Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad krävs för att skapa ett gigabit nätverk?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har fem mac datorer, alla med gigabit kapacitet som används för media, bild och ljud.

Nu tänkte jag att vi skulle köpa en gigabit switch men då började våran it guru att hojta om att det ändå inte går eftersom man måste ha andra kablar och en massa andra saker för att det ska fungera. Därför undrar jag vad jag behöver för att få detta nätverk att fungera snabbt och bra?

It gurun säger också att de kablar som är dragna i väggen enbart har kapacitet för 100mb lina.

Måste vi alltså dra nya kablage för att utnyttja detta system.

Senast redigerat 2005-02-24 15:54
Ursprungligen av draags:

Vi har fem mac datorer, alla med gigabyte kapacitet som används för media, bild och ljud.

Nu tänkte jag att vi skulle köpa en gigabyte switch men då började våran it guru att hojta om att det ändå inte går eftersom man måste ha andra kablar och en massa andra saker för att det ska fungera. Därför undrar jag vad jag behöver för att få detta nätverk att fungera snabbt och bra?

It gurun säger också att de kablar som är dragna i väggen enbart har kapacitet för 100mb lina.

Måste vi alltså dra nya kablage för att utnyttja detta system.

Gigabit heter det Vi har maccar med gigabit-nätverkskort, en gigabit-switch och vanliga KAT5-kablar i väggarna. Funkar alldeles utmärkt. Vi kanske inte når topphastigheter men det går betydligt snabbare än när vi hade en 100 mbit-switch.

Cat 5e ska klara gigabit ethernet, kolla om ni har det! Är det Cat 3 kan man max komma upp i 100 mbit. (Cat 5 är avsett och byggt för 100 mbit, men kan köras i 1 gbit, cat 3 är byggt och avsett för 10 mbit, men kan köras i 100) Cat 6 är gjort för gigabit, men ska förhoppningsvis kunna pressas upp i 10 gbit i framtiden

Jag kollade vad vi hade för kablar dragna i väggarna, det var cat 5.

Glad ihågen gick jag till min kära IT-Guru och sa det, men han sa -nej det går inte med cat 5 i praktiken, och fortsatte, lyssna inte på vad folk säger på nätet.

Sen så påstår han att doserna i väggen inte är anpassade efter Gigabit och hänvisar till IT-Centralen.

Ja vad ska man säga som filmarbetare utan superkoll på nätverksteknik.

Vad jag kan bli trött.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-24 17:12
Ursprungligen av draags:

Jag kollade vad vi hade för kablar dragna i väggarna, det var cat 5.

5e ska det vara, inte 5

Du kan köra med en gigabitswitch. Störningar kommer ske men det korrigeras och i slutänden kommer du få ut mycket mer än 100 Mbit ur nätverket. Din "guru" har delvis rätt i vad han säger.

Slutsatts: Uppgradera till en gigabitswitch om ni tycker det är ekonomiskt hållbart.

Jag har kört gigabit med vanliga cat5 kablar länge utan problem, dock med korta kabellängder. Ju längre kablar desto större störningar gissar jag.

Om du sitter i en lokal arbetsgrupp kan ni ju använda en mindre switch mellan era datorer och en tråd mot servrarna.

Ursprungligen av Björnström:

Jag har kört gigabit med vanliga cat5 kablar länge utan problem, dock med korta kabellängder. Ju längre kablar desto större störningar gissar jag.

Om du sitter i en lokal arbetsgrupp kan ni ju använda en mindre switch mellan era datorer och en tråd mot servrarna.

Vad menar du med korta kablar? frågar eftersom det är relativt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-25 01:34

Antar att det är några meter, kanske 20 max. Ethernet är specat för upp till 100...

Vad gäller de där uttagen i väggen finns det en liten möjlighet till för att det inte ska funka. Det är så att 10/100-Ethernet i praktiken bara använder två av de fyra ledarparen i kabeln. Det har gjort att man ibland "fuskat" trots att egentligen alla fyra paren borde vara dragna i ett riktigt nätverk - man har klarat sig bra med två par ändå. Har man använt detta "hack" i ditt nätverk funkar det förstås inte.

Skulle det bara vara så att det är saker som inte är certifierade att klara gigabit, så är det mycket möjligt att allt funkar bättre ändå - om än inte fullt så bra som det eventuellt skulle kunna...

Ok

En fråga, är det svårt att fixa så att uttagen är korrekta, alltså är detta något man kan göra själv?

Om man nu köper en Gigabit hub är det dyrt att fixa rätt kablage osv för att få det att fungera, alltså inklusive kabeldragning och fix med uttagen så att de är korrekta.

Vår IT-GURU känns enbart negativ kring allt som har med mac att göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 11:49
Ursprungligen av draags:

Ok

En fråga, är det svårt att fixa så att uttagen är korrekta, alltså är detta något man kan göra själv?

Om man nu köper en Gigabit hub är det dyrt att fixa rätt kablage osv för att få det att fungera, alltså inklusive kabeldragning och fix med uttagen så att de är korrekta.

Vår IT-GURU känns enbart negativ kring allt som har med mac att göra.

Skit i honom, han verkar vara en sån där som inte är ett dugg serviceminded. Kolla i uttagen (du kanske får skruva loss elelr snäppa loss locket på en av dem) hur kabeln ser ut. Sannolikt är det rätt kabel dragen men kanske bara 2 av de 4 ledarna inkopplade. I så fall är det ju bara att koppla in de andra 2 i varje uttag. Jag har svårt att tänka mig att man skulle ha snålat in på själva kabeln i sig. Det finns inget att spara på det. Om alla är inkopplade är det ju bara att se till att få ett öppet köp av gigabit-hubben. Om det inte blir nåt bättre lämnar du bara tillbaks den. Det har ju även att göra lite med hur mycket data dels nätverkskorten i datorn orkar skyffla, dels processorn och annan i/o. Har du gamla maskiner med nya gigabitkort är det inte säkert det blir nåt bättre i alla fall. Om du med en i alla avseenden snabb dator skickar paket till en långsam så går det långsamt för båda.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-25 11:59

Om chefen vill ha gigabit så är det bara att köpa

När jag ändå har startat en tråd för en som är novis på nätverk så kan jag väl slänga upp en fråga till:

Vi har ett windows nätverk med en liten windows burk för våra pappersgrejer men detta nätverk fungerar inte direkt bra såsom tanken från början var.

Nu idag fick jag idén om att jag kanske skulle ta en av våra äldre macar och låta den agera server, eftersom vi som verkligen behöver servern för att spara saker på endast använder mac så kanske detta skulle underlätta.

Så min fråga är. -räcker det med en G4 400mhzare för att den ska agera server?

Och min andra fråga, Hur svårt är det att konfigurera och sköta om osX server? (och då tänker jag främst för en novis som mig)

Kraven för oss är kan jag säga små, det vi vill är att det ska vara enkelt, utan en massa tjafs.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-25 14:39

a slashdot bookreview which might be relevant.

Peachpit Press' Visual QuickPro: Mac OS X Server Panther

then again, there are excellent discussion forums such as this, to help you too

(yep, my swedish spelling engine switched off… still trying to reboot…)

Gigabit med Cat5 kör vi massor mellan Cisco Utrustning på jobbet - inga problem.

/d

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-25 14:03

Ni kan ju alltid testa kablarna och se om dom klarar 1Gbit, flytta en dator till dit eran 100mbit switch står och koppla in den så att ni bara har kabel mellan två 1Gbit-nätverkskort. Klarar dom då att skyffla data i 1Gbit så borde det ju rimligtvis inte finnas några hinder för att byta ut 100Mbit switchen mot en 1Gbit switch,

Tackar!

Då kanske jag med stöd från Er kan ge mig på att kunna göra ett klokt nätverk för oss med macar här.

Vad som duger för att köra en Mac OS X Server på hänger mycket på hur stor belastning man har på servern och vad man accepterar i "slöhet" från GUI.

Jag kör en B&W G3 300 med inte särskilt mycket minne som server på ett mindre nätverk med låg trafik. Panther Server rullar bra på detta och administration gör jag från min iBook så det är sällan jag behöver lida av att GUI:t är så slött.

På en G4 400 kan jag inte annat än tänka mig att det ska funka bra så länge antalet användare är begränsat. Skyfflar man många stora filer kan man förstås vilja kolla upp att hastigheten på diskarna man har i servern är OK också. För det hjälper inte riktigt att ha Gigabit Ethernet om man har diskar i servern på ATA/66. Men ett PCI-kort borde kunna ge dig någon snabbare lösning och att sätta upp RAID i Mac OS X lär vara mycket enkelt.

Tanken är att enbart kunna lägga dokument och diverse andra mindre saker på servern så att alla (5 st användare) har direkt access till dessa utan att behöva logga in och skriva lösenord osv.

Alltså enbart dela ut en mapp som ligger på skrivbordet eller i ett finderfönster utan att behöva ansluta varje gång.

Jag tror att vårt behov är litet men som det är idag så fungerar det inte, det beror nog inte på att vi idag kör windows utan nog mer att vår it-guru inte har fixat det rätt så därför tänkte vi att jag kunde sätta upp en os x server, mest för att jag känner mig mer hemma i X än i xp.

Hur svårt är det att sätta upp det jag på ett ungefär beskriver ovan?

Har inte gjort detta själv så jag kan inte förklara för dig hur du ska göra, men det är inte särskilt svårt. Det finns nog i arkiven här också tror jag.

Principen är att du sätter upp en dator (med OS X Client räcker) och delar ut en mapp med vanlig fildelning (via AFP). Sedan fixar du alias på de andra datorerna så att de har lösenord och användarnamn sparat och automatiskt kan logga in på "servern".

Men detaljerna får någon annan bistå med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 21:02

När du ändå ska dra nya kablar så dra cat 7 eller 8. Dom är relatift små. cat 9 är 1 cm tjocka!

Lika bra att dra när man håller på.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-26 22:34

Det behövs inget MacOS X Server kör Panther och använd Sharepoints för enkel utdelning med bra GUI.

Ursprungligen av Kentor:

Det behövs inget MacOS X Server kör Panther och använd Sharepoints för enkel utdelning med bra GUI.

Ok, det låter billigare för oss

Nu är jag som sagt usel på nätverk och server biten så följande fråga kanske får er att skratta.

Jag har ingen aning om vad som är möjligt att göra när det gäller nätverk och server biten, vad för nyttiga funktioner kan man ha i vårt lilla nätverk?

Och vad för vinst har man att skaffa Panther Server version istället för att köra client versionen?

Jag och mina kollegor vill att Server datorn ska vara enkel att nå, det ska kännas som om den är i ens egen dator, som om mappen med server dokument egentligen ligger på ens dator, alltså man ska inte behöva gå till nätverk osv.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-27 13:00

Server versionen är lite mindre minnes och processorkrävande, kan ha fler än 10 klienter uppkopplad samtidigt, har bättre administrationsverktyg för web, mail m.m men för er som skall dela ut filer finns egentligen inga stora fördelar. Dela ut era mappar/volymer med Sharepoints logga in en gång från varje klientmaskin och öppna startobjekt i Användare/Systeminställningar och dra in mapparna/volymerna så öppnas de automatiskt när användaren loggar in.

Ursprungligen av atomlab:

När du ändå ska dra nya kablar så dra cat 7 eller 8. Dom är relatift små. cat 9 är 1 cm tjocka!

Lika bra att dra när man håller på.

Cat 7 är under utveckling. 8 & 9 finns det inget som heter.
Vad har du fått det ifrån förresten?

ok låter bra.

1
Bevaka tråden