Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netatalk 2 på Ubuntu/Debian

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-22 22:45

Jag har precis krånlat ett par timmar för att få igång AppleTalk med Netatalk 2.0.2 på min Ubuntu-installation (Warty Warthog) och tänkte dela med mig med hur man kan göra.

Som tidigare tipsat här på forumet så fick jag igång Netatalk 1.6.4, som tillsammans med Howl (Linux-språk för Rendevouz) blev en ganska elegant lösning. Men nackdelen med den gamla versionen av Netatalk är att den inte talar så bra svenska, dvs. å ä och ö blir konstiga i filnamnen. Netatalk 2 använder UTF-8, precis som både OS X och Ubuntu, så hos själva operativsystemen finns inte den här begränsningen. Alltså, Netatalk 2 bör installeras.

Problemet är att det inte finns fungerande Netatalk 2-paket för Ubuntu eller Debian. I skrivande stund är just den senaste versionen 1.6.4. Detta gör att man blir tvungen att kompilera programmet själv, vilket kan vara nog så krångligt.

Jag ska här försöka att förklara hur jag gjorde. Samtliga kommandon utgår från linux-burken.

  1. Ladda hem senaste Netatalk
    Ladda först hem den senaste versionen av Netatalk från http://netatalk.sourceforge.net/. Packa upp programmet på lämpligt ställe.
    tar -xvjf netatalk-2.x.x.tar.bz2

  2. Installera nödvändiga program via Synaptic, Aptitude, apt-get etc. Jämför gärna med: http://netatalk.sourceforge.net/2.0/htmldocs/installation.htmlInstallera först:
    - build-essential (paket för att ö h t kunna kompilera källkod)
    Det behövs därutöver ett antal paket med källkod, de har alltid suffixet -dev hos Ubuntu.
    För att se vilket dev-paket du ska använda, kan du sortera på installerad version i Synaptic och se vilka binärpaket som redan finns och sedan välja att installera motsvarande -dev.
    För mig var dessa:
    - libdb4.2-dev
    - libssl-dev
    - libpam0g-dev

  3. Konfigurera och installera netatalk-bygget:
    ./configure --with-ssl-dir=/usr/lib --with-pam --enable-debian
    make
    sudo make install

    Av någon anledning var det ett fel i rc-skriptet som gjorde att man inte kunde starta om netatalk.
    Detta åtgärdas enkelt med att kommentera bort raden som stoppar timelord i /etc/init.d/atalk, enl följande:

    echo -n " timelord"
    #start-stop-daemon --stop --quiet --oknodo --exec /usr/local/sbin/timelord
  4. Konfigurera och starta netatalk
    Netatalk lägger sina konfigurationsfiler i /usr/local/etc/netatalk som standard. Det är okej att de håller sig undan eftersom de inte tillhör ett riktigt debian/ubuntu-paket.
    Ändra i netatalk.conf till följande:

    # Set which daemons to run (papd is dependent upon atalkd):
    #ATALKD_RUN=yes
    #PAPD_RUN=yes
    CNID_METAD_RUN=yes
    AFPD_RUN=yes
    TIMELORD_RUN=no
    A2BOOT_RUN=no

    Starta netatalk med /etc/init.d/atalk start

    Nu har du (förhoppningsvis) en fungerande netatalk2-installation.
    Därefter är det bara att följa instruktionerna på http://viebrock.ca/article/22/file-sharing-from-linux-to-os-x-a-quick-guideför att få igång Howl.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-13 20:24

Sedan jag skrev inlägget ovan finns ett binärpaket till Debian (och som fungerar i Ubuntu Hoary) i unstable-distributionen.

http://packages.debian.org/unstable/net/netatalk

Tyvärr har inte det paketet (2.0.2-3) stöd för SSL, dvs krypterade lösenord. Inte heller tycks det ha stöd för långa lösenord eftersom inloggningsrutan klagade på mitt 9 tecken långa lösenord, vilket får sägas vara mediokert.

För den som inte avskräcks av dessa begränsningar är det annars bara att installera binärpaketet genom:
sudo dpkg -i <paketets namn>

För övrigt kan jag rapportera att anvisningarna i mitt första inlägg fungerar utmärkt även i Ubuntu Hoary (som släpptes i förra veckan).

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-04-19 20:55

Bra liten guide!
Jag ska testa den. Vore lämpligt om man kunde bygga ihop ett debianpaket med SSL-stöd...

1
Bevaka tråden