Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk. USB eller Firewire?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 20:54

Har tänkt köpa en extern hårddisk till minin. Förmodligen en Porsche lacie. Fråga:
Ska jag välja firewire eller USB? och är Lacie de bästa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 21:09

Firewire är klart snabbare än alla sorters USB.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 21:12

Firewire har per spec nog med ström för att köra endisk, det har inte USB (men det funkar ofta ändå…)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 22:25

Jag tror inte att det är någon skillnad på olika märken, bortsett från priset och designen.

Själv kör jag med ett Speedmania-chassi, som jag köpt en vanlig 120 GB IDE-HD till. Det är väldigt snyggt och funkar bara bra.

Ett HD-chassi och inte en "fast" extern HD tycker jag är att rekommendera - mycket smidigt och praktiskt att kunna göra vilken HD som helst till extern genom att bara sätta den i chassit!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-02-21 22:38

Fick hem en La Cie D2 500 gig HD härom dagen med både firewire 400/800. Det var den tystaste externa HDn jag köpt någon gång. Rekomenderas.

Ursprungligen av onnyt:

Fick hem en La Cie D2 500 gig HD härom dagen med både firewire 400/800. Det var den tystaste externa HDn jag köpt någon gång. Rekomenderas.

Intressant. Är den tystare än LaCie P3 och Macotekets Firesmart ALU?

Var på väg att köpa endera idag men dessa ska ändå ha ett tydligt "ljud" så nu vet jag inte vad jag ska göra. Den ska kopplas till Minin och användas i tyst hemmiljö.

Går D2 ner i vila och tystnar helt när den är inaktiv? Jag antar att den är fläktlös?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 00:01

Du ska välja Firewire 400 eller Fw 800. Firewire är startbart, dvs du kan klona systemet till en extern hårddisk och sedan starta från den. Det funkar inte med USB. Dessutom är även Fw 400 totalt överlägset USB 2 när det gäller säker datatransport. Eller ta ett chassi med både Fw 800 och USB 2!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 08:17
Ursprungligen av Mondo:

Du ska välja Firewire 400 eller Fw 800. Firewire är startbart, dvs du kan klona systemet till en extern hårddisk och sedan starta från den. Det funkar inte med USB. Dessutom är även Fw 400 totalt överlägset USB 2 när det gäller säker datatransport. Eller ta ett chassi med både Fw 800 och USB 2!

Jo det går väl visst att starta från en USB-HD - det har jag gjort många gånger.

Men det var ju iofs OS 9 på den - är det just OS X som det inte funkar med?

  • Medlem
  • 2005-02-22 09:47

sohousb easy ide har en enkel usb 2 lösning för externa hårddiskar.

inget skal, bara kablar.

http://www.eksitdata.com/

Själv köpte jag dock en extern chassi med både usb2 och dubbla firewire på www.pckungen.se för ca 400 kr

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 18:22
Ursprungligen av swogg:

Har tänkt köpa en extern hårddisk till minin. Förmodligen en Porsche lacie. Fråga:
Ska jag välja firewire eller USB? och är Lacie de bästa?

Prestandamässigt spelar det ingen större roll, eftersom minin dessvärre bara har firewire 400 i sig (vilket USB 2.0 mäter sig bra med). Jag skulle dock satsa på firewire i alla fall, och då 800. Om du byter burk i framtiden får du mer glädje av disken.

Litet tips i all hast.

mvh
FrrH

Re:

Köp helst en med både USB och FW. Har en disk med enbart FW och då går det inte att föra över filer till en PC, kan ju trots allt behövas nån gång det också...

Ursprungligen av bruksarn:

Köp helst en med både USB och FW. Har en disk med enbart FW och då går det inte att föra över filer till en PC, kan ju trots allt behövas nån gång det också...

Det pc-datorer med firewire.

Re:

Ursprungligen av Kristofer:

Det pc-datorer med firewire.

Jo, iofs. finns det såna, men dom flesta tycks inte ha FW.

Som jag har förstått det så kan USB2 och FW400 överföra filer i ungefär samma hastighet. Men USB kräver mer resurser och kan sega ner datorn under en snabb överföring, medan FW lätt kör på sin maximala hastighet utan att dra ner datorns resurser i övrigt.

Det har skrivits här om det förr, men jag orkar inte leta rätt på trådar om det. Rätta mig om jag har fel!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 07:13
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Som jag har förstått det så kan USB2 och FW400 överföra filer i ungefär samma hastighet. Men USB kräver mer resurser och kan sega ner datorn under en snabb överföring, medan FW lätt kör på sin maximala hastighet utan att dra ner datorns resurser i övrigt.

Det har skrivits här om det förr, men jag orkar inte leta rätt på trådar om det. Rätta mig om jag har fel!

Ja, det är nog sant. Hastigheten blir dessutom inte lika bra med USB2, eftersom den måste skicka data i paket, medan FW kan skicka data helt "stömmande" och felfritt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-26 08:36

Vill du att det ska fungera klockrent på Mac men även använda den med en PC så rekommenderar jag en med både USB2 & FW. Om inte du har FW på dom PC-burkar du vill koppla den till, då skulle jag nog bara välja FW. Har ett kabinett med bara USB2 och utan extra drivrutin till OS X så totalhänger den datorn. Problemet finns fortfarande kvar i 10.3.7

  • Oregistrerad
  • 2005-02-26 12:40

Jag kollar på Speedmania kabinetten, ser att de har nätadapter. Behövs denna inte användas när man kör med Firewire?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 20:49
Ursprungligen av jakob:

Jag kollar på Speedmania kabinetten, ser att de har nätadapter. Behövs denna inte användas när man kör med Firewire?

Jo, alla 3,5"-diskar kräver nätadapter tror jag.
Har iaf bara sett externa 2,5" "Pocket"-hårddiskar som går att köra med bara FW och ingen extra elkälla.

kan någon bekräfta att det rajje säger stämmer? befarar att så är fallet då jag iaf inte lyckas köra min 3.5 utan nätadapter (macbook + fw), även om jag hört båda versionerna..

Ursprungligen av nikmoz:

kan någon bekräfta att det rajje säger stämmer? befarar att så är fallet då jag iaf inte lyckas köra min 3.5 utan nätadapter (macbook + fw), även om jag hört båda versionerna..

Alla 3,5" HDD kräver extern strömförsörjning via nätadapter oavsett gränssnitt eller plattform. Däremot funkar 2,5" HDD med FW utan separat strömförsörjning på Macen. 2,5" USB funkar ej utan extern strömförsörjning på Macen (ibland om man använder matning från 2 USB-portar) vilket dock funkar på PC med USB 2.0. I teorin ska man kunna driva externa diskar via USB eller FW, men teori och verklighet är ibland i skilda värdar...
Dessutom är macen väsentligt snabbare och stabilare via FW oavsett 400 eller 800.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-01 20:18

Min gissning är att äldre (lågvarviga) 3,5" gick att mata via USB eller FW. Dagens högpresterande snabba hårddiskar är tveksamt om det går med. En 5400 rpm disk går kanske att bussmata, en 7200 eller 10 000, icke.

Kan man utnyttja en hårddisk som snurrar i 7200 rpm fulla potential över FW 400? Eller krävs det 800 för det?

Ursprungligen av rikard.agren:

Kan man utnyttja en hårddisk som snurrar i 7200 rpm fulla potential över FW 400? Eller krävs det 800 för det?

Min erfarenhet är att du kan det. Det är flera faktorer som påverkar överföringsfarten, men firewire400 är normalt inte en av flaskhalsarne. Det finns marginal i fw-400.

MR

PS! Jag tänker på en extern hårdisk i en låda med firewirebrygga. Inga Raid-varianter eller sådant.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-09-29 16:33

2,5" SATA över 2 USB-portar funkar på min MB utan extra srömförsörjning.

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-09-30 17:02

www.drakbutiken.se har schyssta kabinett och kablar för hd direktplug...

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-10-09 12:39

Jag har kört många olika 2.5" HDD på olika Macar (Macbook, Mac Mini intel och PPC) inkopplade med bara 1 USB kontakt. Så att man måsta koppla in via 2 USB portar stämmer inte.

/Niclas

En hel del länkar i ämnet i denna tråd: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/98928-extern-hd-koeprad-till-ett-blabaer.html

Sammanfattning: Alltid FW före USB. Basta.

P.S. Har hårdkört en LaCie d2 FW400/800 250GB i flera år nu. Visserligen den gamla modellen som låter en del men byggd som en stridsvagn.

Och angående vad som är bootbart har jag förstått det som, jag kan ha fel, att Intel-macar startar från både FW och USB, medan PPC-macar bara kan boota från FW.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Och angående vad som är bootbart har jag förstått det som, jag kan ha fel, att Intel-macar startar från både FW och USB, medan PPC-macar bara kan boota från FW.

I grunden är det så men se här!
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060301112336384

Två billiga FW-lådor om man vill sätta ihop själv. Priset per GB blir nog litet billigare med ett färdigt paket med HDn redan i. (man kan j uvälja en modell som är lätt att öppna )
http://www.pixmania.com/se/se/230299/art/advance/extern-lada-3-5-bx-362com.html

och

http://www.tbh.se/index.asp?prod_id=28364

OBS! Båda dessa är för IDE/ATA inte sATA

Och som redan nämnts igen och igen så ska man absolut ha firewire. Annars ångrar man sin snålhet förr eller senare (antagligen omgående)

Se även:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58430
Det är inte så länge sedan jag tog reda på dessa fakta. Jag har gått på ryktet att det inte går att boota macar från USB. Det går alltså att boota macar från USB. En gammal imac kunde man boota i sys 9 med ett USB fickminne. Eller som jag hade en zip-drive. Tänk vad jag sparat besvär om jag tagit reda på det för 7 år sedan.

MR

1
Bevaka tråden