Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen godkänd :)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-24 21:06

Hej alla glada och hjälpsamma mac-användare. Jag har läst det här forumet dagligen sen i januari. Jag registrerade mig i mitten av februari och nu äntligen är jag godkänd. Känns rätt kul att äntligen kunna delta i diskussionerna

Jag heter Rikard Lang och är 23 år gammal. Har inte ännu konverterat till mac utan ska lägga in en beställning på en Mac Mini senare ikväll. Jag kommer från PC och Linux...men min första dator var faktiskt en Amiga 600. Jädrar va kul jag hade med den. Sen blev det en gammal sliten 386:a och sedan har jag provat i princip alla windowsversioner från 3.11 och framåt (med undantag för Win ME). Det enda windows som känts stabilt för mig är win 2000. Nog om windows...

På gymnasiet fick jag upp ögonen för unix nämligen freeBSD. Installerade det jämte windows på min dator. Det fungerade perfekt och jag lärde mig mer och mer.

Sedan c:a 9 månader kör jag enbart linux på min gamla sega PC-burk. Jag har inte saknat windows ett dugg faktiskt. Jag skulle kunna dra en lång historia om vad jag upplever som för och nackdelar med windows men jag tror jag lämnar den historien till framtiden.

Nåväl... en mac mini skall beställas och jag återkommer med mer info i switcher när jag fått hem den.

Övrigt så jobbar jag på en kundservice för tillfället. Gillar att lyssna på musik...mitt liv kretsar kring musik skulle man kunna säga. Jag gillar allt från Led Zeppelin, Dream Theater till The Who och Elvis.

Film är nåt annat jag gillar att fördriva tiden med. Där sätter jag nog punkt för den här presentationen...det finns mycket mer att skrivas... men det kommer i framtiden.

EDIT: Jag glömde skriva att jag bor i Bollnäs.

Welcome to Darwin, Evolution in progress

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:22

Välkommen, och vi hoppas och tror att en mini ger mycket glädje med ljud och bild

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-24 21:25

Tack så mycket Pär.

Jag slänger väl till med lite latin så att ni förstår min entusiasm: Audio, Video & Disco (Jag hör, jag ser & jag lär).

Os x har varit väldigt trevligt att arbeta med dom gånger jag suttit vid det. Det känns väldigt lätt att komma från Linuxvärlden och hitta en desktop som fungerar precis som det borde med automounts osv...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:29

När du fått den, fundera på vad tu tycker om "virtual desktops" kontra "exposee"…
Det var lite tjabb när 10.3 kom om att Apple valde fel i att stryka virtual desktops och köra med exposee istället. Så här i efterhand tycker nog jag att Apple valde rätt, men det vore kul att höra vad en Linuxvan (det är inte jag ) tycker om valet.

[Hur kan du hoppa ett sådant kanonoperativ som win ME :-)]

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-24 21:35

Jag har faktiskt suttit och funderat på det där. Virtual desktops (nu när jag är van vid dom) är grymt bra. Det är riktigt lämpligt att lägga alla ftp-klienter man har igång på ett ställe, sen xmms(musikspelaren), firefox, aMSN på ett, GIMP(photoshop-klon... finns även portad till mac som seashore för dom intresserade) på ett annat osv... så det går att strukturera upp det rätt bra.

Dock tror jag att exposè är ett väldigt bra alternativ. Jag tycker tiger bör inkludera båda alternativen men som sagt.. jag är väldigt van vid virtual desktop. Återkommer sen när jag fått Minin och hårdkört exposè

Win ME, ja jag har legat och gråtit mig till sömns några ggr för att jag aldrig testade det

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-02-24 21:44
Ursprungligen av rixard:

Jag har faktiskt suttit och funderat på det där. Virtual desktops (nu när jag är van vid dom) är grymt bra. Det är riktigt lämpligt att lägga alla ftp-klienter man har igång på ett ställe, sen xmms(musikspelaren), firefox, aMSN på ett, GIMP(photoshop-klon... finns även portad till mac som seashore för dom intresserade) på ett annat osv... så det går att strukturera upp det rätt bra.

Dock tror jag att exposè är ett väldigt bra alternativ. Jag tycker tiger bör inkludera båda alternativen men som sagt.. jag är väldigt van vid virtual desktop. Återkommer sen när jag fått Minin och hårdkört exposè

Win ME, ja jag har legat och gråtit mig till sömns några ggr för att jag aldrig testade det

Har själv kört med virtual desktops på min mac ett tag, men jag har fått uppfattningen att jag jobbar effektivare med expos'e... Att använda båda tycker jag blir förvvirrande.

Men det är väl en smaksak antar jag, gillar man virtual desktops så kan jag rekomendera:

Desktop manager
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21594

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-24 21:48
Ursprungligen av oskich:

Har själv kört med virtual desktops på min mac ett tag, men jag har fått uppfattningen att jag jobbar effektivare med expos'e... Att använda båda tycker jag blir förvvirrande.

Men det är väl en smaksak antar jag, gillar man virtual desktops så kan jag rekomendera:

Desktop manager
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21594

Tack för länken, helt klart värt att spana in. Jag tror dock att exposè kommer att vinna över mig så fort jag testat det lite mer ingående.

Däremot vore det intressant om Tiger inkluderade båda alternativen så man kan använda det man tycker känns bäst...samtidigt så tror jag att exposè är en sån flashig/nyttig funktion att den vinner i längden. Hur många ggr har man inte suttit och tänkt att... var fasiken hade jag det fönstret.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:46

Tror det går "haxxa" fram virtual desktop i 10.3 i någon inställning, men det var något som krånglade en smula då (minns det bara nämnt från när 10.3 kom).
Sen finns det väl massa "virtual desktops" på versiontracker om jag inte cyklar helt

Tack för tipset på seashore, det är ju lite jobbigt att rycka igång X11 bara för att starta Gimp

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-24 21:50
Ursprungligen av Pär:

Tack för tipset på seashore, det är ju lite jobbigt att rycka igång X11 bara för att starta Gimp

Ja hur fungerar X11 i os x förresten. Ligger det som ett vanligt program som man startar upp eller?

Känns som att den här tråden är way way OT nu...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 21:55

X11 ligger som ett "vanligt" program som kan köra flera program i sig…
Jag kör med oroborOSX så jag har inte så mycket lull lull, jag vet inte hur det blir med mer avancerade fönsterhanterare…
Det går köra fullscreen oxå om man vill… Primer

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-24 22:01
Ursprungligen av Pär:

X11 ligger som ett "vanligt" program som kan köra flera program i sig…
Jag kör med oroborOSX så jag har inte så mycket lull lull, jag vet inte hur det blir med mer avancerade fönsterhanterare…
Det går köra fullscreen oxå om man vill… Primer

Måste citera dig lite... när jag ser det där så får jag en "woody" garanterat. Snacka om det bästa från två världar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-24 23:30
Ursprungligen av rixard:

Måste citera dig lite... när jag ser det där så får jag en "woody" garanterat. Snacka om det bästa från två världar

Och då är det troligtvis inte din bandyklubba som du tänker på.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-25 00:33
Ursprungligen av Macus:

Och då är det troligtvis inte din bandyklubba som du tänker på.

Haha verkligen inte.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-25 09:56

Ey Rixard...

"på min gamla sega PC-burk"

Är det min kära athlon du snackar skit om? Ska du köpa en mac mini så kanske, humm, jag ev. kan få tillbaka den? Vi sa ju lån på obestämd tid

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-02-25 10:11

Yo Bogg,

Nej jag pratar inte om din athlon utan en Celeron 300 mhz
Det är klart du kan få tillbaka den... så du har flyttat till Östersund? Hur ofta är du i Bollnäs?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-25 10:40

flyttade hit för en månad sen, kommer tillbaka till bollnäs nästa gång den 22 tror jag (runt påsk)

Men kan slå dig en signal eller dra iväg ett sms då

Hoppas du blir nöjd med minin, jag är iallafall nöjd med min

Senast redigerat 2005-02-25 11:02
1
Bevaka tråden