Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt byta hårddisk i Powerbook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 10:37

Jag tänkte byta till en snabbare/större HD i min PB. Min fråga gäller överföringen av informationen från den gamla.

Jag har en extern FW-HD på 160GB som jag kan mellanlagra all information på. Frågan är hur jag gör detta? Jag kör på OS9. Finns det nån funktion där man kopierar allt över dit, som man sedan bara kan kopiera tillbaks när den nya är installerad?

Är det nån som har gjort detta själv, är det realistiskt att försöka själv? Är själva hårdvaruinstallationen krånglig? Jag hade tänkt mig Hitachis 7200 rpm HD.

Tips emottages tacksamt! Tidigare trådar, länkar etc.

Vänligen,
Christian

  • Medlem
  • 2005-02-24 10:54

Din rubrik är lite missvisande, eller? Du undrar inte om det är svårt att byta hårdisk utan om hur man gör en backup i OS9?

Sök på "backup" på Versiontracker.com eller macupdate.com, eller ställ en ny fråga (med bättre rubbe) i "Classic" eller "Övrig programvara" här på 99mac.

http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/1305

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 11:13

OK, förlåt otydligheten. Jag undrar både och, vilket framgår i texten, även om tonvikten ligger vid backup-biten. Mitt ingrepp kräver både backup och en skruvmejsel, och jag känner mig lost på båda. Men visst, som man frågar får man bekant svar.

Tack för tipset, skall kolla länkarna!

Vet inte hur det är i de nyare PowerBöckerna, men i äldre modeller (G4) så låg hårddisken lätt tillgänglig när man hade skruvat bort bottenskalet. Ladda hem en servicemanual om du är osäker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 12:28

det är en 450MHz, så vi kan nog kalla den gammal. Ska leta rätt på en manual, kan vara bra. Tack.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 15:01

http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=Video/harddrive/pbtihd/high.html

Har för mig att dom har utförlig info hos Apple, men den här ger kanske extra tydlighet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-24 17:13

för en 'billigmans backup' kan jag rekommendera mike bombich's carbon copy cloner .

det är inte ett klassiskt backbup program, där man kan fördela det man skall backup'a över flera olika platser och medier, men det låter dig säkert kopiera innehåll från en disk till en annan och tillbaks.

då mac os x har en hel del gömda filer, med speciella behörigheter, osv, så går det inte bara att dra innehållet från, tex. systemdisken till en annan disk, och tro att systemet kommer fungera (har erfarit detta… the hard way…). cabon copy cloner fixar detta lätt.

lycka till!

/miska

  • Medlem
  • 2005-02-24 21:46
Ursprungligen av miska:

för en 'billigmans backup' kan jag rekommendera mike bombich's carbon copy cloner .

Var det inte OS9 som gällde?

Det finns inte 450 MHz powerbooks, såvida man själv inte har klockat hit eller dit.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det finns inte 450 MHz powerbooks, såvida man själv inte har klockat hit eller dit.

SUCK!! Det är ju just därför som man ska skriva ut exakt vilken modell man har problem med.
Jag skrev ett exempel utan att kolla om just den konfigurationen fanns eller inte.
Folk ska väl knappast tvingas gissa och själva göra efterforskningar om vilken dator och operativsystem man kör.

Ursprungligen av chform:

det är en 450MHz, så vi kan nog kalla den gammal. Ska leta rätt på en manual, kan vara bra. Tack.

Alltid lättare om man försöker att vara så tydlig som möjligt. Att bara säga att det t ex är en grå dator med 20GB hårddisk säger ju inte mycket. Visst kan vi gissa men det blir lätt fel då.

Är det en PB G3 400 MHz Pismo, PB G4 450MHz Titan eller vad är det för något?
Bättre att vara övertydlig än att inte säga något alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 16:32

Det är en PB 450MHz som jag köpt på Macoteket, vet inte om dom byggt om den men då ser den ut i alla fall. Det är OS9 och det är en Titan. Vet inte om detta spelar nån roll, men så är det i alla fall.
/christian

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-26 20:33
Ursprungligen av chform:

Det är en PB 450MHz som jag köpt på Macoteket, vet inte om dom byggt om den men då ser den ut i alla fall. Det är OS9 och det är en Titan. Vet inte om detta spelar nån roll, men så är det i alla fall.
/christian

Vad gäller backup och sånt så vet jag ingenting (se alla andra tips ovan samt sök i forumet). Att byta en hårddisk i en Titanium kräver säkert sin försiktighet, men är nog inte sååå knepigt. Se hit. Lycka till!

1
Bevaka tråden