Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur surfa med GPRS via bluetooth på samsung D500?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-19 14:43

Min bror är på resande fot och har en Samsung D500 samt iBook med bloetooth. Han undrar hur, och vad, man ska ställa in för att kunna surfa med sin iBook, via D500:an, via bluetooth. Vilket modem-script måste man välja på datorn och så vidare?

Jag har sökt runt lite här på 99mac (och googlat) men hittade inte denna information om just Samsung D500, därav denna post. Är det något mer ni behöver veta för att kunna hjälpa till med detta så kan jag ringa min bror och ta reda på det.

Han har Telia-abonnemang, om det är något som spelar roll.

  • Medlem
  • 2005-02-19 19:32

Ingen som kan hjälpa mig och min bror?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 21:23

Jag har en SE Z600 med telia-abonnemang, och jag skulle kunna tänka mig att det funkar på samma sätt:

Para ihop enheterna via BT, välj Internetanslutning, där finns ett alternativ för Bluetooth. I fältet för telefonnummer skriver du *99#. Det är allt. Datorn ska nu automatiskt fatta att du vill använda den parade telefonen som modem och genom den ringa upp anslutning *99# hos Telia.

Jag misstänker att du måste ha tjänsten mobilt internet eller ngt åt det hållet för att komma ut på gprs-nätet, men sen ska det bara vara att rocka.

Marcus.

Ursprungligen av Macke K:

Jag har en SE Z600 med telia-abonnemang, och jag skulle kunna tänka mig att det funkar på samma sätt:

Para ihop enheterna via BT, välj Internetanslutning, där finns ett alternativ för Bluetooth. I fältet för telefonnummer skriver du *99#. Det är allt. Datorn ska nu automatiskt fatta att du vill använda den parade telefonen som modem och genom den ringa upp anslutning *99# hos Telia.

Näe, det där fungerar inte, det har jag redan testat. Det fungerar med en T610/T630/Z600 tror jag (för mig fungerar ovanstående med T610 i alla fall). Men redan om du byter till en K700i så måste du göra på ett annat sätt, då måste man skriva *99***1# (där 1 är numret på datakontot i telefonen) och välja Ericsson 28.8 som modemskript, se mer i Stefan Strandbergs inlägg.

Men nu har jag alltså en D500 och inget av ovanstående fungerar. Är det ingen som använt en D500 för att surfa med?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-21 14:25

Testat det generella GPRS script som finns på Ross Barkmans sida?
Vet att scripten där fungerar med utsadda modeller om det generella fungerar med en Samsung D500 eller ej kan jag inget säga om då min nuvarande telefon inte har bluetooth, se följande URL, http://www.taniwha.org.uk/ för olika GPRS script för olika telefoner.

Ursprungligen av nubbe:

Testat det generella GPRS script som finns på Ross Barkmans sida?

Nej, den hade jag inte sett. Ska testa ikväll!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-02-27 19:55
Ursprungligen av Adrian B:

Nej, den hade jag inte sett. Ska testa ikväll!

Hur gick det?

Det gick såhär: Jag fick influensan och låg däckad i en vecka...

M.a.o.: Jag har inte hunnit testa ännu.

Ok, det tog tid, men nu har jag testat.

Jag använde det generella GPRS-scriptet (Generic GPRS) från Ross Barkman-sidan som nubbe tipsade om tidigare i tråden. Jag valde scriptet Generic GPRS CID1 som modemscript i Internetanslutning. Som "telefonnummer" använde jag Telias APN online.telia.se och xx/xx som användarnamn/lösenord som Stefan Stranberg tipsade om i en annan tråd och det fungerade bra, jag kunde ansluta få kontakt med nätet via min D500.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-23 16:29

Kan rapportera att även 3G-scripten från den sidan funkar.

1
Bevaka tråden