Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikoner under Starten.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 14:59

Hej, har precis bytt till mac och skaffat mig en av de senaste powerböckerna. Jag undrar vad de ikoner som visas när jag startar datorn betyder.

Det är först en blinkande, blå jordglob. Typ nåt som har med nätverk/internet/ethernet att göra.
Sen kommer det en blinkande katalog i samma form av "classic stil", som växlar mellan ett frågetecken och en macosz gubbe i katalogen. Vad betyder dessa??

tack, Fredrik.

Ursprungligen av arkiku:

Hej, har precis bytt till mac och skaffat mig en av de senaste powerböckerna. Jag undrar vad de ikoner som visas när jag startar datorn betyder.

Det är först en blinkande, blå jordglob. Typ nåt som har med nätverk/internet/ethernet att göra.
Sen kommer det en blinkande katalog i samma form av "classic stil", som växlar mellan ett frågetecken och en macosz gubbe i katalogen. Vad betyder dessa??

tack, Fredrik.

Det låter läskigt.
Formatera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 15:21
Ursprungligen av Nurell:

Det låter läskigt.
Formatera!

Vadå?! Driver du med mig?? :eek:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-24 15:24

Har för mig att det har och göra med att din powerbook försöker leta efter en server för en nätverksuppstart.
Vad jag vet ska sånt inte vara igång per default. Men inget att få panik över om man inte har något nätverk eller ingen os x server som datorn kan "råka" starta via.

För det mesta betyder det du beskriver att datorn inte hittar ett lämpligt operativsystem att starta på.
Om datorn är ny så borde den ha bett dig att stoppa i en lämplig och namngiven skiva.
Din beskrivning låter som om det är ett allvarligt fel på burken, eller att den inte har något system att starta på.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 15:30
Ursprungligen av arkiku:

Hej, har precis bytt till mac och skaffat mig en av de senaste powerböckerna. Jag undrar vad de ikoner som visas när jag startar datorn betyder.

Det är först en blinkande, blå jordglob. Typ nåt som har med nätverk/internet/ethernet att göra.
Sen kommer det en blinkande katalog i samma form av "classic stil", som växlar mellan ett frågetecken och en macosz gubbe i katalogen. Vad betyder dessa??

tack, Fredrik.

Vilken butik köpte du den? Är du första användaren?

  • Medlem
  • 2005-02-24 15:32

Gå in under systeminställningar och kolla under startskiva, är nätverksstart valt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-24 15:34

Brukar innebära att du inte valt startskiva under Systeminställningar -> Startskiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 15:39

heh, ja.. Jag hade valt nätverksstart av någon konstig anledning.. måste gått in och "fixat" lite av misstag.. Tack för alla svar. borde funka nu.

1
Bevaka tråden