Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa fotoböcker via iPhoto

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 19:05

Beställde i förra veckan en fotobok via iPhoto och väntar spänt på att få se resultatet. Men det var en sak som störde mig. Jag kunde inte beställa flera olika böcker på samma order. Ska jag beställa 2 st böcker måste jag således beatala framt 2 ggr.

Nån som vet om man kan beställa flera böcker på samma order och i så fall hur?

//Fiiz

Ursprungligen av FIIZ:

Beställde i förra veckan en fotobok via iPhoto och väntar spänt på att få se resultatet. Men det var en sak som störde mig. Jag kunde inte beställa flera olika böcker på samma order. Ska jag beställa 2 st böcker måste jag således beatala framt 2 ggr.

Nån som vet om man kan beställa flera böcker på samma order och i så fall hur?

//Fiiz

Har du fått böckerna ännu? Vad är priset, har ej iLife 05 ännu.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-03 16:56
Ursprungligen av Svenne:

Har du fått böckerna ännu? Vad är priset, har ej iLife 05 ännu.

Det går bra med iLife 4 också men jag blev glatt överaskad över iPhoto 5's mycket trevligare teman beställde detta i Söndags.

1 Hardcover Book Cover color: Light GrayNumber of pages: 20

Subtotal:
229.00

Shipping:
72.00

VAT (25%):
75.25

Order Total:
kr 376.25

Här finns en prislista dock i USD
30 USD verkar motsvara ca 230 Skr men då tillkommer ju moms och frakt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 17:27

Jag köpte en bok med 23 sidor med mjuka pärmar...valde medium varianten 20*15..
Fick betala 180 ink. frakt..har dock inte fått den ännu

Ursprungligen av FIIZ:

Jag köpte en bok med 23 sidor med mjuka pärmar...valde medium varianten 20*15..
Fick betala 180 ink. frakt..har dock inte fått den ännu

Återkom gärna med en liten recension av resultatet.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-24 12:30
Ursprungligen av Kentor:

Det går bra med iLife 4 också men jag blev glatt överaskad över iPhoto 5's mycket trevligare teman beställde detta i Söndags.

1 Hardcover Book Cover color: Light GrayNumber of pages: 20

Subtotal:
229.00

Shipping:
72.00

VAT (25%):
75.25

Order Total:
kr 376.25

Här finns en prislista dock i USD
30 USD verkar motsvara ca 230 Skr men då tillkommer ju moms och frakt.

Fick min "Hardcover Book" idag, Apple sa att det skulle ta 7-9 dagar arbetsdagar i leveranstid och det blev så klart 9 dagar! Den är mycket snygg och helt klart värt sitt pris dock borde det ju inte ta 4 veckor från order till leverans.
Så för Kvalitet och pris MVG
Leveranstid IG

Han kan ju ha använt iLife 04 lika gärna.

Aha, intressant. Tråkigt att det tog så lång tid. Det tog alltså 4 veckor totalt från beställningen, men själva frakten tog 9 dagar, har jag uppfattat det rätt?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-24 13:27

Jag beställde en Hardcover-bok den 16 februari och jag börjar tröttna på att vänta... men men... den som väntar på något gott... får alltid vänta förlänge. Men NIO arbetsdagar!? Det måste gå att förbättra.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 13:51

för oss stackare i Kina..

Använder iLife 05 och blev glatt överaskad över kvaliteten på de nya teman som nu finns att tillgå. Dock finns såklart inte Kina med i listan när det är dags att beställa. MEN då skriver man ut till PDF fil, går till det lokala digitaltryckeriet som trycker hur bra som helst och betalar ca 60 kronor för sin bok med hård pärm och 26 blad. Kan jag klara mig på hälften (13 blad som det får plats på standard A0 tryckark) så kostar det mig strax under 40kr.

eller 8" x 6", får plats ca 25 blad på A0, samma pris, ca 40kr. (trycker jag 100 så är vi nere i ca 30kr)

satt o lekte med papper o penna och testade apples minsta bok storlek, löjligt litet. ca 9cm x 7cm får ut 104 blad om jag skulle få för mig att optimalt trycka en bok. 208 sidor.. haha... såklart samma pris.

Trycket är mycket bra och hela processen är kalibrerad. Nackdelen, jag behöver flytta på mig, fördelen, jag kan välja papper och bindmetoder etc.. Väldigt trevligt.

Välkommen till Kunming om du vill.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-09 13:58
Ursprungligen av Rytterfalk:

...MEN då skriver man ut till PDF fil, går till det lokala digitaltryckeriet som trycker hur bra som helst...

Om man kan hitta ett tryckeri som trycker med kortare leveranstid, bättre kvalité och bättre pris är det ju kanon. Finns det nåt sånt i Stockholm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 17:27

Uptäckte just att det går att beställa fotoböcker via apple och iphoto, men har lite frågor som det verkar vara svårt att få svar på:

Hur många sidor kan man ha, max?
Hur mycket kostar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 17:27

Uptäckte just att det går att beställa fotoböcker via apple och iphoto, men har lite frågor som det verkar vara svårt att få svar på:

Hur många sidor kan man ha, max?
Hur mycket kostar det?
Vilka format kan man ha?

Har ingen mac själv, men kanske kan använda farsans till att beställa.

Ursprungligen av olof.he:

Uptäckte just att det går att beställa fotoböcker via apple och iphoto, men har lite frågor som det verkar vara svårt att få svar på:

Njae, inte så svårt: apple.se -> Program -> iPhoto -> Böcker

Ursprungligen av olof.he:

Hur många sidor kan man ha, max?

http://www.apple.com/se/ilife/iphoto/features/books.html

Ursprungligen av olof.he:

Hur mycket kostar det?

http://www.apple.com/se/ilife/iphoto/features/books.html

Ursprungligen av olof.he:

Vilka format kan man ha?

http://www.apple.com/se/ilife/iphoto/features/books.html

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-24 14:45
Ursprungligen av Adrian B:

Aha, intressant. Tråkigt att det tog så lång tid. Det tog alltså 4 veckor totalt från beställningen, men själva frakten tog 9 dagar, har jag uppfattat det rätt?

Ja! 9 arbetsdagar fick ett e-mail mån 14 feb och den kom idag 24.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 11:06

Beställde min bok 21/1 och fick i förra veckan ett meddelande att den var avbeställd.
Hade tydligen varit sådant tryck på tryckkeriet att dom inte kunde leverera alla (eller raderat ordrarna)

Beställde en ny i fredags förra veckan och fick i tisdags ett meddelande att den hade skickats (på statussidan står det dock "levererad"). Så nu väntar jag på resulttet.

Hoppas det inte blir för litet med mitten varinten av de mjuka pärmarna.

//Fiiz

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 10:09

Har äntligen fått min iPhoto bok (medium mjuka pärmar)

Måste säga att jag är lite besviken...

Bilder i utskriftkvalitet och slappa (tunna sidaor)

Enda posetiva var den fräcka layouten.

Tveksamt om det var värt 180 kr.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-02 12:53
Ursprungligen av FIIZ:

Har äntligen fått min iPhoto bok (medium mjuka pärmar)

Måste säga att jag är lite besviken...

Bilder i utskriftkvalitet och slappa (tunna sidaor)

Enda posetiva var den fräcka layouten.

Tveksamt om det var värt 180 kr.

Jag fick min hardcoverbok i början på veckan...

Jag är också besviken. Kvaliten på bilderna nådde inte riktigt upp till mina förväntningar. Pappret är rätt okej men det grova rastret och de suddiga bilderna det resulterar i är inte värt 400 spänn tycker jag.

Jag jobbar på reklambyrå och producerar tryckt material hela dagarna och är därför kanske en smula bortskämd. Men nej... kvaliten är inte så bra som jag hoppats på. Det är ju ändå Apple som ligger bakom det hela. Det höjer ju också förväntningarna lite. Men 400 spänn? Nej 200 tycker jag kanske att den borde ha kostat.

Var ska man klaga någonstans?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-05 12:48
Ursprungligen av Spooky:

Jag är också besviken. Kvaliten på bilderna nådde inte riktigt upp till mina förväntningar. Pappret är rätt okej men det grova rastret och de suddiga bilderna det resulterar i är inte värt 400 spänn tycker jag.

Jag håller med, jag blev också besviken på det fotoalbum jag beställde. Medium med mjuka pärmar. Blir betydligt bättre kvalité på de bilder jag själv skriver ut på bläckstråleskrivaren här hemma. Dock ser det ju läckrare ut med designen på själva albumet, det får jag inte till själv. Dyrt blev det också. Mitt album kostade 80 kr vilket inte låter så mycket - men med moms och frakt så slutade det på 167.50. Vilket är alldeles för dyrt för ett tunt litet album med dåligt tryck.

Leveranstiden var ok. Jag beställde lördag 19 feb och albumet låg i min brevåda på tisdagen den 1 mars. Totalt 10 dagar alltså.

Ursprungligen av FIIZ:

Har äntligen fått min iPhoto bok (medium mjuka pärmar)

Måste säga att jag är lite besviken...

Bilder i utskriftkvalitet och slappa (tunna sidaor)

Enda posetiva var den fräcka layouten.

Tveksamt om det var värt 180 kr.

Jag mätte tjockleken på sidorna, 10 sidor är 1,15 mm. Ganska tunnt!
Tio sidor vanligt 80g papper fick jag till 0,95 mm och tio sidor 100g papper fick jag till 1,06mm.

Hmm, det låter ju inte bra att ni är missnöjda med kvalitén. jag beställde en fet bok med hårda pärmar i tisdags och hoppas att den ska bli klar så fort som möjligt, jag är väldigt nyfiken på resultatet. Men som sagt, nu blir jag lite orolig att jag ska bli besviken på kvalitén...

Jag har beställt och fått mellanstorleken med många sidor. Två sidor är dubbletter! Tack för det, men hur skall jag kunna skära bort dem utan att det syns?

Blev besviken. Har beställt två gånger tidigare och varit nöjd. Då var bilderna större, pärmarna hårdare och priset högre. Har en känsla av att bilderna är suddigare nu. Tre fotografier i bredd på en sida blev inte bra, det känns för smått och otydligt.

Har lagt in mer text denna gången, det blev faktiskt bra.

Nåja, priset är ju lägre men jag är tveksam. Kanske mina förväntningar var för höga.

Det gick snabbt nu i alla fall. Jag la beställningen i tisdagskväll och igår kväll kom besked om att tryckningen var klar och boken börjat sin färd mot mig. Då var det en rätt stor bok på 34 sidor.

Jag fick mitt album idag (igår) och det var både bra och dåligt. Jag var beredd på det grova rastret utifrån vad andra skrivit här, och det stämde. Det är inte som att få en digitalframkallning från ProPrint direkt. Men i övrigt var det ändå väldigt bra, det kändes proffsigt och de som ska få den kommer nog att bli väldigt nöjda.

Gratis var det dock inte, en stor bok med hårda pärmar och 34 sidor gick på över 500 kr inklusive frakten.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-08 14:47

Stora problem!

Jag har för avsikt att skicka ett litet album som en present till min flickvän, jag lyckades komma så långt att jag fick registrera mitt Visa och skriva in adresser och så, sen sket sig allt. Och jag har försökt köpa en bok minst 40 gånger efter det, men de påstår att det är något fel med min anslutning, vilket det självklart inte är.(Kan bero på att jag befinner mig på Nya Zeeland)

Min fråga är dock vad jag kan göra, kan jag skriva ut en pdf och skicka till tryck eller har någon något annat tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 17:46

Jo, det svarar på de mesta frågorna. Men inte vad en 100sidors bok kostar. Det står vad priset för en 20 sidors är, men inte för, fast sidan ser lite skum ut för min läsare just nu, det står ju faktiskt "extra pris per sida" på de andra mjuka pärmarna, men inte för det hård pärmarna.

Ursprungligen av olof.he:

Jo, det svarar på de mesta frågorna. Men inte vad en 100sidors bok kostar. Det står vad priset för en 20 sidors är, men inte för, fast sidan ser lite skum ut för min läsare just nu, det står ju faktiskt "extra pris per sida" på de andra mjuka pärmarna, men inte för det hård pärmarna.

Jag tror man kan få fram priset i iPhoto innan man skickar iväg boken i alla fall. Minns inte om det var krångligt eller lätt att få fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 15:35

Jag har hört att bilderna blir bättre om man beställer via Aperture. Annat, bättre tryck... Kan dock inte verifiera detta då jag varken har Aperture eller beställt via iPhoto.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-07-30 15:07

Jag har beställt två böcker nu, en från förra sommaren som jag använde iPhoto för att sätta ihop och en i år där jag gjorde boken i Aperture. Jag ser ingen större skillnad mellan de olika programmen, men är väldigt nöjd med resultatet. De jag har visat böckerna för tycker också att det är bra gjorda, och alla blir sugna på mac när jag visar Aperture

Bevaka tråden