Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesproblem med Ibook G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här blir mitt första inlägg, så jag ber om ursäkt om jag råkar posta det i helt fel forum.
Jag har en Ibook G4 som jag köpte i oktober förra året med 512 i extra RAM av märket Kingston. För en vecka sedan när jag skulle starta upp min (rätt) nya Ibook så vägrade den starta. Den gav ifrån sig sitt startljud men sedan hände ingenting mer. En mackunnig sa att det kunde röra sig om minnesfel, så jag tog ut extraminnet och datorn gick igång som vanligt. Fast nu med bara originalminnet och en frustrerande väntetid på en hel del saker.

Nu undrar jag, det var ju ett nytt minne (köpt i december). Ska de verkligen bara gå sönder sådär?

Går de att laga eller måste jag köpa ett nytt (jag köpte mitt 512meg för 800 i Hongkong, vågar knappt tänka på vad det kan kosta i Sverige)?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 10:06

Nej, det är klart att de inte ska gå sönder bara så där. Speciellt inte om du köpte det i december.
Synd att du köpt det utomlands. Du kan ju alltid hoppas på att de har garanti WorldWide. Vilket betyder att du försöka få tag i kingston och att de tar emot minnet.

Ett 512Mb minne till iBook kostar ca. 1000kr i sverige.
Dock är det livstids garanti på alla minnen som säljs (iaf i sverige).
Du kan ju testa att sätta i det igen, se vad som händer.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 18:21

Jag har precis samma problem med precis samma dator och precis samma minne. Jag har försökt få igång datorn flera gånger, den hakar upp sig på lite olika ställen, en gång ficka jag den igång med Kingston minnet. kanske vi båda är helt dumma i huvudet, men finns det någon som kan hjälpa?

Värt att veta om minnen är att det kan ta några månader innan ett dåligt minne visar några symptom (det kan alltså funka utmärkt i några månader). Testa minnet i en annan dator, gärna av samma modell och se om felet uppstår även där. Får ni igång en dator med minnet, gör ett minnestest!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 22:02

Vad är en minnestest och hur gör man den?

Ursprungligen av joelko:

Vad är en minnestest och hur gör man den?

Ett minnestest är ett ganska simpelt test där några olika sekvenser av ettor och nollor skrivs till minnet, för att sedan läsas av och jämföras med vad som skrevs. Görs med Apple Hardware Test-skivan som följer med många macar, men man bör ha i åtanke att ett heltäckande test skulle ta flera hundra år att utföra. Därför hittar mjukvarubaserade minnestester bara en mycket liten del av alla möjliga fel, så ett minne kan vara felaktigt även om minnestestet säger att det är OK.

Kingston ger livstids garanti på alla sina RAM-kretsar, så om ett kingstonminne är defekt ska man kunna reklamera det. Helst ska det göras på försäljningsstället, men om det inte går rekommenderar Kingston att man ringer deras europeiska supportnummer, +44 (0)1932 755 210, och sedan returnerar minnet direkt till deras servicecenter i Storbritannien.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 23:53

Okej tack för informationen. Det är svårt att göra någonting över huvudtaget på datorn eftersom den hakar upp sig, antagligen så fort den behöver mer än det inbyggda 128mb minne.

Jag undrar fortfarande om det är någon självklar sanning att just Kingston minnen inte fungerar i mac eller är det bara min modul som är trasig? Är det någon som kör med ett sådant minne just nu?

1
Bevaka tråden