Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skickas alla PB:s från Asien?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag väntar ivrigt på en PB 17" och dödar lite av tiden med att plöja trådar fyllda av orderfetischism på MacNN. Det som oroar mig är hur många historier vittnar om 20+ dagar från det att ordern lades till att PB:n levererades.

Samtidigt kan jag på svenska AppleStore läsa att PB 17", för tillfället, vanligen skeppas "inom 24 timmar", samma sak för norska sidan. Däremot får amerikanarna vänta 3-5 dagar. Således får vi nordeuropéer datorerna snabbare. Betyder det att finns någon form av lager i Europa?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-27 21:59

Jag beställde min den 15e, och en 17". Den skickades från Apple, shanghai i lördags och har ännu inte kommit till TNT i europa. Jag vette katsingen vad apple menar med sina tider dom har på hemsidan, men tro för allt i världen inte att du har den hos dig imorgon om du beställer idag. Räkna med runt 2-3 veckor.

Då kanske jag avbeställer min och ordnar med en från MacForum istället. En väntan på upp till en månad klarar varken min hälsa eller min pseudoverksamhet.

min 12" kom etter 5 dager

Fem dagar efter att du la din beställning?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-27 22:11

5 dagar är fasen vasst, men jag tror nog att det är lite extra tryck nu när dom precis släppt en uppdaterad modellserie också..

På de serier av trackingnummer och whatnot jag sett på MacNN:s forum verkar det ta cirka 10 dagar från det att datorn är "shipped" till leverans. Att sätta ihop en 12" och skicka den från Kina/Shanghai på fem dagar är i det ljuset en bragd!

Det är där min tanke om ett europeiskt minilager kommer in. No-mac-yet, kommer du ihåg vad som stod i din tracking-information? Var kom din 12" från?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 22:17

Om man köper datorn utan att ändra något så får man den efter en vecka eller något sånt i och med dem har lager i holland på dem datorerna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-27 22:20

Ah!

Ja, så skulle det ju kunna vara. Om man tar en orginalkonfigurerad modell så har dom ett lager i europa. Medans alla specialbeställningar skickas från shanghai. Låter ju rätt troligt.

Precis vad jag trodde, Shinzon. Tack för att du bekräftar det. Du vet bestämt att så är fallet, alltså?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 22:26
Ursprungligen av hedelina:

Precis vad jag trodde, Shinzon. Tack för att du bekräftar det. Du vet bestämt att så är fallet, alltså?

Jag har inget bekräftat det. såg någon i en annan tråd som hadde det i sin trakking

Hyper: Vad har du gjort för BTO-grejer med din 17" då? Mer minne, eller?

Okej. Hoppas att det stämmer, vilket jag tror att det gör.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-27 22:28

Jag får väll helt enkelt vänta de dagar som är kvar tills jag får min .. Men den som väntar på nåt gott ..

hyper: Men du har gjort något tillägg på originalkonfigurationen, eller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-28 21:06
Ursprungligen av hedelina:

hyper: Men du har gjort något tillägg på originalkonfigurationen, eller?

Jag la till en 512 Megs modul. Inget mer.. Finns ju för övrigt inte så mkt mer att göra på 17"'arna

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-02-27 23:05

Min 12" fanns på lager i holland, jag beställde en PB 12" den 22/2 vid 17:30 tiden från Applestore företag som sändes den 23:e och var framme den 24:e kl 10:30.

Undrar om svenska AppleStore kan svara på om det finns en PB 17" på lager i Holland för mig. Det är liksom avgörande för om jag avbeställer och satsar på lokal återförsäljare eller inte. Jag ringer i morgon och försöker.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 23:41

När beställde du den? standard eller?

I fredags. Väldigt standard. Det är det som får mig att hoppas på en inomeuropeisk affär.

Jag läser den där sanslöst långa PB12"-leveranstråden nu, och du verkar ju ha haft det rätt hårt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 23:50

Jo jag är väl den enda som inte fått min än...

Mina sympatier, broder...

"Skickas vanligen inom: 24 timmar" betyder på Apple-språk tydligen att den beräknas skeppas 15:e mars. Usch. Jag föredrar göteborgska och köper den hos MacForum istället.

  • Medlem
  • 2005-02-28 12:17
Ursprungligen av hedelina:

"Skickas vanligen inom: 24 timmar" betyder på Apple-språk tydligen att den beräknas skeppas 15:e mars. Usch. Jag föredrar göteborgska och köper den hos MacForum istället.

...och skippar Mecenatrabatten? :rolleyes:

Ja, faktiskt. Jag kör hellre på MacForums 6 procent rabatt och får datorn snabbt.

Fast nu visade det sig att de inte heller kan leverera speciellt snabbt, så jag känner mig duktigt villrådig. Tänker kolla med återförsäljare runtom i landet under dagen.

  • Medlem
  • 2005-02-28 19:31

hehe, jag förstår dig - är själv på väg att inköpa precis samma sak... men jag kan vänta en stund. Min egna breakbeatiga pseudoverksamhet kan behöva komma i skymundan till skolans fördel en stund...

Det slutade med en fem månaders PB 15" 1.33 med ordentlig musikkrydda att testa min PB-kompatibilitet med tills en eventuell Powerbook 17" G5.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-01 17:00

Någon som vet vart min dator är någonstans?

28 feb 05 30 10 departed direct CNSHA30 01 mar 05
28 feb 05 40 69 accept scanned at EDC KN Luxemburg 01 mar 05
28 feb 05 40 60 Arrived at EDC KN Luxemburg 01 mar 05
28 feb 05 86 14 booking slot obtained KN Luxemburg
25 feb 05 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai
24 feb 05 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
23 feb 05 00 05 Data received from supplier CNSHA30
23 feb 05 30 60 departed from product source Kuehne & Nagel Shanghai
23 feb 05 05 00 boxes scanned Kuehne & Nagel Shanghai
23 feb 05 30 64 Departed from source CNSHA30

Ursprungligen av Shinzon:

Någon som vet vart min dator är någonstans?

Av någon anledning tar det uppåt ett par-tre dagar från det att datorn anländer till Luxemburg med KN tills dess att TNT plockar upp den. När det väl har hänt står det nått i stil med "has reached final destination" på Apecode, då funkar länken till TNT och dagen efter bör du kunna ha datorn i din hand. Snart broder!

Har själv precis packat upp min andra PB sedan senaste uppdateringen och den här var lyckligtvis felfri.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-02 00:06
Ursprungligen av Johan Andersson:

Av någon anledning tar det uppåt ett par-tre dagar från det att datorn anländer till Luxemburg med KN tills dess att TNT plockar upp den. När det väl har hänt står det nått i stil med "has reached final destination" på Apecode, då funkar länken till TNT och dagen efter bör du kunna ha datorn i din hand. Snart broder!

Har själv precis packat upp min andra PB sedan senaste uppdateringen och den här var lyckligtvis felfri.

Oj två st, och jag har inte ens fått min

Men då är det snart jag får min jippi

Bevaka tråden