Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SATA Intern hårddisk - samma, fast dyrare?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Verkar som om det är läge att köpa en ny intern hårddisk till Dual 2.0 G5:an (dels behövs lite mer plats, dels har den gamla varit lite väl mystisk på sistone). Har kollat runt lite och funderar på någon i storleksordningen 250 Gb och uppåt. Behövs inga superdiskar utan det är "vanlig" användning som är aktuell.

Om ni sitter på några tips eller varningar så är de välkomna.

Till sist två frågor: det är ju SATA-diskar som är aktuella för Powermac G5. Fungerar vilken SATA-disk som helst? På vissa säljares sidor står det att bara PC är kompatibla. Stämmer det att de inte fungerar med Mac eller är det bara som så att de är formaterade för PC och går att formatera om?

Är det någon skillnad mellan dessa två:
JME: 1 779:- ink moms
http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=20524
och
Macoteket: 2 224:- ink moms:
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46353&group=normal&stamp=1109453147&extended_info=586247

Har inte hittat någon skillnad.

  • Medlem
  • 2005-02-27 16:24

Alla SATA diskar fungerar i en Mac.

Jag tittade runt lite efter diskar. Jag är förundrad på hur mycket mer som en Seagate 300 GB kostar jämfört med en 250. Seagate gör annars mycket bra och tysta diskar. De har kommit ut med en ny modell som heter 7200.8. Den hade jag själv tänkt att köpa.

Ok, då vet jag att alla fungerar. Misstänkte att det var så. Följer allt man behöver med när man köper dem, typ kablar?

Som jag förstått det i några diskussioner verkar Seagate vara bäst, eller åtminstone bättre än t ex Maxtor så man kanske skulle kolla på dem. Får kolla in den tipsar om. Var har du hittat den och vad kostar den där?

Är det värt mellanskillnaden att köpa en med 16 MB cache istället för 8? Det skiljer ju några kronor.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 16:58
Ursprungligen av zkirtap:

Är det värt mellanskillnaden att köpa en med 16 MB cache istället för 8? Det skiljer ju några kronor.

Om du vill ha snabbare disk så satsa på 16MB

sen kablar får du inte med diskar.

Då får jag prissurfa lite och låta plånboken fälla avgörandet.

Kollade lite snabbt i manualen som följde med datorn och där står det att man ska använda de originalkablar som följde med datorn. Hoppas att de sitter fast i den för annars krävs mycket letande... Är dessa de enda kablarna som krävs eller?

En par andra frågor:

1. spelar det någon roll vilken plats de båda hårddiskarna har i datorn? Alltså vilken som sitter uppe och vilken som sitter nere? Tänkte lägga systemet på den nya och bara använda den andra för filer mm som "slask" eftersom den inte riktigt känns pålitlig.

2. bör man döpa dem till olika saker eller är det sak samma vad de heter för rättigheter och andra saker som kan strula?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-27 22:03
Citat:

2. bör man döpa dem till olika saker eller är det sak samma vad de heter för rättigheter och andra saker som kan strula?

Man bör döpa dom till olika saker mest för sin egen skull :D. För systemet har det mindre betydelse.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-27 23:59
Ursprungligen av zkirtap:

Då får jag prissurfa lite och låta plånboken fälla avgörandet.

Kolla här, så slipper du prissurfa:

http://tracker.tbg.nu/index.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 00:20
Ursprungligen av akesson:

Kolla här, så slipper du prissurfa:

http://tracker.tbg.nu/index.php

http://tracker.tbg.nu/hd.php om du vill se vilken hårddisk som är billigast kr/mb

(den sidan finns inte länkad från huvudsidan, utan är gömd av någon anledning)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 19:09

0. hårdisken behöver en datakabel och en strömkabel, jag är ingen expert så vet inte om det finns några sånna i datorn (är fortarandes en pc människa)

1. det är kontakten på logikbordet (eller vad det heter på mac) som bestämmer vilken plats hårdisken får. Fysikst spelar det nog ingen roll

2. det får en mac person svara på.

Om du har en G5 är kablar och strömkablar färdigdragna redan - dom finns 1 cm ifrån den lediga hårddiskplatsen.

Köp en hårddisk, använd dom fyra lediga skruvar som redan finns i ett litet finurligt ställ intill hårddiskplatsen. Montera hårddisken, tryck in kablarna. Formatera hårddisken. Kör. Busenkelt. Välj 10.000rpm om du frågar mig, snabbt men inte lika stora diskar.

Har G5 - har dock inte öppnat än, men misstänkte att det var så. Tack! 10 000 blir det nog inte eftersom storleken är viktigare än hastigheten just nu.

Känns som att det är läge att beställa en så snart som möjligt - i natt eller i morgon eftersom det finns tid denna vecka att installera. Seagate-disken det tipsades om ovan är slut på t ex JME och Inwarehouse. Macoteket är allmänt dyra på hårddiskar... Frågan är om denna kan vara nåt att ha:
http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=20524
Maxtor - 300 GB - 16 MB cache: 1 779:- ink moms. Känns överkomligt. Eller är Seagate värd att vänta på?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 23:48

Prova komplett dem har seagate i lager

Dåså, köp en SATA-disk, skruva på skruvarna, stoppa in i hårddisk-facket och formatera. Börja leka

Dual Raptor är fortfarande fett, en snubbe jag känner har beställt 8xRaptor 10k, RocketRaid PCI-X och SATA-chassin som scratchdisk till Photoshop. Cred

Här hittar du en jämförelse mellan de nya diskarna från Seagate och Maxtor samt Raptor.
Det mesta talar för Maxtor som är tystare och snabbare än Seagaten och i jämförelse med Raptor ligger den inte långt efter.

I testen används Pentium P4 (915 chipset) som har stöd för NCQ (Native Command Queuing) ett smart buffertsystem som används av de testade diskarna förutom Raptorn. Vet tyvärr inte om finns stöd för denna teknik i G5 processorn.

  • Medlem
  • 2005-03-10 07:46

Jag har nu jämfört ljudnivån på Seagate 7200.8, den disk som satt i G5 när den kom (Maxtor okänd modell) och Maxtor DM10 i min G5. Denna jämförelse har gjorts utan DB-mätare. Jag har helt enkelt lyssnat på diskarna. Min upplevelse är att DM10 disken låter mest av alla dessa diskar när den läser. Efter det så kommer den andra Maxtor. Seagaten är tystast.

Är det värt att uppgradera sin MDD (2x1Ghz) med ett "Connect eSATA PCI" kort från t.ex Speedmania samt att köpa 2 stycken 74GB 10.000rpm diskar typ Raptor? Tanken är att hålla liv i burken ytterligare 1-2 år. Är bara ute efter upplevelsen av att ha en rejält mycket piggare burk typ 2x2GHz G5 eller är allt detta bara bortkastade pengar... eller ska jag satsa på nytt helt och hållet? Föresten, finns det benchmarktester där man ser skillnaderna mellan 7.200rpm och 10.000rpm ?

Olle

Skillnaden mellan 7200 och 10000rpm är rätt markant, men det är också ljudnivån och värmeutvecklingen. I mitt tycke är det inte värt det.

1
Bevaka tråden