Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rackmontera PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 08:56

Har för mig att jag läste om rackmontering av PM G5 på 99mac men hittar inget när jag söker...

Hur som helst - får G5:an plats i rack (liggande) eller måste man såga av handtagen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-26 09:18

99mac har sina stående

chassit är 20.1 tum och rack skåp är 19 tum

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-26 15:12

google is your friend

see !

...marathon, som gör en av lösningarna skriver såhär om hantagen....

Citat:

The great-looking Power Mac G5 is even more great-looking in an equipment rack. It really looks like it was born to be rackmounted (doesn't it?). There's only one small problem — or, actually, four small problems: the handles on the top and bottom of the case. To put it simply, the handles make the case too big to fit horizontally in a 19" rack.

Marathon has found the a solution, in a blinding flash of the obvious: We simply cut off the handles. That award-winning Apple industrial design still looks great... only now it looks great in your rack. And it only takes up 6U (the same amount of rackspace as the G4 machines).

...du får i varje fall en något unik G5'a

http://www.99mac.se/?id=871

Vi tänkte först såga av handtagen men man tjänar ganska lite på det om man har två maskiner. Dom tar upp 14U nu och annars 12U, andrahandsvärdet på maskinerna faller ju enormt mycket om man börjar såga. Dessutom rekommenderar inte Apple att maskinerna ligger ner pga värmeutvecklingen som sker åt "fel håll".

Så resonerade vi när vi skulle stoppa in burkarna i racket iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 14:19
Ursprungligen av Björnström:

http://www.99mac.se/?id=871

Vi tänkte först såga av handtagen men man tjänar ganska lite på det om man har två maskiner. Dom tar upp 14U nu och annars 12U, andrahandsvärdet på maskinerna faller ju enormt mycket om man börjar såga. Dessutom rekommenderar inte Apple att maskinerna ligger ner pga värmeutvecklingen som sker åt "fel håll".

Så resonerade vi när vi skulle stoppa in burkarna i racket iallafall.

Tack - missade denna länk när jag sökte forumet...
Tror inte kylningen skall bli något problem eftersom det är ganska kallt i serverhall. Dock lär det
göra ont att såga sönder en G5:a - ryser vid tanken...

Skall kolla vad 6 U kostar mig - blir det för dyrt så får det väl bli Dell burk med OpenBSD istf G5
med linux. Om någon har förslag på billig/bra serverhall så är jag intresserad!

Tyvärr är rackutrymme dyrt - dom flesta hallar har priser som gör att en Xserve lönar sig snabbt.

Berätta gärna (via PM?) vad du behöver. MantaRay som driver 99mac har ledig plats i racket (som du kan se på bilden) och kanske kan ta emot dig.

1
Bevaka tråden