Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne i en iMac 400 DV SE?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blir tokig! Jag har ängnat två kvällar åt att försöka hitta svar på en enkel fråga:
- Kan jag installera en 512 MB minnes modul i min iMac ? Jag skulle kunna ringa några samtal till olika dataföretag, men jag har besökt ett och blev inte klokare av det.. Jag har en Apple iMac DV Special Edition (Release 1999-10-05) 400Mhz. När jag surfar runt på olika återförsäljares sidor står i bland att den max kan ha 2 x 256 MB och i bland att den kan ha 2 x 512MB i RAM ( i bland till och med hos samma försäljare)
Jag kan väl inte vara den enda som upptäckt denna förvirring? Jo, jag vet att
den iMac DV som släppes 2000-07-19 kan ha upp till 2 x 512MB RAM enligt specifikationer och jag har läst på ett diskussions forum (Apples eget) att denna förvirring, beror på att Apple inte uppdaterar specifikationer på äldre datorer. Läser man på Apples hemsida står det att alla iMac DV kan ha upp till 1Gb Ram, men letar jag rätt på specifikationer för min modell så står det max 512 ram (2 x 256MB)
På alla återförsäljar sidor jag har varit på ( jag startade på Macbarometern.com) har jag inte hittat en enda försäljare där det stått uttryckligen att 512MB minnes modulen passar till en iMac! (däremot står det ofta något om G4 funktion) Kan någon vara snäll att klargöra hur det ligger till
mvh
Jörgen
PS.
Om det visar sig att jag måste nöja mig med en 256 MB modul , räcker 384MB för att köra tex iMovie i Mac OSX?0

Du kan nog sätta in en 512:a i den.
Orsaken till att det står annorlunda i specen är för att Apple inte hade testat den med dessa moduler vid introduktionen.
Följande minne från Kingston passar och fungerar i din iMac.
KTA-iMAC100/512

  • Medlem
  • 2002-01-05 00:15

Är din maskin slot-loading dvs ingen CD-lucka som pallarar sig ut (vilket du har låter det som) så kan du det ja. I vissa lägen kan man behöva uppdatera firmware för att vissa större kretsar ska kännas igen men det brukar vara problemfritt.

Sedan undrar jag lite lojt vad du ska med mer än 512Mb minne i en 2-3år gammal iMac? Om iMovie är det stora skälet skulle jag inte sätt i mer än en 256:a vare sig det gick eller inte. Det spelar inte så stor roll längre efter 256Mb inte ens under OS X, din största flaskhals i iMovie lär vara processorn oavsett. (Sen skadar det aldrig men känns det som en investering skulle jag nog strunta i att gå över 384Mb men det är bara mina 2¢, och för 2¢ får man inge RAM )

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 10:47
Ursprungligen av Lukas:

Är din maskin slot-loading dvs ingen CD-lucka som pallarar sig ut (vilket du har låter det som) så kan du det ja. I vissa lägen kan man behöva uppdatera firmware för att vissa större kretsar ska kännas igen men det brukar vara problemfritt.

Sedan undrar jag lite lojt vad du ska med mer än 512Mb minne i en 2-3år gammal iMac? Om iMovie är det stora skälet skulle jag inte sätt i mer än en 256:a vare sig det gick eller inte. Det spelar inte så stor roll längre efter 256Mb inte ens under OS X, din största flaskhals i iMovie lär vara processorn oavsett. (Sen skadar det aldrig men känns det som en investering skulle jag nog strunta i att gå över 384Mb men det är bara mina 2¢, och för 2¢ får man inge RAM )

tar upp en gamal tråd, skall trimma upp några gamla iMac DV 400 & 500 (fungerar fortfarande utmärkt
som "normal" konsumentdator).
Är åsikten att mer än 512Mb är bortslängda pengar ?
program som används : iphoto,imovie, itunes,mailprogram,surfning med firefox

Ursprungligen av kapton:

tar upp en gamal tråd, skall trimma upp några gamla iMac DV 400 & 500 (fungerar fortfarande utmärkt
som "normal" konsumentdator).
Är åsikten att mer än 512Mb är bortslängda pengar ?
program som används : iphoto,imovie, itunes,mailprogram,surfning med firefox

Nej det är inte bortslängda pengar med mer än 512MB förutsatt att du får minnena till hyfsat pris.
OSX flyter bättre med mer minne och 512MB är nog minimikravet.
Snabbare och större hårdiskar kan också vara värt att investera i om du orkar öppna upp burkarna. Gör oftast väldigt stor märkbar skillnad i prestanda.

Satte in 384 MB minne...och ångrar att jag inte satte in minst 512MB. Nu har priserna sjunkit på minnen, men 512 är det minsta du ska ha. Jag vet inte om du får någon effekt att gå över det, men jag misstänker att du faktiskt kan ha användning av det.
Jag satte in en Seagate Baracuda 60GB hårddisk. Datorn blev mycket rappare. Hårdisken är dessutom i princip ljudlös.

Mvh
Jörgen

Senast redigerat 2005-02-24 13:13
  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 12:25

tack för svaren grabbar, sätter nog in en 512 i burkarna då, + de bef 64 och 128 så skall det
nog räcka till för våra modesta behov.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-24 15:45
Ursprungligen av kapton:

tack för svaren grabbar, sätter nog in en 512 i burkarna då, + de bef 64 och 128 så skall det
nog räcka till för våra modesta behov.

Du har bara två minnesplatser i en iMac så ditt minne på 64 mb kan du slänga eller sälja. Jag slängde in 1 gb ram i min gamla iMac dv och mina minnen köpte jag från datorbutiken.com (900 spänn för 512 mb). Datorn blev rapp och fin.

Ursprungligen av Jörgen Ivarsson:

Satte in 384 MB minne...och ångrar att jag inte satte in minst 512MB. Nu har priserna sjunkit på minnen, men 512 är det minsta du ska ha. Jag vet inte om du får någon effekt att gå över det, men jag misstänker att du faktiskt kan ha användning av det.
Jag satte in en Seagate Baracuda 60GB hårddisk. Datorn blev mycket rappare. Hårdisken är dessutom i princip ljudlös.

Mvh
Jörgen

Hur mycket jobb var det att peta in ny hårddisk? Fixar man det som normalt händig?

(Den enda manualen jag hittat gällde äldre iMacmodeller)

Senast redigerat 2005-02-24 17:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 17:29
Ursprungligen av Svante S:

Hur mycket jobb var det att peta in ny hårddisk? Fixar man det som normalt händig?

(Den enda manualen jag hittat gällde äldre iMacmodeller)

Det är mycket enkelt att byta hårddisken. Man öppnar undersidan, sedan metallskalet, sedan tar man ut minnet, kopplar loss hårddisken, skruvar loss hårddisken, skrivar i den nya hårddisken, kopplar fast den, sätter tillbaka minnet, skruvar tillbaka metallskalet, skruvar tillbaka plastskalet - klart!

Läs allt i denna diskussion.

Jag behöver minne för t.ex Virtuell PC (kräver 256MB för Windows XP), Photoshop, Mac OS9, Golive, iMove, mm.
Är 512 MB "overkill" på min dator?
jag är medveten om att processorn är gammal, men vad kan jag göra föutom att sätta in mer minne (en ny hårddisk kanske?). Jag har inte råd att köpa en ny dator ännu.

  • Medlem
  • 2002-01-05 14:22

Minnet spelar över 300Mb ganska begränsad roll om programmen du använder inte specifikt är minnesintensiva. VPC tex mår inte bättre avv 500 än av 300 Mb minne, processorn är den största flaskhalsen (XP är oanvändbart under VPC till och med på en G4 500MP med 1Gb minne). 512 är inte overkill utan nog en nivå du kan trivas på mer kommer du inte ha nytta av, spara tusenlappen till en ny maskin istället. Börja med att köpa en krets och se hur det känns.

Tack för råden!
En fråga till bara, kan jag köpa ett billigt PC minne till min mac eller måste jag köpa något speciellt mac-kompatibelt minne ?
mvh
Jörgen

Du bör inte köpa det billigaste PC minnet som du kan hitta. Utan köp kvalitetsminnen, till exempel Kingston, Viking mm.

De billigaste minnena fungerar inte alltid med Macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 17:37

Och vad gäller RAM: Ju mer desto bättre, helt enkelt.
Mest prisvärt är dock 768 MB. Efter 768 så minskar prestandaökningen per MB ganska mycket.
Man kan inte ha "overkill" med minne för någon maskin - mer minne är alltid bättre. På gamla maskiner för att de ska bli snabba åtminståne på de uppgifter som använder sig av mycket minne och på nya maskiner för att man inte drar nytta av deras kraft annars.

Det blir bättre

Hej där!

Jag har själv en Imac 400 DV och i den har jag 640 MB (128+512)

Funkar jättebra, datorn räcker bra för epost, surf, lite enkel bildbehandling. Iphoto var tex en av de program som fick rejäl fart med mer minne. Skall man redigera lite rörligt blir det lite väll långa väntetider....

Men men man kan ju alltid jämföra med en lika gammal PC....

Precis som Rajje sa så är det enkelt att byta hårddisk. Jag använde denna utmärkta guide för iMac DV:
http://www.nelsonbc.ca/mactech_supprt_html/imac_hard_drive_replace/imac_replace_hard_drive.html
Det enda som jag tyckte var lite obehagligt var att få av plastskalet (det knakar lite). Men det har gått bra att öppna den flera gånger (fick lite problem med den interna micken som sitter i skärmens överkant). Lycka till!

Ursprungligen av Jörgen Ivarsson:

Precis som Rajje sa så är det enkelt att byta hårddisk. Jag använde denna utmärkta guide för iMac DV:
http://www.nelsonbc.ca/mactech_supprt_html/imac_hard_drive_replace/imac_replace_hard_drive.html
Det enda som jag tyckte var lite obehagligt var att få av plastskalet (det knakar lite). Men det har gått bra att öppna den flera gånger (fick lite problem med den interna micken som sitter i skärmens överkant). Lycka till!

Shysst! Tack för den länken!
Då åker HD'n ut och hamnar i min beige G3'a, och så får iMacen en gammal 40 GB (som ändå är nyare än orignaldisken)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 10:12

har fått tag på 512-moduler av märket AUG, har aldrig hört talas om dem, någon som känner till dem ,
kan de fungera problemfritt i imacen ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-25 16:08
Ursprungligen av kapton:

har fått tag på 512-moduler av märket AUG, har aldrig hört talas om dem, någon som känner till dem ,
kan de fungera problemfritt i imacen ?

Testa...

Ursprungligen av kapton:

har fått tag på 512-moduler av märket AUG, har aldrig hört talas om dem, någon som känner till dem ,
kan de fungera problemfritt i imacen ?

Det är nonameminnen, finns iaf inget företag med det namnet som har egen tillverkning av internminnen, och som alla andra nonameminnen rör det sig om komponenter som inte klarat originaltillverkarens kvalitetskontroll. Egentligen hör de bara hemma på ett ställe och det är soptippen, men de fungerar förmodligen ändå ett tag. Dock inte sagt att de kommer att fungera problemfritt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-25 22:51
Ursprungligen av Samuel K:

Det är nonameminnen, finns iaf inget företag med det namnet som har egen tillverkning av internminnen, och som alla andra nonameminnen rör det sig om komponenter som inte klarat originaltillverkarens kvalitetskontroll. Egentligen hör de bara hemma på ett ställe och det är soptippen, men de fungerar förmodligen ändå ett tag. Dock inte sagt att de kommer att fungera problemfritt...

Det där är trams enligt min erfarenhet. jag har haft "no-name-minnen" i både min gamla PowerBook Titianium och i min flickväns PowerBook G3 (och i min avlagda iMac DV 400) och de har hittills fungerat i ett par år...Det verkar inte som om de är på väg att braka ihop (varför skulle de göra det?). Jag hävdar fortfarande att minnen från en PC-butik (datorbutiken.com i mitt fall) oftast funkar lika bra som ett s.k. "Apple-auktoriserat" och mycket dyrare minne. Jag talar här bara av egen erfarenhet, inget annat.

Ursprungligen av kapton:

har fått tag på 512-moduler av märket AUG, har aldrig hört talas om dem, någon som känner till dem ,
kan de fungera problemfritt i imacen ?

Jag har en 512:a av märket KingMax i min iMac G3/350 och det har fungerat utmärk, det var billigt och jag köpte det i en Windows affär! jemdata.

Mvh

1
Bevaka tråden