Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10,000 rpm, gör det nån skillnad?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-22 18:26

Hej!
Jag funderar på att skaffa mig en HD på 10,000 rpm nu när jag ska köpa mig en iMac G5.
Jag har dock några funderingar:
• Finns det flaskhalsar innan 10,000 rpm? Alltså, så det bara är onödigt att lägga pengarna där?
• Är det SATA i iMac G5?
• Går det att byta HD lätt? Ska man tänka på nåt särskilt, typ 2,5" eller nåt sånt?

Något annat att tillägga? Någon som har snabb HD kanske? Gör det nån skillnad?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-22 19:38

Du måste ha SATA (3,5") i iMac, och de enda som kör i 10.000 maxar vid 72GB. 10k-varavarna är nog mera att tänka på i PM med plats för två HD, den snabba för system och program och en 7.200-varvare större disk till filer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 19:55

Eller så kan du köpa ett hårdiskchassi och sätta i en 72GB som du har OSet på.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-22 21:24
Ursprungligen av ajaxx08:

Eller så kan du köpa ett hårdiskchassi och sätta i en 72GB som du har OSet på.

Fast det förstör ju hela idén med att använda en snabb disk att sätta den på ett (relativt sett) långsamt interface. Det är svårt att slå SATA, även om FireWire ÄR bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 21:36
Ursprungligen av TERdON:

Fast det förstör ju hela idén med att använda en snabb disk att sätta den på ett (relativt sett) långsamt interface. Det är svårt att slå SATA, även om FireWire ÄR bra.

Ojfan, det har du rätt i:)
Men vad har SATA för hastighet?

Köp en disk

Du kan ju sätta 10k disken i iMacen och köra FireWire på 7200 varvsdisken. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 22:11

För att vara glädjedödare...
Det finns risk att en 10.000 rpm disk kan vara både varm och högljudd. Hittar inga siffor nu men trenden är tydlig när man går från 5400 till 7200 rpm.

Kanske iMac G5 lider av någom sorts flaskhals som gör diskar med 10.000 rpm onödiga? Macintouch m fl har mätt upp ganska medelmåttig diskprestanda i iMac G5. Citatet är från Macintouchs test av Mac mini.
"Apple apparently made some design errors in low-level hardware priorities for the custom controller chips, starving the I/O system for memory bandwidth to feed the fast G5 processors. As a result, the much-slower G4 systems actually perform better in disk operations."

Ursprungligen av zink:

För att vara glädjedödare...
Det finns risk att en 10.000 rpm disk kan vara både varm och högljudd. Hittar inga siffor nu men trenden är tydlig när man går från 5400 till 7200 rpm.

Steget från 7200 till 10k rpm är inte så farligt. Jag har en WD Raptor 10k rpm i min PM G5. Låter lika mycket (om inte mindre) än originaldisken. Alla som vill jämföra hastigheter, ljudnivåer och mycket annat, surfa till StorageReview och kika på deras "performance database". Mycket bra sida när man skall köpa en ny hd.

Ursprungligen av zink:

Kanske iMac G5 lider av någom sorts flaskhals som gör diskar med 10.000 rpm onödiga? Macintouch m fl har mätt upp ganska medelmåttig diskprestanda i iMac G5. Citatet är från Macintouchs test av Mac mini.
"Apple apparently made some design errors in low-level hardware priorities for the custom controller chips, starving the I/O system for memory bandwidth to feed the fast G5 processors. As a result, the much-slower G4 systems actually perform better in disk operations."

Läste slarvigt först, trodde du menade enbart tester på Mac mini. De har jämfört många olika mac-modeller. Det är ett läsvärt test från Macintouch. De länkar också till ett test av iMac G5.

Senast redigerat 2005-02-22 23:19

Tror SATA ligger på ca 150MB/s, om inte mitt minne missminner mig, men en 10k RPM bord eju bli lite snabbare i söktiderna och svarstiderna, och troligen i skrivtiden också.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-22 22:10

SATA är på 187,5 MB/s (http://www.susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Serial_ATA&oldid=SATA)
3,5" alltså, intressant. Man kan ju, som föreslaget tidigare, ha en 10k disk internt på SATA och flytta den som följer med ut till en extern.
Tycker inte det är så himmelens dyrt med 74 GB 10k (http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/browse?sort=3&saved_products=0&autofilter=on&search=&price_min=&price_max=&a_842=SATA&a_841=gte%3B40.0&a_846=3.5%22&a_843=gte%3B10000&a_845=)

Här finns det lite information om hur snabba olika gränssnitt är: http://speedmania.se/store/customer/pages.php?pageid=9

Ursprungligen av Tjacke:

Tror SATA ligger på ca 150MB/s, om inte mitt minne missminner mig, men en 10k RPM bord eju bli lite snabbare i söktiderna och svarstiderna, och troligen i skrivtiden också.

SATA ger 150MB per sekund. Siffran som säger 187.5MB/sek är felaktigt eftersom den förutsätter 8bit per byte (1500Mbit/8 = 187.5) men dom glömmer bort att det även krävs två paritetsbitar (1500Mbit/10 = 150).

Detta är den övre teoretiska hastigheten. En iMac G5 har inte några externa SATA-portar som en Power Macintosh G5 kan ha genom PCI-kort.

Angående Raptor-hastigheter rekommenderar jag följande jämförelse:
http://www.barefeats.com/hard38.html

135MB/sek är riktigt jäkla snabb, nästan för snabbt för att vara trovärdigt.

1
Bevaka tråden