Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man välja DVD-R eller DVD+R

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-02-27 12:08

Jag har sökt och kollat nu på forumet efter ett klart besked men inte hittat något. Powerbooken jag snart får är det en DVD-R och +R Superdrive, så den klarar båda formaten. Men frågan är vilket ska man helst välja, hittade en länk till ett pdf dokument från Verbatim där det beskrivs skillnaden mellan formaten. Det var intressant läsning men det sa varken ja eller nej utan att allt stödjer allt. Jag är skeptisk till det.

Sen en annan sak jag hittade i sökningen var att under OS X när man sätter i en DVD. Är att du har 5 gånger på dig att välja region i OS X. Så tittar du på en region 2 ställs den regionen in, sätter du i en region 1 ändras den igen. När du sätter i en skiva för 5:e gången med en region så låser OS X sig på den regionen och du kan inte se på någon annan region. Vad jag förstod så klarade inte änns läsaren av att spela upp region 0, alltså regions fria DVD:er.

Niklas )

Inga problem med regionsfria DVD-skivor. Och om du använder exempelvis VLC för att spela upp dina regionskyddade DVD-skivor, så bryr sig programmet inte om regioner. Jag tror även att det finns hack för att ta bort regionskyddet ifall du vill spela skivorna i Apples egen DVD Player.

Om fördelar och nackdelar med + och - skulle även jag vilja veta mer. Det verkar som att fler DVD-spelare klarar minus, men det kanske mest gäller äldre spelare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-27 12:24

Min flickvän sitter med en Powerbook G3 (400 med firewire) och den klarar inte av dvd+r eller dvd+rw, bara skivor med minus. Det är iofs en gammal dvd-läsare, men vill vara kompatibel med folk som sitter med äldre burkar kan ju det vara något att tänka på.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-27 12:30

DVD-R är kompatibel med ca 93% av all dvd-spelare och DVD+R är kompatibelt med ca 79%. DVD-R har dessutom billigare media. Kompatibiliteten enligt den här faktaspeckade sidan: http://www.videohelp.com/dvd

Ursprungligen av Arvid:

DVD-R är kompatibel med ca 93% av all dvd-spelare och DVD+R är kompatibelt med ca 79%. DVD-R har dessutom billigare media. Kompatibiliteten enligt den här faktaspeckade sidan: http://www.videohelp.com/dvd

En sanning med modifikation...bränner du en DVD+R och sätter "booktype" som "DVD-ROM" så är den garanterat mer kompatibel än en DVD-R.

Dessutom är prisbilden likvärdig idag mellan de olika formaten.

Andra fördelar med DVD+R-formatet är att det går att skapa multisession vilket inte fungerar på DVD-R formatet.

Nackdelar med DVD+R formatet är väl att det inte skriver lika precist som DVD-R och därmed inte rekommenderas för att göra backup av data.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-01 23:39

Ännu en fördel med DVD+R är att det börjar komma möjlighet att bränna i dubbla lager vilket fördubblar lagringskapaciteten. I dagsläget är fortfarande skivorna dyra men de priserna lär väl som allt annat gå ner.

Det ser ganska mörkt ut gällande dubbla lager för DVD-R om man ska tro vad man läser på nätet.

DVD-R media har också sackat efter gällande bränningshastigheten. Billiga DVD+R skivor vilka är certifierade för 16x är på gång. På DVD-R får man nog hålla till godo med 8x ett bra tag till.

Ursprungligen av elimar:

Ännu en fördel med DVD+R är att det börjar komma möjlighet att bränna i dubbla lager vilket fördubblar lagringskapaciteten.. . .

Njaeäh. DVD+R är ett eget format och är inte ett subset av DVD DL, även om grundtekniken är +R. DVD DL kräver särskilt media och särskild brännare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-02 00:52
Ursprungligen av leonardo:

Njaeäh. DVD+R är ett eget format och är inte ett subset av DVD DL, även om grundtekniken är +R. DVD DL kräver särskilt media och särskild brännare.

Visst är det så, men är man så petig i diskussionen bör man väl kalla det för DVD+R DL vilket är dess rätta namn. 16 dubbel brännarhastighet kräver också en brännare som klarar detta precis som 4x hastighet kräver en brännare som klarar det.

Min kommentar var i referens till skillnaden mellan DVD Alliance och DVD forums teknologi eftersom ett tidigare inlägg får det att framstå som DVD-R är ett bättre format. De flesta bedömare är nog överens om att det är inom DVD+R, DVD+RW och DVD+R DL som utvecklingen sker idag vilket troligen kommer förstärkas ytterliggare kommande åren med teknologi som Mt. Rainier.

Vad menar Apple när de skriver DVD±R? Att de stödjer både DVD-R och DVD+R?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-27 15:20
Ursprungligen av TZW:

Vad menar Apple när de skriver DVD±R? Att de stödjer både DVD-R och DVD+R?

Japp, det är det de menar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 22:25

Jag livar upp denna igen o frågar om det e DVD+R DL som gäller. Jag bryr mig inte om vad det exakt heter för på både onoff och siba så har jag bara hittat vad dem kallar DVD+R DL. Och min fråga är egentligen om det finns nån -R DL eller som sagt om det är +R DL som gäller.

Och sen ska väll den "gamla" intel imac klara DL?

Eller ja så här kallar onoff dem: DVD+R85 DOUBLE och siba: DVD+R DL 8X

Onoff har märket TDK (vilket jag personligen föredrar) och Siba har märket Emtec (som jag aldrig hört talas om).

Ursprungligen av Kajan:

Onoff har märket TDK (vilket jag personligen föredrar) och Siba har märket Emtec (som jag aldrig hört talas om).

Jag kan inte svara på din fråga angående iMac, men Emtec är gamla BASF... Mer eller mindre.

1
Bevaka tråden