Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken byter takt hela tiden på ny PB

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Köpte mig en ny Powerbook 1.5GHz 15,2" nu när jag var i USA förra veckan. Verkligen nöjd med datorn och gillar Mac OS X skarpt. (är en ny switcher)

Dock har jag en liten fråga om hårddisken. Det sitter en 80gb 5400varvare i den som verkar snurra lite olika fort titt som tätt. Det liksom klickar till lite och sedan susar den lite högre för att några sekunder senare klicka till igen och susa med lägre volym...alltså det verkar som den byter fart på varvtalet helt enkelt. Skall det vara så? Eller är något defekt med disken? Funkar fint iaf och har bra prestanda tycker jag. Bara lite undrande över denna ljudskillnad. Det händer oftast när man inge gör något....när man arbeter tror jag att den snurrar på högre fart hela tiden. Jag tänkte att det kanske är någon strömspararfunktion som gör att den går ner i varv eller nått...fast då borde den väl inte varva upp igen så ofta?

Jag kanske är lite nojjig över min nya kärlek, men vore kul att veta om allt är ok.

mvh
Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-25 16:51

Är det inte så att det är fläkten som drar igång en liten stund. Har ingen PB själv, men gissar lite ändå...

nä, det tror jag inte. Den har aldrig startat än...inte kört något krävande och datorn när inte ens ljummen...

Låter precis som att det är disken som slår om på takten en stund, sedan så går den ner i fart igen...

Min flickväns PowerBook 1,25 GHz med 80 GB hårddisk beter sig likadant. Tror det sitter en Fujutsu-hårddisk i hennes. Den låter lite skumt, men hon har inte haft några problem sedan hon köpte den för ungefär ett år sen. Kanske just den hårddiskmodellen låter på detta viset? Sitter den en Fujutsu i din också?

Det är en hitachi disk i min iaf...men då är det säkert ok om hennes också låter så. Det måste vara helt tyst i rummet för att man skall höra det....

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-26 10:33

Jag har en PB 15" med 60-disken och den beter sig precis som du beskriver och har gjort det sedan jag fick den för 1 månad sedan. Har också undrat om det är nåt man kan göra åt det, men inte kommit på nåt. Det verkar inte vara nåt fel på den, men lite skumt är det där. Vore käckt med nån inställning så att man slapp det.

Ok, bra att veta att man inte är ensam om detta fenomen. Då är nog allt som det skall.

mvh
Erik

Min mac mini beter sig på samma sätt, dvs. klick-klick lite då och då.

Kolla i Energy Saver om det är förhakat att spinna ner hårddisken när den inte används.

jag har testat att ta bort den funktionen, men den gör ingen skillnad, så det är nog bara så att dessa diskar låter på det här sättet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 01:19

Kanske när disken skrivet som det låter klick?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-27 22:23

Nja, snarare när armen går i parkeringsläge väll?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-27 22:27
Ursprungligen av hyper:

Nja, snarare när armen går i parkeringsläge väll?

Det kan det vara, var trött när jag skrev i natt

1
Bevaka tråden