Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Glocalnet-ADSL

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 11:43

Hej hej!

Jag får inte igång mitt Glocalnet-ADSL som kopplades in idag. (Ja, det är aktiverat.) Modemet är kopplat till en router (D-Link) och allt sitter som det ska. Alla lampor lyser grönt och fint.

Men... jag kommer inte ut på nätet. Beroende på inställningar i Nätverksinställningar "tuggar" bara webläsaren utan att komma någonstans, ibland kommer felmeddelandet "kan inte hitta servern".

Jag har testat det mesta; DHCP och PPPoE, manuellt och automatiskt. Jag har även ställt in PPPoE i routerinställningarna.

Jag prövade även att helt koppla förbi routern. När jag då använde PPPoE lyste inte LAN-lampan på modemet. Med DHCP lyste den igen. Något som den sista av alla Glocalnet-supportkillar jag har pratat med i morse var väldigt fundersam över. Han föreslog att jag skulle ringa till Mac-supporten istället.

Är det någon som kan knäcka denna nöt?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 12:22

Du skall ställa in PPPoE (om du har ett sånt där billigt ADSL).
Dock så vet jag av egen erfarenhet att deras server med users på kan dröja några dagar efter att dom kopplat in det.
Det syns som du märkt rätt bra i "internetanslutning" (eller vad den heter den där appen med en blå rund ikon, eller enligt detta i vart fall...), och i felmeddelanden i consolen.

För felsökning så skit i routern (om du kan), prova att pinga Glocalnet (är väl 10.0.0.1, minns inte riktigt men det vet supporten) och om du har ping så kolla dina användaruppgifter.
Funkar det inte ändå så be supporten på Glocalnet verifiera att du som användare är upplagd på din lokala station.

Det finsn en FAQ på Glocalnets sidor, men sist jag kollade (2 månader sedan) så hade det lyckats sabba varenda länk själva, så man fick klura och gissa lite med cut'n'paste

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 12:45

Har du köpt modemet hos GLocalnet eller vid sidan av? Jag köpte mitt vid sidan av och hade själv svårt att komma in föst. PPoE ska ställas in på modemet och kör sedan DHCP med automatisk IP på datorn. Funkar bra för mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 13:46

Modemet köpte jag tillsammans med abonnemanget från Glocalnet. "SpeedTouch 510" heter det.

Utan router, med modemet direkt inkopplat i datorn, slocknar modemets LAN-lampa när jag i Nätverksinställningar ändrar till PPPoE. När jag i TCP/IP ändrar tillbaks till "Med DHCP" tänds lampan igen.

Låter det vettigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 14:27

Låter vättigt med tanke på att PPoE inte ska ställas in i OS X utan i Modemet. När du kör Glocalnets install CD får du fylla i användarnamn och lösenord till PPPoE på modemet. Testa att installera om med modemet direkt kopplat till datorn och DHCP på OS X.
Kan kan ju också vara så enkelt att du råkat skriva in användarnamn och lösen för mailen iställer för anslutningen. Råkade jag gör, när det gick lite fort.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 15:00

Jag måste ha försökt att göra om inställningarna i modemet 10 gånger. Helt plötsligt så fungerade det...

Nu sitter jag i alla fall på ADSL istället för 56k. Tack för hjälpen allihopa.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 17:21

ADSLet fungerar bra. Dock inte med routern inkopplad. Detta har alltså blivit ett routerproblem.

Jag har testat en massa olika inställningar i routern (jag antar att den ska vara inställd på PPPoE), men inget fungerar.

Måste modemet ominstalleras med routern ikopplad för att det ska fungera?

Funderingar någon?

logga in och Nollställ modemet igen,
Stäng av datorn,stäng av routern, när du ser att modemet har kontakt med internet startar du ruotern,när den har har kontakt så startar du datorn och loggar in på routern, då kommer en ruta upp som du skall skriva in admin och password, sedan fyller du på dina inloggnings uppgifter
Glöm inte att sätta din dator på DHCP som du finner i systeminställingarna/nätverk

Ha bra Hans

Jag har ett SpeedTouch och en D-Link 624. När jag skall köra genom routern så skall modemet bara fungera som modem och PPOE sker från routern.

För att åstadkomma detta måste man nollställa modemet så inte det försöker göra PPOE uppringning, vilket finns beskrivet i manualen. sen ställer man in PPOE inställningarna i routern.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 20:42
Ursprungligen av kavorka:

ADSLet fungerar bra. Dock inte med routern inkopplad. Detta har alltså blivit ett routerproblem.

Jag har testat en massa olika inställningar i routern (jag antar att den ska vara inställd på PPPoE), men inget fungerar.

Måste modemet ominstalleras med routern ikopplad för att det ska fungera?

Funderingar någon?

Har du en rak eller en korsad kabel mellan ADSL modemet och routern?
Och mellan routern och datorn?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 20:52
Ursprungligen av kjelle:

Har du en rak eller en korsad kabel mellan ADSL modemet och routern?
Och mellan routern och datorn?

Jag vet faktiskt inte... Hur vet man skillnaden?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 20:56
Ursprungligen av kavorka:

Jag vet faktiskt inte... Hur vet man skillnaden?

jämför färgerna i ändarna på kabeln. 1-8

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:12
Ursprungligen av kjelle:

Har du en rak eller en korsad kabel mellan ADSL modemet och routern?
Och mellan routern och datorn?

ADSL till router är rak.
Router till dator likaså.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:16

Jag nollställde modemet. Nätverksinställningarna var på DHCP och routern var inställd på PPPoE. Men det fungerade ändå inte. Något jag missar?

Jag använde Sprays ADSL för ett tag sen utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:27
Ursprungligen av kavorka:

ADSL till router är rak.
Router till dator likaså.

Så har jag det (mot telia) men prova med en korsad mellan router och modem. Alternativt byt port på routern. Sitter den (adsl) på uplink-porten eller på en nätport?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:30
Ursprungligen av kjelle:

Sitter den (adsl) på uplink-porten eller på en nätport?

Uplink = WAN? Den sitter i WAN-porten.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:35
Ursprungligen av kavorka:

Uplink = WAN? Den sitter i WAN-porten.

testa att byta till en annan. Min sitter i en vanlig port. Det funkar inte med uplink-Wan porten för mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:42
Ursprungligen av kjelle:

testa att byta till en annan. Min sitter i en vanlig port. Det funkar inte med uplink-Wan porten för mig.

Tyvärr, det funkade inte heller.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:59
Ursprungligen av kavorka:

Tyvärr, det funkade inte heller.

startade du om adsl och routern efter portbytet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 18:57
Ursprungligen av kjelle:

startade du om adsl och routern efter portbytet?

Ja, allt omstartades.

När jag installerar modemet när det sitter direkt i datorn går det utan problem, men när jag har routern mellan modemet och datorn står det så här när jag försöker installera:

Citat:

Om ingen webbsida visas när du klickar på länken ovan har du antingen inte kopplat in modemet korrekt, eller så stör någon äldre nätverksinställning. Kontrollera då att modemet verkligen är korrekt anslutet och att strömmen är påkopplad. Om allt verkar stämma klickar du på Inställningar i dock-menyn och sedan på Nätverk för att kontrollera om exempelvis en tidigare nätverksanslutning kan ha ändrat din dators inställningar.

Betyder detta att "kopplingen" inte fungerar helt enkelt? Ska det där med korsade kablar ha något med saken att göra? Jag kunde ju köra med samma setup när jag hade Spray.

Om jag har fattat det rätt!

Du kopplar upp dig via PPPoE i modemet?

Jag kopplade upp mig via PPPoE för ett tag sedan och i mina inställningar så var jag tvungen att ställa in VCI och PCI nummer, ( tror jag att det hette) det brukar man se i jusst PPPoE inställningen, kolla med Glocalnet vilka nummer du skall ha där!

Kan funka!

Mvh

Trevlig Helg

Så här gjorde jag för att nollställa speedtouch modemet (från en äldre tråd):

Ominstallationen av SpeedTouchen var rena farsen. Efter diverse snack med Tele2 så fick jag veta att jag skall 0-ställa modemet genom att stänga av, kort tryck på strömbrytaren, när powerlampan blinkar grön kort tryck igen, vänta 6 sek sedan kort tryck igen. simsalabim så är allt klart, D-Linken tog över inloggningen och det spelar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 20:51
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Så här gjorde jag för att nollställa speedtouch modemet (från en äldre tråd):

Ominstallationen av SpeedTouchen var rena farsen. Efter diverse snack med Tele2 så fick jag veta att jag skall 0-ställa modemet genom att stänga av, kort tryck på strömbrytaren, när powerlampan blinkar grön kort tryck igen, vänta 6 sek sedan kort tryck igen. simsalabim så är allt klart, D-Linken tog över inloggningen och det spelar.

OK... Jag gick in med hjälp av installations-CDn och plockade bort användarnamn och lösenord. Någon annan info står inte i manualen.

Hur som helst fungerade det inte. Jag får testa ditt tips...

1
Bevaka tråden