Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Mini får lägre pris och 6GB

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så äntligen kom dagen! Som flertalet ryktessajter siat om den senaste tiden släppte Apple idag en rad nya produkter inom sin iPod-familj. Den andra generationens iPod mini finns nu i 4GB och 6GB och klarar hela 18 timmars uppspelning på en batteriladdning. iPod photo har också fått en del nytt, med sänkt pris och möjligheten att direkt importera bilder från digitalkameror.

Skrivet av: Jon Adolfsson

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=888

Sådär, ett stycke iPod mini 6GB beställd!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 16:26
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Sådär, ett stycke iPod mini 6GB beställd!

Du lovar väl att plocka isär den så fort den kommit så vi får se vad det är som gjort att batteritiden gått från 8 timmar till 18 timmar...

Sen moddar vi våra gamla...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-23 16:25

Har dom tagit bort laddaren från ipod mini eller har jag blivit blind?

lär vara energisnålare hd eller också kommer snart något i programuppdateraren.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 16:31
Ursprungligen av sugplopp:

lär vara energisnålare hd eller också kommer snart något i programuppdateraren.

Jo, det finns väl inte så mycket mer att spara så mycket på, men ändå...
Vad kan seagate som inte toshiba kan, och är det seagate numera?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-23 16:31
Ursprungligen av sugplopp:

lär vara energisnålare hd eller också kommer snart något i programuppdateraren.

Det har kommit en ny ver till minin (Software 1.3) på apples us sida.

Vad gäller radio så kan en inbyggd sådan lika gärna ersättas med en nedladdningsbar spellista som man sedan stoppar in i iPoden. Jag vet inte om våra svenska radiokanaler erbjuder något sådant men jag har sett det hos bland annat Digitally Imported (http://www.di.fm/).

Här kan man till exempel hitta hela sändningar att ladda ner: http://www.di.fm/
I vissa fall kostar det i andra inte.

Nu sedan jag äntligen fått min Mac att funka igen så har jag plötsligt blivit väldans sugen på att köpa såväl en 6Gigs iPod mini som en Shuffle...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-23 21:13
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad gäller radio så kan en inbyggd sådan lika gärna ersättas med en nedladdningsbar spellista som man sedan stoppar in i iPoden. Jag vet inte om våra svenska radiokanaler erbjuder något sådant men jag har sett det hos bland annat Digitally Imported (http://www.di.fm/).

Här kan man till exempel hitta hela sändningar att ladda ner: http://www.di.fm/
I vissa fall kostar det i andra inte.

Nu sedan jag äntligen fått min Mac att funka igen så har jag plötsligt blivit väldans sugen på att köpa såväl en 6Gigs iPod mini som en Shuffle...

En fan av sajten di.fm, juste! Den har räddat mig många gånger när jag tröttnat på mitt iTunes bibliotek. Kan även rekommendera www.etn.fm. Varning utfärdas dock, man får inte vara rädd för blipp tekno...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad gäller radio så kan en inbyggd sådan lika gärna ersättas med en nedladdningsbar spellista som man sedan stoppar in i iPoden. Jag vet inte om våra svenska radiokanaler erbjuder något sådant men jag har sett det hos bland annat Digitally Imported (http://www.di.fm/).

Knappast en ersättning för radio. Eller finns det spellistor som levererar kulturprogram, liverapportering från sportens värld eller nyheter varje timme?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-23 21:33

Detta är kanske lite off topic men är eftersom ett par sajter vilka släpper mp3or på långa sändningar dök upp i diskussionen så...

Är det någon som vet hur Ipod mini hanterar stora mp3or, kring ca 150mb eller mer... ofta med en speltid på ett par timmar. Har en noname flash spelare vilken blir riktigt störd av sådana, den får igång dom men måste tänka säkert en minut innan den börjar spela upp. Begriper inte själv varför eftersom det bara borde vara att börja spela upp från början... är detta något som fungerar smärtfritt på minin?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 16:37

Jaha, vi 3G användare fick denna uppdatering,

Ursprungligen av Apple:

iPod Software 2.3 for iPod with dock connector

Shuffle Songs selection in Main Menu

Music menu item in Main Menu

Support for iTunes 4.7 and later

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-23 18:05

Hmm, ingen batteriuppdatering då alltså...:(

Ursprungligen av Kambei:

Jaha, vi 3G användare fick denna uppdatering,

det ryktades att den vanliga iPoden och iPod mini skulle få färgskärmar, tror ni detta kommer att ske eller blir det nästa modell?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 18:42
Ursprungligen av +Pine+:

kan man inte köra iPod photo med firewire... galet

Jo.. men du måste köpa till kabeln...

Ursprungligen av MsB:

Jo.. men du måste köpa till kabeln...

såg det nu, hann inte ändra mitt meddelande, du e för snabb helt enkelt

eller så va jag för långsam

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 19:12
Ursprungligen av +Pine+:

såg det nu, hann inte ändra mitt meddelande, du e för snabb helt enkelt

eller så va jag för långsam

alla säger att jag är för snabb... eller hmm...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 19:34

Verkar som om Dock till iPod Photo försvann med prissänkningen.

Ursprungligen av +Pine+:

det ryktades att den vanliga iPoden och iPod mini skulle få färgskärmar, tror ni detta kommer att ske eller blir det nästa modell?

Gränserna mellan "vanliga" iPod och iPod Photo har suddats ut nu i.o.m att priset på Photo sänkts och att hårddisksstorleken inte längre överlappar. Man kan säga att iPod Photo är en "vanlig" iPod med färgskärm.

Minin verkar inte få det på ett tag. Skärmen är ju ändå så liten...

Tråden handlar ju om iPod mini, men eftersom jag inte hittade någon tråd om iPod photo-nyheterna kan jag lika gärna ta det här.

Är det ingen som kommenterar nyheten om man man äntligen ska kunna överföra bilder med kabel direkt från kameran till iPod photo? Det tycker jag verkar superbra, det är ju massor som önskat sig det.

EDIT: Oloff hade visst kommenterat det redan. Sorry.

Ursprungligen av +Pine+:

det ryktades att den vanliga iPoden och iPod mini skulle få färgskärmar, tror ni detta kommer att ske eller blir det nästa modell?

Ja, det var ju intressant att dessa rykten samt ryktena om bluetooth inte stämde. Det kanske bara är under utveckling fortfarande. Eftersom iPod-serien uppdaterades idag lär det väl dröja ett halvår iaf innan något nytt händer.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-23 21:19
Ursprungligen av Adrian B:

Tråden handlar ju om iPod mini, men eftersom jag inte hittade någon tråd om iPod photo-nyheterna kan jag lika gärna ta det här.

Är det ingen som kommenterar nyheten om man man äntligen ska kunna överföra bilder med kabel direkt från kameran till iPod photo? Det tycker jag verkar superbra, det är ju massor som önskat sig det.

Ja, det var ju intressant att dessa rykten samt ryktena om bluetooth inte stämde. Det kanske bara är under utveckling fortfarande. Eftersom iPod-serien uppdaterades idag lär det väl dröja ett halvår iaf innan något nytt händer.

Jag hittar inget på apples sida om att det ska gå och föra över direkt från kameran, någon som har en länk?

Ursprungligen av Adl:

Jag hittar inget på apples sida om att det ska gå och föra över direkt från kameran, någon som har en länk?

http://www.apple.com/ipodphoto/

Get the most out of your iPod photo. Coming in March, new software lets you:
▪ Choose new slideshow transitions on the go
▪ Upload photos directly from your camera using the optional iPod Camera Connector accessory, also arriving in March

Ursprungligen av +Pine+:

det ryktades att den vanliga iPoden och iPod mini skulle få färgskärmar, tror ni detta kommer att ske eller blir det nästa modell?

Rykten brukar ju bestå av några delar fakta, några delar spekulationer och några delar önskemål. Det gäller att inse det, annars blir man besviken när produkten väl kommer.

För övrigt är jag fortfarande skeptisk till till blåtand i iPod. Det är för långsamt för att ha någon praktisk nytta. I alla fall i nuläget.

som sagt hur är det med färgen på ipod-mini, jag har hört att efter ett tag försvinner???

Har ingen aning om den saken men den är ju lackad så... Jag skulle i vilket fall som helst troligen välja den silvriga och sedan klä in minin med något snyggt fodral.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 16:42
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har ingen aning om den saken men den är ju lackad så... Jag skulle i vilket fall som helst troligen välja den silvriga och sedan klä in minin med något snyggt fodral.

Den är eloxerad och färgen försvinner väl lika fort som på en segelbåtsmast...

Hmm... den vanliga 40 GB iPoden är borta... men 60 photo har fått ett helt överkomligt pris. Får börja sukta efter en sådan då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 16:57

iPod Camera Connector?

Står om det i 99mac artikeln. Låter förträffligt bra. Står att den kommer i mars. Skumt att ingen info finns. För det är väl inte någon av de två belking prylarna de menar?

Senast redigerat 2005-02-23 17:18
  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 17:25

Varför har de tagit bort firewire-kabeln?!?

Ursprungligen av T3kila:

Varför har de tagit bort firewire-kabeln?!?

Det är väl för att majoriteten av iPod-kunderna är pc-nissar som inte har någon aning om vad fire wire är, och Apple har kommit fram till att det spar mycket tid för säljare och supportpersonal om de slipper förklara. Samtidigt sparar de några kronor på att inte ha den med. Att laddaren inte längre ingår innebär att man får chans till merförsäljning, vilket är bra för oss återförsäljare eftersom lägre priser innebär mindre intäkter per såld enhet.

Bevaka tråden