Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples tio största misslyckanden

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bogg:

ÄH klaga inte på PB5300

jag har en 5300c som fungerar finfint trots ett ganska högt fall..

Klart att det gick att få den att funka, och alla var väl inte defekta, men det var i alla fall väldigt mycket problem, och dessutom risiga prestanda. Det var väldigt mycket pengar för en Powerbook med en processor som aldrig borde satts i någon Mac över huvud taget. 603-serien var en miss från början till slut.

Framför allt menar jag att 5300ce, den dyra toppmodellen, inte borde sålts alls innan man löst kvalitetsproblemen. Betalar man höga priser ska man få kvalitet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 00:09

Performa 5420 (svart) var en av de första datorerna jag använde.. även om den kraschade en del så saknar jag den ibland fortfarande.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 10:59

Kanske inte platsar bland de tio största misstagen men små irritationsmoment:

Apple var lite för snabba med att ta bort diskettstationen utan att stoppa i zippdrives i alla datorer. Där skapade man under något år ytterligare en irritation för PC/Mac-användare. Många tvingades köpa USB-diskettstationer.

Ett annat problem/misstag tycker jag har varit hastigheten på CD-läsare och bränntider.
Liksom val av grafikkort. Apple har konstant legat snäppet efter motsvarande PC.

Val av minnesstandarder har inte heller alltid varit så lyckade alla gånger.
FX-minnena var inte helt gratis... Dessutom samma minne som satt i vissa Appleskrivare.
Man kunde lätt bränna ca 30.000:- bara på minne för att få 64 mb i burken.

Ursprungligen av Poddjob:

Kanske inte platsar bland de tio största misstagen men små irritationsmoment:

Apple var lite för snabba med att ta bort diskettstationen utan att stoppa i zippdrives i alla datorer. Där skapade man under något år ytterligare en irritation för PC/Mac-användare. Många tvingades köpa USB-diskettstationer.

Det var ett fräckt drag, men det var egentligen först när CD-brännaren blev standard som draget var fullt befogat. Man måste ha ett backupmedium. USB-minnena är det som definitivt gjort disketten helt ute. iMacen gick ju bra ändå, det var en bra dator redan från början, men den där USB-diskettstationen var ju inte gratis och var en klumpig extern grej.

Men PR-mässigt var det inte så dumt. Det chockerade. Minns ni Foxtrot, när Pontus klär ut sig till iMac till Halloween? "Vad är det som är otäckt med en iMac?" "Jag har ingen diskettstatiooooon...."

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-24 17:56

Jag kommer ihåg att man växlade operativsystem genom att trycka ner en viss tangentkombination och så växlade datorn mellan Mac- och PC-läge, samtidigt som skärmen synkade om sig.

Pjong!

Det imponerade på de flesta kunder.

Bevaka tråden