Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera G5.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 15:36

Än så länge räcker min PMG5 1,6GHz gott och väl till det jag vill pyssla med, men om två-tre år?
Hur är uppgraderingsmöjligheten av processorn i PMG5 egentligen?

Köpte ju en G4:a och stoppade in i min Yosemite för några år sedan, vore skönt om någon som jag som gjorde lumpen bara för att ha råd att tjacka en PMG5 (Muckarbidrag på 19 000 nu för tiden), skulle kunna få en någelunda snabb PowerMac då också, utan att behöva punga ut med mer pengar än jag har.
Har aldrig trott på avbetalning, skall man köpa dyra saker skall man spara pengar till det, annars kan man ge sig fan på att man har inkasso på sig så fort man måste gå till tandläkaren eller får någon annan oväntad utgift.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 03:18

Ingen som vet något om den framtida uppgraderingsbarheten hos PMG5?

Ursprungligen av Netzach:

Ingen som vet något om den framtida uppgraderingsbarheten hos PMG5?

Det har ju inte hänt så mycket på Powermac G5 uppgraderingsfronten sen de kom. Men det lär dyka upp lite intressanta uppgraderingsalternativ som Cell DSP kort och "ramhårddiskar" som blir betydligt snabbare än vanliga hårddiskar. Även processorklossen lär så småningom kunna uppgraderas om tillräckligt många g5 ägare är intresserade.

Senast redigerat 2005-02-24 08:49

601, 604, G3 och G4 har alla en ganska enkel busskoppling så uppgraderingar har varit möjliga i stora steg och i många varianter. En 7500 med 50 MHz bus och 100 MHz 601 CPU kunde ha en 225 MHz 604E eller G3 1 GHz dvs 10 gånger fortare än orginalprocessorn. Många G4/400 kan ju uppgraderas till en 2x1.4 GHz G4

G5 är helt annorlunda, varje processor behöver en egen bus så att gå från en till två processorer utan att byta moderkort är inte att tänka på.

Vad det gäller multiplar av busshastigheten så verkar det vara i heltal så stegen för en 1.8 med 600 MHz bus då vara 2.4 GHz och 3.0 GHz. Styrningen av sådant verkar vara en mycket komplicerad affär enligt fora på arstechnica, det är inte som att med lite byglar få en G3/300 att gå i 350 eller 400 MHz. :rolleyes:

Vi kan också anta att IBM som AMD och Intel är på väg mot tvåkärnsprocessorer och processorer med (IMC) integrerad minneskontroller inom 970 klassen eller deras efterföljare, dessa kommer alldig att fungera i dagens G5 system.

1
Bevaka tråden