Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cadprogram i Ibook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Klarar Ibook av mer avancerade ritprogram? Någon som prövat i praktiken?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-20 17:56

2D-CAD borde gå utan problem. Nån som vet nått bra CAD-program till Mac?

Ursprungligen av xtimmyx:

2D-CAD borde gå utan problem. Nån som vet nått bra CAD-program till Mac?

VectorWorks 11 och archicad.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 18:40
Ursprungligen av sisyfos62:

Klarar Ibook av mer avancerade ritprogram? Någon som prövat i praktiken?

Ursprungligen av xtimmyx:

2D-CAD borde gå utan problem. Nån som vet nått bra CAD-program till Mac?

Jag kör med Concepts Unlimited på en iBook G3/700Mhz, funkar bra. Lite segt när det blir stora filer.

Programmet rekommenderas varmt!

Cadintosh är ett billigt 2D-program, lättdrivet och enkelt.

Jag har börjat kolla in TouchCAD lite, det verkar ha en del praktiska sidor, men inte alls så komplett som VectorWorks 11 verkar.

Sen är det väl beroende på vad man vill ha sitt CAD-program till, och vad det får kosta.
Det här Cobalt ser intressant ut också, men jag har inte hunnit fördjupa mig i det själv, det ser ut att vara lite dyrare.

Förra hösten (tror jag mig minnas), släppte PTC en buggig ProConcept för OS X, så jag hoppades ett tag på att de skulle släppa ProE för Mac, men inget har kommit tyvärr.

För min egen del så är jag såå less på skolans ProE, som klockrent krachar och hänger enligt murphy's lagar.
För att komma någorlunda billigt undan så har jag tänkt använda en kombination av CAD-program som täcker de funktioner som jag behöver. Tror att TouchCAD + något program som kan behandla många olika konstuktionsmaterial för att beräkna belastningar är det jag behöver.
För rena 3D-visualiseringar är det Lightwave som passar mig bäst.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-21 18:15

Mm jag testade CADintosh, riktigt trevligt program dock har jag itne kommit under fund med hur man "backar" ett steg när man gör polylines, dvs att ångra en punkt. När jag skriver in/trycker fel måste jag ju göra om hela polylinen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-22 13:17
Ursprungligen av xtimmyx:

Mm jag testade CADintosh, riktigt trevligt program dock har jag itne kommit under fund med hur man "backar" ett steg när man gör polylines, dvs att ångra en punkt. När jag skriver in/trycker fel måste jag ju göra om hela polylinen

Det funkar bra att bara fortsätta sätta ut fler punkter.
Ignorera den felaktiga och färdigställ din polyline. Efteråt kan du deleta den felaktiga punken.

("Delete x-line point" finns i samma knappdel som polyline)

Senast redigerat 2005-02-27 04:38
  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 13:24

Man kan ju oxå kika mer på < http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=62250&highlight=cross >...

EDIT:
Mer info om "make" på nyaste < http://lists.apple.com/archives/scitech/2005/Jan/msg00080.html >
Binär på äldre version < http://ftp.arl.mil/brlcad/preGPL/meeting2002/cd.html > men binär på nyare 7.0.n kommer väl på en site nära dig när som helst...

Senast redigerat 2005-02-22 14:01
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-22 18:04

Ingen som vet hur man backar i en Polyline (se inlägg 5)?

Kolla in dessa pdf'er, verkar ju vara hur bra som helst :eek:, har någon sett hur det ter sig i verkligheten?

cobalt vs proe
cobalt vs solidworks

1
Bevaka tråden