Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste jag köpa en PC?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 10:27

Det känns som jag måste ventilera detta lite. Hittils, med två barn i familjen, så har spelutbudet på Mac kanske inte varit alla gånger helt tillfredsställande. Men det har dugit. Det har dock alltid känts som om det bara har varit en tidsfråga innan dom efterfrågar spel som helt enkelt inte finns för Mac, och vad gör man då? Kryper till korset och köper en PC? Nu, med äldsta barnet i 8-års-åldern, så har den tiden kommit. Det ät LEGO's AlphaTeam. Det är Yu-Gi-Oh. Nästa gång är det något annat. De finns inte för Mac.
Jag vill inte vara en militant Mac-fanatiker, men för mig har valet av datorplattform alltid varit lätt att göra, och missionerar gärna "i det lilla" om Macens förträfflighet. Det tar emot att, när nästa nyinvestering av hemdatorutrustning skall göras, köpa en PC på bekostnad av en ny Mac. Om det blir en PC, ja då kan det förstås inte bli den där nya iMacen också.
Nu är jag den enda i familjen som inte är så intresserad av datorspel, men med fru och barn som är det så måste detta problem lösas. Och en tanke som slog mig i morse var att, om det nu är spela dom vill göra, är det verkligen en PC man skall köpa? Eller är det nån spelkonsol av något slag man skall satsa på? Vilken då i så fall? Alla dom här spelen som barnen (och hustrun) kommer att vilja spela, om dom finns för PC, kan man räkna med att dom finns för Xbox, PlayStation eller vad det nu i så fall blir?

/Villrådig pappa, make och "IT-samordnare i hemmet" som gillar Mac men inte så mycket att spela....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-25 10:34

Många spel finns till Xbox och PS2 men inte alla. Å andra sidan får du en sådan för 1500 idag så det kanske kan duga som lösning tills vidare...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 10:39

Å andra sidan så kanske det kan vara bra att ge barnen en peze, så det inte går och tror att en peze funkar lika bra som Mac:en i långa loppet

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 10:45

Varför inte bara sätta ner foten & visa vem som är karln i huset?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 10:50
Ursprungligen av DaPhox:

Varför inte bara sätta ner foten & visa vem som är karln i huset?

Nu var dethär något mellan honom och barnen. Varför blanda in frugan?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-25 10:54

Köp en xbox. Trots att det är en MS-produkt så är den faktiskt riktigt bra (förutom handkontrollen). Alla nya spel kommer till xbox. PS2 funkar också bra även om den börjar kännas lite gammal. För tusan, du kan ju köpa både en ps2 och en xbox till lägre pris än en PC.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 11:01

Så det ni säger är att om jag skaffar en Xbox till exempel så finns det ingen egentlig anledning till att köpa en PC när det handlar om spel? Att de flesta speltitlar för PC finns även för Xbox?

?

Ursprungligen av rhesus:

Köp en xbox. Trots att det är en MS-produkt så är den faktiskt riktigt bra (förutom handkontrollen). Alla nya spel kommer till xbox. PS2 funkar också bra även om den börjar kännas lite gammal. För tusan, du kan ju köpa både en ps2 och en xbox till lägre pris än en PC.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-25 11:04
Ursprungligen av mala:

Så det ni säger är att om jag skaffar en Xbox till exempel så finns det ingen egentlig anledning till att köpa en PC när det handlar om spel? Att de flesta speltitlar för PC finns även för Xbox?

?

Exakt. Så länge ungarna inte vill spela CS eller DOOM3 eller något sådant, där en PC ger en överlägsen upplevelse. Men det är korrekt att alla stora releaser (och massor av mindre) kommer till konsolerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 12:40

Håller med om Xbox eller PS. Måste väl finnas spel de gillar ändå eller ska de absolut ha det som finns för PC bara? Säg nej då bara och låt dem lira nåt som finns på Xbox. Skaffar ni dedikerad box slipper du ju dessutom att de blockerar datorn i tid och otid. Fast på bekostnad av upptagen tv då.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 13:01

Ok, jag tror jag är med.
Var precis nere på Åhléns och pratade med dom och dom säger ungefär samma sak.

En annan sak uppdagade sig dock; dom har numer lagt ner hela sitt sortiment av Mac-spel. Vart beger jag mig för att få en överblick av vilka spel som faktiskt finns för Mac?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-25 10:55

Konsollspel, alltså PS2 eller XBOX (jag anser att Xbox är överlägsen så vida inte man verkligen diggar RPG) ger en klart överlägsen spelupplevelse, tycker jag; du behöver inte trixa med några inställningar eftersom speltillverkaren vet exakt vilket grafikkort du har, hur mycket minne, hur snabb processor osv -- alla Xbox:ar är ju likadana ur det avseendet. Dessutom är spelen mindre buggiga, eftersom tillverkaren inte har möjlighet att släppa patchar på det så testas det mycket mer rigoröst än PC-spel gör. Ofta är dessutom grafiken ännu vassare på Xbox än på PC, så vida inte man har en riktig monster-PC.

Köp en Xbox, föreslår jag.

  • Medlem
  • 2005-02-25 12:58

Personligen tycker jag att det är lite fånigt att låta någon slags Mac-talibanism komma emellan din frus och dina barns lycka. Köp en PC. Däremot får du ju räkna med att den kommer att kosta en god slant, och att du måste köpa en ny vartannat år. Beroende lite på vad du måste köpa för kringutrustning måste du lägga mellan 10-20 000 på en spel PC.

Om många av barnens kompisar har X-box eller Playstation, så är det nog ett roligare alternativ, en konsol behöver du ju inte lägga ned en massa tid på heller, så om du inte är så intresserad av Windows (vilket det inte låter som att du är) så kanske det är en lösning som passar alla.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 13:06
Ursprungligen av stfm:

Personligen tycker jag att det är lite fånigt att låta någon slags Mac-talibanism komma emellan din frus och dina barns lycka. Köp en PC. Däremot får du ju räkna med att den kommer att kosta en god slant, och att du måste köpa en ny vartannat år. Beroende lite på vad du måste köpa för kringutrustning måste du lägga mellan 10-20 000 på en spel PC.

.....

Det kanske inte riktigt framgick, med det är ju precis det jag inte vill. Vara en taliban alltså. Om det bästa alternativet är att köpa en PC, så får det bli en PC. Men om jag ändå på sikt tänker skaffa en konsol, så kanske det är onödigt att skaffa en PC, och kan då lägga pengarna på en ny Mac...;-)

  • Medlem
  • 2005-02-25 13:21
Ursprungligen av mala:

Det kanske inte riktigt framgick, med det är ju precis det jag inte vill. Vara en taliban alltså. Om det bästa alternativet är att köpa en PC, så får det bli en PC. Men om jag ändå på sikt tänker skaffa en konsol, så kanske det är onödigt att skaffa en PC, och kan då lägga pengarna på en ny Mac...;-)

Själv är jag en fullfjädrad Mac-taliban med grädde på, men köpte trots det en PC nyligen för 20 000. Det ena utesluter inte det andra. Jag behövde den där jävla PC:n...

Om jag skulle köpt något till mina tänkta barn hade jag inte köpt en PC, för den kräver ett visst underhåll. Eftersom du är IT-sambandsledare i ditt hem, så blir det du som åker på det jobbet.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-25 13:04

www.macoteket.se är väl ett val...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-02-25 13:44

Köpte en xbox för spel, det tog emot, men nu är det tyst om windows hemma. Ska modda den och inst linux ist.

Det kommer ibland kommentarer typ: Min kompis xxx har ett program som han kan göra si och så med. Men då kan jag alltid visa på att det finns samma eller liknande, ofta bättre, program för våra Macar.

Så det gäller att utbilda sig själv så man vet vad ens Mac klarar av, då kan man höja impfaktorn rejält.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-25 13:44

Jag tror inte att LEGO-spel och den type finns till Xbox, där är det nog PC som gäller. Men å andra sidan bör en dell för 5-6000 räcka gott för det. Xboxen tar hand om alla nya fräcka grafikintensiva spel.

Köp alltså:
* iMac 20"
* Xbox
* Billigaste Dellen

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-25 14:05
Ursprungligen av axpax:

Jag tror inte att LEGO-spel och den type finns till Xbox, där är det nog PC som gäller. Men å andra sidan bör en dell för 5-6000 räcka gott för det. Xboxen tar hand om alla nya fräcka grafikintensiva spel.

Köp alltså:
* iMac 20"
* Xbox
* Billigaste Dellen

Det finns en mass LEGO-spel för PS2. Jag brukar med stor behållning spela Lego Racers 2 tillsammans med några kompisar och ett 6-pack 2.8% Finns säkert för xbox också-

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 14:50

BÅDE PC och XBOX känns väl inte så aktuellt va? Räcker ju med en chippad Xbox och en egen, billig teve till barnen, så kan de glo på dvd-filmer på den också. Klappat och klart, inga problem. Så slipper du låta dem växa upp med en PC också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-25 15:00

Har en son som snart är nio. Han har fått hålla tillgodo med mac, gamecube och gameboy advance. Gamecube är nog sämst av konsollerna vad gäller spel som finns till pc. Ändå är det fullt tillräckligt. Det finns tillräckligt många häftiga spel för att fylla den tid som jag tillåter honom sitta framför en skärm.

Jag tror att pc-problematiken inte behöver dyka upp än på ett antal år om du skaffar en konsoll till barnen. Och om, låt säga, tre-fyra år - vem vet hur spelläget är då? De nya konsollerna verkar ju kunna bli hur grymma som helst...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 15:23

De flesta som väljer annat än Nintendo brukar väl göra det med argumentet att det inte går att pirata spel till Nintendo eftersom det använder egna skivor.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-25 15:26
Ursprungligen av petsematary:

De flesta som väljer annat än Nintendo brukar väl göra det med argumentet att det inte går att pirata spel till Nintendo eftersom det använder egna skivor.

Det går visst att pirata spel till GameCube. Men det är svårare än till PS2 och framförallt xbox som är lättast. Vi ska inte gå in på hur man gör det i detta forum dock.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 15:50
Ursprungligen av rhesus:

Det går visst att pirata spel till GameCube. Men det är svårare än till PS2 och framförallt xbox som är lättast. Vi ska inte gå in på hur man gör det i detta forum dock.

Nej, let's not. Men jag menade inte att det inte går även om jag kanske formulerade mig klantigt. Bara att folk verkar tycka det är enklare med de andra.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-25 15:54

Jag tycker att du antingen köper en begagnad PC för ca 1500 kr eller en ny Playstation 2.

När barnen är i 8-årsåldern, så är det ett bättre val än en XBox. (Grabbarna här på 99mac är lite äldre och håller antagligen inte med).

Tänk på att speltitlarna till PS2 och XBox ofta är dyrare än till PC. I varje fall om vi tittar på de lite äldre och snällare spelen för barn.

Både PS2 och XBox fungerar att använda som DVD-spelare, vilket kan vara en fördel om du funderar på att ge ungarna en egen TV.

Vår son som är 10 år spelar mycket Harry Potter på PS2 och har även en del titlar som bara går på PC t ex "URU", "Tintin Destination Adventure" och "Mulle Meck bygger flygplan".

Men det mesta spelar han på sin Mac t ex "Hitta Nemo", "I rymden med Mulle Meck" och "Myst III Exile".

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 18:48

Bra att få höra av era erfarenheter i ämnet. Ska fundera lite men nog lutar det åt konsolspåret, och visar det sig attt det inte räcker fullt ut får jag ta barnbidraget å köpa en PC...

Varför välja?

Köp en PC åt fru och barn, och en Mac mini åt dig själv. Med en enkel skärm- och tangentbordsswitch blir alla nöjda och glada.

Skumma inlägg lite här och var. 20.000 för en PC att spela på? – Skall åttaåringen bli Europamästare i Counterstrike, eller? Jag kan spontant inte se några spel för en åtta-nioåring som inte en PC för 10.000 räcker till alldeles utmärkt – sannolikt billigare ändå. (Om nu 10.000 är billigt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-25 20:48

Har du på allvar funderat på att inte låta barnen spela alls? Låta dem klura ut egna lekar och utveckla sin fantasi lite... Klart det är jävligt praktiskt och kul när man behöver sysselsätta barn men jag tror det är mycket mer skadligt i längden än någon har förstått.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-02-26 09:10
Ursprungligen av marf:

Har du på allvar funderat på att inte låta barnen spela alls? Låta dem klura ut egna lekar och utveckla sin fantasi lite... Klart det är jävligt praktiskt och kul när man behöver sysselsätta barn men jag tror det är mycket mer skadligt i längden än någon har förstått.

Våra barn får spela (ell sitta vid datorn)/se på tv ca 2 tim/dag, sen får dom göra något annat (om dom inte är sjuka). Läxor går alltid före kompisar och skall man spela hos kompisar får dom ringa hem och fråga.

Det är ju som sagt vi föräldrar som sätter gränserna, det samma gäller så också vilken plattform som skall finnas hemma, hos oss endast Mac och en xbox.

Vet av områden där föräldrarna gått i hop och gemensamt bestämt att inga barn sitter inne vid dator/TV/spel när det inte är dåligt väder. Och den regeln har vi också.

Det blir automatiskt lugnare med tjat om nya spel, Win-PC och annat då också med tydliga regler.

Näe, dags att äta frukost och ta en tur med skidorna i det fina vintervädret.

köp en billig pc för runt 5000 man behöver inte ha en monster pc för att spela spel räker typ med en AMD64 2800+ tror jag den hetter och ett ATI9600 och 512ram 40gig hd så har du en pc som man kan spela dagens spel på. Kan ske inte med allara högsta graik instaällningar på men helt dugligt

1
Bevaka tråden