard har.

Det är alla yttre skillnader (båda har alltså bronsfärgat tangentbord). Att Pismon sen är en helt annan dator är en annan sak.

Men du, PJW, har du läst vad folk skriver om Powerlogix på xlr8yourmac? Det fick mig att kasta bort bookmarken från safaris meny.

Äh, jag kör ett 900kort i min Pismo, funkar bra.
Powerlogix var okej, inga problem för mig.

Har kört det kortet i kombination med 1GB RAM och 7200rpm HD i drygt ett och ett halvt år.
Ger en rask Pismo kan jag lova.

1
Bevaka tråden