Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk varvar upp och ner!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-26 12:10

Hej. Jag har köpt en Mac Mini 1,25 GHz, 512 MB RAM, 40 GB osv.
Efter några dagar så tycker jag att det låter som att hårddisken varvar ner och upp, alltså att den stängs ner, och sen upp igen.. Jag ha inte ibockat att hårddisken ska sättas i viloläge, inte heller datorn.. Den håller på sådär hela tiden nu och jag vet inte vad som är fel. Ingen aning heller om den kan ta till skada. Jag vet ju inte heller OM det är hårddisken som varvar upp och ner, men det är något i Minin som går upp och ner i alla fall.

MVH David

Hm, 11 pers har läst men inget svar? Kanske är något ovanligt fel.

Senast redigerat 2005-02-26 13:14
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-26 13:31

Jag äger inte en mac mini än så det är svårt för mig att svara på frågan. Du kanske kan beskriva lite mer ingående vad som händer och när det händer.

Sitter du och arbetar med datorn när det händer? Har du en cd-skiva eller dvd-skiva i? Har du känt på minin; är den varm när den varvar upp?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-26 13:58
Ursprungligen av rixard:

Jag äger inte en mac mini än så det är svårt för mig att svara på frågan. Du kanske kan beskriva lite mer ingående vad som händer och när det händer.

Sitter du och arbetar med datorn när det händer? Har du en cd-skiva eller dvd-skiva i? Har du känt på minin; är den varm när den varvar upp?

Det som händer är väl att det är något i Mac Minin, som går ner.. och sen upp igen. Jag har inte öppnat den än, så jag vet inte riktigt. Det händer lite titt som tätt...

Jag chattar mest och lyssnar på musik när det händer. Nu precis i skrivande stund händer det ingenting. Jag har ingen CD eller DVD-skiva i.

Jag har känt på den, och datorn blir inte så varm när det händer. Alltså jag vet inte om den varvar upp, det kanske var lite fel att skriva.. Men något i datorn går ner och upp i alla fall..

  • Medlem
  • 2005-02-26 14:15

liknande händer min seagate hd i min ibook jag smackade in för 3 månader sedan...

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68262

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-26 14:20

P3t3r: Jag läste din topic innan jag skrev den här.. Jag vet inte vad som kan vara fel alls.. Nu, precis just nu håller den på sådär igen. Då har jag bara tittat på Apple Expo i Quicktime..

  • Medlem
  • 2005-02-26 14:22

kolla i skivverktygsprogrammet vilket modell nr du har på hd:n, min är seagate & modellnumret börjar på st...sen lite siffror

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-26 14:22

Det enda jag kan tänka mig är att fläkten går igång och det är av dom andras inlägg inte något ovanligt. När den blir för varm så varvar den upp för att kyla ner allting. Upplever du det som väldigt högt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-26 14:39
Ursprungligen av rixard:

Det enda jag kan tänka mig är att fläkten går igång och det är av dom andras inlägg inte något ovanligt. När den blir för varm så varvar den upp för att kyla ner allting. Upplever du det som väldigt högt?

Fläkten går inte igång särskilt ofta.. När den är på högvarv så upplever jag ljudnivån rätt så hög, men inte jämfört med en PC... Nu är den väldigt tyst.. Och NU hände samma sak igen..

  • Medlem
  • 2005-02-26 14:24

jag hörr skillnad på min fläkt & hd, och det ÄR hd:n soom låter hos mig i alla fall...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-26 14:38

Modellnr är ST940110A... 40 GB

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-26 14:41

Jag rapporterar sen när jag får min... hurvida jag upplever den som högljudd eller inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-26 14:54

Om du laddar ner t.ex Coctail (från versiontracker.com) och därigenom ställer in hårddiskvila på ca en timme... Om det funkar så tror jag det skulle störa mindre + hd:n mår rätt bra av att spinna ner vid oanvändning av densamma.

xupport funkar också men då är maxgränsen 20 minuter... annars är xupport ett mysigt program med många inställningsmöjligheter för systemet.

/Jonny

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-26 15:10
Ursprungligen av Jonny Larsen:

Om du laddar ner t.ex Coctail (från versiontracker.com) och därigenom ställer in hårddiskvila på ca en timme... Om det funkar så tror jag det skulle störa mindre + hd:n mår rätt bra av att spinna ner vid oanvändning av densamma.

xupport funkar också men då är maxgränsen 20 minuter... annars är xupport ett mysigt program med många inställningsmöjligheter för systemet.

/Jonny

Tack för tipsen! Tänkte gå ifrån datorn några timmar nu och får se sen hur den beter sig. Jag laddar ner Coctail då och ställer in hårddiskvila på en timme.. Menar du att den ska gå i vila EFTER en timme, eller att den ska vara i vila en timme? ..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-26 15:16
Ursprungligen av dayweed:

Tack för tipsen! Tänkte gå ifrån datorn några timmar nu och får se sen hur den beter sig. Jag laddar ner Coctail då och ställer in hårddiskvila på en timme.. Menar du att den ska gå i vila EFTER en timme, eller att den ska vara i vila en timme? ..

Man ställer in att datorn skall vänta tills hd:n varit overksam i 60 minuter och sedan gå i vila...
Hoppas det löser ngt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-26 16:40
Ursprungligen av Jonny Larsen:

Man ställer in att datorn skall vänta tills hd:n varit overksam i 60 minuter och sedan gå i vila...
Hoppas det löser ngt.

Okej, det hjälpte nog inte så mycket..Eftersom nu när jag skriver så håller den på sådär igen. Alltså jag kan inte fatta vad som är fel!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-26 20:14

Rekommenderar ni att ringa support och prata om detta? Du P3t3r hade en 30 GB, men tryckte in en 40 GB? om jag minns rätt.. Sen så fungerade inte den..? Är det något fel på 40 Gbs hårddiskarna tro?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-27 22:36

Ingen som har någon lösning?

  • Medlem
  • 2005-02-27 22:40

min 40 gig fungerar utmärkt, men märkde att den varvade ner & varvade upp först för några dagar sedan...har märkt några gånger nu...suck

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-27 23:40
Ursprungligen av P3t3r:

min 40 gig fungerar utmärkt, men märkde att den varvade ner & varvade upp först för några dagar sedan...har märkt några gånger nu...suck

Ok... Så du förstår vad jag menar eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 22:42

Vad är igång på datorn?
Visa "semesterbilderdelare" gör att den uppträder så…

  • Medlem
  • 2005-02-27 22:45

surfar, kör itunes, mail, inga konstiga aplikationer

kör ftp program åxå konstant, transmit
"semesterbilderdelare"...menar du dc eller bittorrent? kör inget av dem heller...

  • Medlem
  • 2005-02-27 23:42

nu är jag förvirrad...vad är det du undrar om jag förstår?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 00:02

Bara det inte är ytterligare ett mini-problem (tänker på skärmproblemet som många har). Jag har rekommenderat en PCägare att ev köpa en, men nu tror jag att det får bli rådet "vänta".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-28 14:38
Ursprungligen av palb:

Bara det inte är ytterligare ett mini-problem (tänker på skärmproblemet som många har). Jag har rekommenderat en PCägare att ev köpa en, men nu tror jag att det får bli rådet "vänta".

Jag har inget problem alls med skärmen.. Bara det här då att det är något i Minin som "åker upp och ner med ojämna mellanrum"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-28 14:37
Ursprungligen av P3t3r:

nu är jag förvirrad...vad är det du undrar om jag förstår?

Jag undrar om du förstår mitt problem, eftersom du hade samma problem med din 40 gigare. "min 40 gigare fungerar utmärkt, men märkte att den varvade upp och ner.."

Exakt samma i min, men det verkar vara så vanligt att det förmodligen inte är något att bry sig om! Jag har exakt samma HD som du, Dayweed.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-01 14:25
Ursprungligen av statemachine:

Exakt samma i min, men det verkar vara så vanligt att det förmodligen inte är något att bry sig om! Jag har exakt samma HD som du, Dayweed.

Okej.. Men jag blev ju lite orolig..
Ja, din kom ju före min till och med

  • Medlem
  • 2005-02-28 16:29

att en hd varvar upp & ner är knappast normalt & det är inget jag klarar av att leva med helt enkelt.

mina förhoppningar är att det kansk är buggrelaterat, iochmed senaste osx uppdateringen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-01 14:24
Ursprungligen av P3t3r:

att en hd varvar upp & ner är knappast normalt & det är inget jag klarar av att leva med helt enkelt.

mina förhoppningar är att det kansk är buggrelaterat, iochmed senaste osx uppdateringen.

Precis, det är inte normalt och man kan inte leva med det... Ja, det kan väl ha att göra med osx uppdateringen.. Nu går fläkten på högvarv fast jag inte har många program uppe.. Jag sökte på ordet "högvarv" och då kom det upp typ "Hög fläkt i och med den senaste osxuppdateringen?" Är det så att fläkten låter mer när man har uppgraderat? Det visste jag inte.

  • Medlem
  • 2005-03-01 19:23

men det är ju inte normalt att en hd beter sig på detta sättet

Bevaka tråden