Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook G4 startar inte - bara "dong" men mörk

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibook G4 1,03Ghz Combo
Startljudet "diong" sen tyst och stilla... känner av tangentbordet dvs num/caps lock etc lampan lyser... provade att starta med installations cd som den tog emot men sen vägrar släppa... har provat de vanliga nollställningarna.. men..

Nån sa logikkortet... kan man köpa ett sånt för rimlig peng?

Hur får jag ut cd:n?

Nån med några bra konstruktiva förslag?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-25 09:21

Garanti?

Logickortet är ju "hela datorn" i princip. Är det fel på det så omfattas det av garantin.
Läs på Apples sida: http://www.apple.com/se/support/ibook/faq/
Vad menar du med "vanliga nollställningarna" PRAM-Reset?

...nån som vet hur jag får ut installations-cd:n?

Sitter det inte ett litet fint hål, för att kunna föra in ett gem, vid DVD-spelaren?
Håll annars ner mellanslagstangenten när du försöker starta.

nej det finns inget litet hål... det är ju en slot-in... ingen släde... men mellanslag sa du.. har hittat en massa "keyboard shortcuts" testar vilt... i hopp om att den bara fått en tillfällig överansträngning..

Är det inte musknappen nedtryckt som gäller för att få ut skivor vid uppstart?

Finns annars en bra lista på kommandon här.

jo jag tror det men mellanslag kanske har samma funtion. Tack har provat igenom alla kombinationer i start ögonblicket... saker händer men svart skärm.... och cd:n sitter kvar...
Nån mekanisk utmatning börde väl finnas?

Kolla HÄR

Just nu vill inte länkarna fungera för mig, men det är nog bara tillfälligt fel hos Apple

Eller så här:

You may use Open Firmware to eject a CD or DVD disc when normal methods for ejecting it have not succeeded.

To eject a disc with Open Firmware commands, follow these steps:

1. Restart the computer.
2. Immediately after the startup sound, press and hold the key combination Command-Option-O-F.
Note: The Command key has the Apple icon on it.
3. Release the keys when you see a white screen that says "Welcome to Open Firmware."
4. At the prompt, type: eject cd
5. Press Return, then wait a few seconds. The disc drive should eject any disc that is present, and "ok" appears behind your command when the action is complete.
6. Type: mac-boot
7. Press Return.

Your computer should now start up normally.

...skärmen är svart...

Fick du ut skivan med Open Firmware?

Fanns en svensk upplaga

Du kan använda Open Firmware för att mata ut en CD- eller DVD-skiva när de vanliga utmatningsmetoderna inte lyckas.

Gör så här om du behöver mata ut en skiva med hjälp av Open Firmware-kommandon:

1. Starta om datorn.
2. Så fort du hör startljudet trycker du ner tangenterna kommando-alternativ-O-F och fortsätter att hålla tangenterna nertryckta.
Anm. Kommandotangenten är märkt med en Apple-symbol.
3. Släpp upp tangenterna när du ser en vit skärmbild med texten "Welcome to Open Firmware".
4. Skriv: eject cd
5. Tryck på returtangenten och vänta några sekunder. Skivfacket ska nu mata ut skivan. Ordet "ok" visas efter ditt kommando när åtgärden är utförd.
6. Skriv: mac-boot
7. Tryck på returtangenten.

Datorn ska nu starta på normalt sätt.

Är skärmen svart även i Open Firmware så är det säkerligen moderkortet (logicboard) som pajat.
Kolla ang garantin på detta HÄR

Hade du haft tillgång till en annan Mac med Firewireportar så kunde du prova med Target Mode

det har jag ju... hur då med Firewireportar?

Läs min länk.
Där beskrivs hur du ska göra
Kan du komma åt din iBooks hårddisk via en annan Mac, så kan du ev. köra Skivverktyg.

edit:
Naturligtvis behöver du inneha en Firewirekabel

Hur har det gått för dig?

Hej igen, har varit borta ett tag...men...antar att det ska vara en Firewirekabel lika i båda ändar?

Yes!

Fick en idé om att det kan vara fel på minneskortet, om du har satt i ett extra utöver det fasta.

hur menar du? jag ska bara ta ur minnet?

Har du ett extra minne isatt så kan det vara en felkälla, behöver inte vara det, men för att utesluta felkällor så kan det vara ett alternativ.

...nej ingen skillnad... ska prova med en firewirekabel imorgon..

Lyft luren och ring Apple, kanske det är ett rent garantiärende

1
Bevaka tråden