Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac Live

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu finns en iChat-knapp i menyraden, klicka där och börja snacka. Jag och Arvid är online just nu iallafall.

För den som inte använder Safari gör du så här:

- Starta iChat
- Kringla-G
- Skriv "nioniomac"

Ursprungligen av Björnström:

För den som inte använder Safari gör du så här:

- Starta iChat
- Kringla-G
- Skriv "nioniomac"

Vet ej vad du menar med det inlägget!?
Det behöver jag göra även med Safari.
Var det en tanke att man skulle slussas direkt till chatrummet "nioniomac"?
I så fall funkar inte det för mig.

T-son

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-17 17:55
Ursprungligen av Björnström:

För den som inte använder Safari gör du så här:

- Starta iChat
- Kringla-G
- Skriv "nioniomac"

Och om kringla-G är nedtonat, vad är det av allt elementärt jag då har missat? Mao vad krävs av mig för att vara chatbar?
Här ska tjatas för första gången nämligen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-15 14:13

Antar att inte Adium har stöd för sådana chattar?

Äsch.. strunta i detta... hittade det, men länken fungerade bara inte (den bara öppnade Adium, men inte chatten)

För dom flesta fungerar det direkt, skumt. Finns säker folk här som vet varför det inte lirar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-15 16:31

Funkar för mig

Det funkar bara om du har iChat igång då du trycker på länken. Så är det för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-15 17:13
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det funkar bara om du har iChat igång då du trycker på länken. Så är det för mig i alla fall.

Men tydligen bara om man har den som standard... För mig lägger den bara Adium "on top" även om jag har iChat igång. Har jag Adium avstängt öppnar den det.

Ok, då har Adium "installeraren" tagit åt sig rättigheten att det protokollet äger Adium.

I väntan på en iChat FAQ:

• Deltagares användarbilder syns inte om du inte har användarna i din kompislista. Lägg till en användare genom att dra namnet från deltagarlistan till din kompislista.
• För att underlätta kan man slå på "Innehåll --> Visa namn och bilder".

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=67254

Skapade en nyhet angående detta.

Jag har experimenterat fram en lösning på Adium-grejjen. Ta en titt här:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=67279

det fungerar med adium också. man skapar en ny gruppchat och skriver nioniomac.

  • Medlem
  • 2005-02-17 18:39

Det ser inte ut att bli nån blixtsnabb källa till akut hjälp... :rolleyes: Det är som offtopic.se:s VLT, iaf efter några minuter nu. Kanske ska ge det en chans när man är i knipa också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-17 20:50

Jag lyckas inte komma in på tjatten varken med iChat eller Adium. I Adium händer ingenting, i iChat får man upp ett meddelande med "serv: did not respond". Någon som känner igen detta? Kan det vara brandväggsproblem?

Ursprungligen av C-mon:

Jag lyckas inte komma in på tjatten varken med iChat eller Adium. I Adium händer ingenting, i iChat får man upp ett meddelande med "serv: did not respond". Någon som känner igen detta? Kan det vara brandväggsproblem?

I Adium väljer du file/Join Group Chat... i dialogen så ska du ha ett aim-konto valt, i fältet Chat Room Name skriver du "nioniomac" utan citationstecken. Brandväggsproblem får någon annan ta. Du har väl ett aim-konto reggat?

Ursprungligen av C-mon:

Jag lyckas inte komma in på tjatten varken med iChat eller Adium. I Adium händer ingenting, i iChat får man upp ett meddelande med "serv: did not respond". Någon som känner igen detta? Kan det vara brandväggsproblem?

Har för mig att jag hade problem med detta felmedelande på en kompis dator. visade sig vara stängda portar i brandväggen. (apple's interna - dock ingen aning om hur man öppnar dem om man inte vill stänga av det helt).

Inte helt säker, men testa.

Är det någon som vet hur man ställer in att det är iChat som har rättigheterna att öppna sådana länkar och inte Adium, då jag inte använder Adium med AIM så blir detta ett problem. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-17 22:33

Japp, AIM-konto har jag. Har försökt göra precis så, men efter att jag tryckt på OK händer ingenting. Mycket märkligt.

1
Bevaka tråden