Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på backuplösning?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-24 16:58

Vi har idag en MacOSX-server med ca 300GB på RAID5 och ingen backuprutin! Vad för lösning skall man satsa på? LTO, AIT? Är det någon skillnad på hur säkra olika bandtyper är? Är det bästa att ha bandaren anluten direkt till servern? Är det Retrospect som gäller eller?
Vi behöver också ett bra system för att arkivera gamla jobb, ca 40GB/månad. Dessa jobb behöver sedan hämtas upp ganska ofta. Ska man till detta använda samma bandare eller istället en stor raid-volym?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 18:01

LTO och AIT är båda mycket pålitliga bandtyper. Själv kör jag AIT och är mycket nöjd. Ett AIT band kan läsas och skrivas upp till tusen gånger innan det är utslitet. DAT är mycket sämre och ger ca: 100 gånger. Köp därför inte DAT. Satsa på en bandare med så stor kapacitet som möjligt. De blir ändå för små väldigt snabbt, så det lönar sig inte att snåla. Speciellt inte om man driver en verksamhet där tid är pengar. Bandaren ansluter du lämpligtvis till servern visa SCSI eller FireWire. SCSI är oftast lite kinkigare med kablar, så du bör ha en kort kabel och inte ansluta några andra enheter till den buss där du kopplar inte bandaren.

Kom ihåg att förvara banden fysiskt skiljt från den övriga utrustningen. Låt inte samma band sitta i dag efter dag utan se till att det byts varje gång du tar backup. Förändras inte informationen så mycket, så fungerar det med en inkrementell backup. Då tar du backup på hela disken ibland och kör sedan inkrementella backuper dagligen. Det går då inte åt så många band och det går dessutom snabbare.

Om jag hade en dokument mångd som växte med 40 GB/månad så skulle nog jag arkivera på hårddisk och sedan se till att även dessa omfattas av backupen. Det ger snabb access och lågt pris. 400GB på ett år ger en inverstering på ca. 4000 kr, vilket är överkomligt. Året därpå får du sannolikt 600GB för 2000 kr, så det blir en billig lösning i längden. Att trassla med band varje gång man skall läsa tillbaka tar för lång tid. DVD är för små. Det finns dock en annan teknik som säljs av IOMEGA som heter REV. Dessa kasetter rymmer 35GB och fungerar mer som en disk än ett band. Ett sådant system kan KOMPLETTERA en annan backuplösning, men duger i min mening inte för att ta backup på större datamängder.

Hårddiskar är så billigt nuförtiden att du kan spara gamla jobb på disk + arkivkopia på tape. Eftersom du har en arkivkopia kan du bara köra enkla IDE/SATA diskar i ett externt chassi som JBOD eller enskilda volymer.

Vill du köra RAID kan jag rekommendera ett Highpoint RocketRAID PCI-X med åtta SATA-portar. Kortet kostar mindre än 2000kr och har stöd för RAID-0/1/5/10.

Det finns trevliga externa diskchassin som klarar upp till 24 diskar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-24 20:55

Blir det inte en väldigt dyr lösning om man både ska lagra på hårddisk och band? Vad ska man ha för backupstrategi, någon gång då och då måste man ju göra en fullbackup på alla 300GB. Det finns väl knappt någon bandare i vettig prisklass som klarar 300GB?

Ursprungligen av UrbanP:

Blir det inte en väldigt dyr lösning om man både ska lagra på hårddisk och band? Vad ska man ha för backupstrategi, någon gång då och då måste man ju göra en fullbackup på alla 300GB. Det finns väl knappt någon bandare i vettig prisklass som klarar 300GB?

Jag vet ju inte vad det är för typ av data - men du skrev att ni behövde gammalt material lite då och då. En 250GB disk kostar ju en tusenlapp, att köpa in ett helt gäng blir inte en jätteinvestering.

Om du vill ha en fet bandbackup kan jag rekommendera HP StorageWorks Ultrium 960 bandare som kör LTO Ultrium 3 med 400GB okomprimerad kapacitet, 800GB komprimerad.

Den tankar 80 MB/sek (okomprimerat) eller 160 MBps (komprimerat) - sjukligt snabbt.

Du får en extern version med SCSI för 35.000kr och banden kostar 900kr stycket.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-25 07:49

Ja, det kanske inte är en så dum ide. Att arkivera dels på en vanlig disk (icke-raid) samt säkerhetskopia på band. Då blir det betydligt smidigare att plocka upp gamla jobb.
När det gäller backupen, man kan inte skaffa en lite mindre banadare typ 100/200Gb? För visst går det väl i Retrospect när man gör en fulbackup, sprida ut den över flera band? Sedan de andra, typ 14 dagarna, gör man bara incrementell backup och då räcker ju utan problem 100Gb/dag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-25 07:51

Vad finns det för bra externa lådor som klarar 4 diskar eller mer? Jag såg att Speedmania hade ett "PowerTower". FireWire borde väl duga fint? Hastigheten är ju inte så viktig därför krävs väl knappast SATA.

1
Bevaka tråden