Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta/sällan uppdaterar BBB sina DNS-data egentligen?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-20 20:41

Hej,

Pekade om domän för fyra dagar sedan till ny DNS. "Alla" kan hitta sajten genom domännamnet utom jag som har BBB.

Förr, när jag fortfarande var kvar på Bostream tog det aldrig mer än 1,5 dygn innan jag kunde öppna en sajt med korrekt domän/URL.

I inget av fallen har DNS varit samma som min ISP.

Är det nån som vet hur sällan/ofta BBB uppdaterar sånt här?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-21 23:10

Ifall nån råkar vara intresserad:

Får fortfarande meddelandet "could not be found" trots att det nu gått sex dygn (jag räknade fel i inlägget ovan) sedan domänen pekades om. Alla andra som jag bett kolla och som INTE har BBB - inklusive utländska ISP - kan gå till sajten via domännamnet. Jag kan gå dit om jag skriver sajtens IP, men inte via domännamnet. Kollade om domänen pekats om till rätt DNS redan för tre dagar sedan via dnsstuff.com, och dom hittade domänen på rätt IP.

Har suttit i telefon och väntat sammanlagt över en timme på BBBs support utan att få svar. Skickade då mail, och trots att det inte ska vara så svårt att fatta vad som inte funkar, så har grabbarna och tjejerna på BBB inte förstått trots tre förklarande mail. Istället bad dom mig RINGA TILL DERAS SUPPORT eftersom det skulle vara enklare för dom.

När jag föreslog att deras tekniker istället skulle ringa mig när han/hon var insatt i ärendet och beredd att sätta igång (även om det skulle ta ett par dagar), så fick jag svaret att BBBs "policy" är att inte ringa kunder. Kunder, som alltså ser till att folket och aktieägarna på BBB har bröd på bordet, SKA ringa dom och sitta timtals i telefon och vänta. Basta.

När leverantörer har som "policy" att krångla till livet för mig och inte hålla sig till avtal, så är det min "policy" att be dom dra åt helvete. Snart går mitt kontrakt med detta monumentala pissbolag ut, tack och lov.

<end rant>

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-21 23:48

Det är inte som så att du har en cachande namnserver som du frågar? Och där den är lite felkonfad och/eller har råkat glömma bort att entry har timeoutat? Det som får mig att tro detta är just att alla andra än du får det att fungera samtidigt som du inte ger oss något matnyttigt att sätta tänderna i. Du ger oss inte någon utskrift från tex dig(1) vare sig från dig själv eller från dina bekanta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-22 00:10

Nej, jag har ingen namnserver, så inga problem där.
Kan/vill tyvärr inte skriva ut domänen. Måste hålla lite sekretess än så länge eftersom sajten inte är klar och kunden kan bli grinig.
Vill bara gnälla i största allmänhet....:)

EDIT: Blev tveksam efter att ha skrivit ovanstående och bad en bekant som också har BBB att kolla URLen. Han fick också meddelandet att sajten inte fanns.

Senast redigerat 2005-02-22 06:38
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-22 11:58

Nu äntligen har BBB uppdaterat sina namnservrar och jag kan komma åt sajten via domännamnet. 3-4 dagar efter resten av världen.
Bra jobbat, BBB. <------- djup ironi.
Dom är verkligen "B", tre gånger om.

Jag har upplevt samma sak med Bredbandsbolaget. De är sena att uppdatera sin DNS:er, tyvärr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-22 16:00

Ska vi göra en sak klar här: det är inte BBB som uppdaterar sin DNS när BBB vill/känner för det - det är baserat på den TTL som primär-DNS har satt. Sedan kan det också bero på avbrott i förbindelsen mellan BBB och primär-DNS och då kan inte BBB få ny DNS-data.

Så det kan mycket väl vara din primär-DNS (inte helt ovanligt att det är din ISP) som har goofat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-22 16:29
Ursprungligen av frazze:

Ska vi göra en sak klar här: det är inte BBB som uppdaterar sin DNS när BBB vill/känner för det - det är baserat på den TTL som primär-DNS har satt. Sedan kan det också bero på avbrott i förbindelsen mellan BBB och primär-DNS och då kan inte BBB få ny DNS-data.

Så det kan mycket väl vara din primär-DNS (inte helt ovanligt att det är din ISP) som har goofat.

Jag tror snarare att det är kapyrol-basen i GGh2 som BBB inte kopplat upp mot DNS-Parent-hubben på ett riktigt sätt.

Nädå, det där vara påhittat...Jag är givetvis tacksam för ditt inlägg, men har ingen aning om vad du pratar om

Jag orkar heller inte bry mig om bakomliggande skäl till varför BBB strulat utan kan bara konstatera att av alla de användare som testat år mig har alla fått upp sajten utom de som har BBB. Jag förutsätter att BBB själva har slutgilig kontroll över det här och att det alltså är deras ansvar. Om jag skulle ha fel, så spelar det egentligen ingen roll. Jag tycker väldigt illa om dom ändå.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-22 18:00
Ursprungligen av Danne V:

Jag orkar heller inte bry mig om bakomliggande skäl till varför BBB strulat utan kan bara konstatera att av alla de användare som testat år mig har alla fått upp sajten utom de som har BBB.

Jag har varit med om många domänflyttningar i mina dar, och min erfarenhet är att BBB's namnservrar återspeglar dessa något senare än andra ISP:ar (typ en dag eller så). Det måste ju dock inte bero på att de nödvändigtvis har längre tid mellan dns-uppdateringarna, de kanske gör det på ett annat schema bara, eller så. Har dock inget större problem med det.

Ursprungligen av Danne V:

Jag förutsätter att BBB själva har slutgilig kontroll över det här och att det alltså är deras ansvar. Om jag skulle ha fel, så spelar det egentligen ingen roll. Jag tycker väldigt illa om dom ändå.

Internet funkar inte riktigt så enkelt. Men det spelar ju ingen roll om det är deras fel eller inte, du tycker ju illa om dom ändå.

Ursprungligen av Micke W:

BBB har ofta problem med sina NS. Jag använder alltid "vår egen" DNS i min nätverkskonfiguration hemma. De borde verkligen se över sin konfiguration och funktionalitet på sina namnservrar.

Konstigt att jag aldrig har märkt något problem med BBBs namnservrar...

Var det i fredags, tror jag, som BBB tappade rubbet i en stor del av sitt nätverk. IP-telefonen dog i 4 timmar, så även nätet. Sen gick det att få ton i luren men inte att ringa. Internet var dött hela tiden och strulade ända in på lördagen.

Har fått erbjudande från UPC att få 4 Mbit till samma pris som BBB 8 Mbit. Jag undrar om inte Chello blir bättre ändå eftersom Internet över kabelnätet är stabilare, (sägs det)
BBB på telejacket dör lite då och då, korta stunder, mycket irriterande.

BBB har ofta problem med sina NS. Jag använder alltid "vår egen" DNS i min nätverkskonfiguration hemma.
De borde verkligen se över sin konfiguration och funktionalitet på sina namnservrar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-23 09:40
Ursprungligen av Micke W:

BBB har ofta problem med sina NS. Jag använder alltid "vår egen" DNS i min nätverkskonfiguration hemma.
De borde verkligen se över sin konfiguration och funktionalitet på sina namnservrar.

Du lägger hela ansvaret på BBB när det gäller hur jag som kund (hos BBB) upplever tillgänglighet för domäner som har andra ISP:ers DNS som sin primär-DNS. I och med detta begår du ett stort misstag.

Märk här skillnad på primär-DNS och var domänen fysiskt håller hus: det är inte av nöd och tvång samma sak (=samma ISP).

Jag kan se saken som tvådelad: både min ISP (säg BBB) och ISP:n för den domän som jag vill komma åt är ansvariga för tillgängligheten av DNS-data. Primärt är det TTL:n på primär-DNS som gäller och sätter frekvensen för hur ofta jag kommer som användare att uppdatera DNS-data (läs: läsa om DNS-datat igen). Här kan inte jag som användare styra frekvensen för hur ofta min ISP (säg BBB) ska läsa om - det styr ju av TTL-värdet. Allt sker med automatik. Det är ju det som är finessen!

En stor del av trafiken på Internet utgörs faktiskt av DNS-frågor - tro't eller ej. Jag blev själv förvånad när jag såg en graf över olika trafiktyper. Skulle vi återgå till manuella namnuppslagningar skulle nätet klogga igen. Därav den distribuerade och automatiserade lösningen med DNS.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-02-22 22:22

Jag har inte heller haft problem med BBB. Allt beror på vilken TTL du sätter på primär-DNSen precis som frazze säger.
Detta är annars lätt att prova. Kör en "dig domän.något" så ser du TTLen i kolumn två. Testar bredband.nu och där får jag 1800 tillbaks. Det låter för jämt för att haft legat i cachen så BBB hämtade den IPn. Om jag kör om diggen efter 10 sekunder så har den räknats ned till 1790 hos BBBs DNS. Så om den nu råkar byta IP så tar det 1790 sekunder innan BBB hämtar om den och för du skall komma till rätt IP.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-22 22:33
Ursprungligen av DozePih:

Jag har inte heller haft problem med BBB. Allt beror på vilken TTL du sätter på primär-DNSen precis som frazze säger.
Detta är annars lätt att prova. Kör en "dig domän.något" så ser du TTLen i kolumn två. Testar bredband.nu och där får jag 1800 tillbaks. Det låter för jämt för att haft legat i cachen så BBB hämtade den IPn. Om jag kör om diggen efter 10 sekunder så har den räknats ned till 1790 hos BBBs DNS. Så om den nu råkar byta IP så tar det 1790 sekunder innan BBB hämtar om den och för du skall komma till rätt IP.

Men snälla nån vad det skall krånglas till plötsligt?

Jag har inte satt något någonstans. Nada. Zilch. Intet. Kan bara konstatera att inga BBB-abonnenter kom åt sajten ifråga förrän tre dygn efter alla andra. Svårare än så var det alltså inte.
(Eller som Freud sa: Ibland är en cigarr faktiskt inget annat än en cigarr.)

Men därmed har jag på inget vis sagt att BBB alltid är tre dagar senare än resten av världen, men i det här fallet var dom det.

Ursprungligen av Danne V:

Hur ofta/sällan uppdaterar BBB sina DNS-data egentligen?

Det beror på vad du har satt för TTL-värde.

Ursprungligen av Danne V:

Men snälla nån vad det skall krånglas till plötsligt?

Jag har inte satt något någonstans. Nada. Zilch. Intet. Kan bara konstatera att inga BBB-abonnenter kom åt sajten ifråga förrän tre dygn efter alla andra. Svårare än så var det alltså inte.

Någon är ansvarig för domän-namnet och har satt TTL (Time To Live) till ett värde som gör att du är irriterad, kanske 48 timmar eller något ditåt. Om du sänker det värdet (till 20 minuter eller vad du nu vill) så kommer BBB och alla andra att uppdatera sin dns-cache snabbare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-23 06:49

thevil,

Nu förstår jag inte alls.

Som jag skrev: jag har inte satt något TTL-värde någonstans, och vet (eller "visste" innan den här tråden) inte ens vad TTL är/var för något. Pekade bara om domänen hos min registrator som vanligt.

Och alltså: Sajten fanns tillgänglig för ALLA utom BBBs abonnenter som fick vänta ytterligare tre dygn.

Jag förstår inte vem du avser med "någon" i meningen "Någon är ansvarig för domän-namnet.."? Menar du registratorn, eller folk hos BBB eller jag själv? Om du menar registratorn eller jag själv, hur skulle en sådan central ändring av TTL göra domänen/sajten tillgänglig snabbare för en enda av alla ISP?

Du skriver också "Om du sänker det värdet ...". Menar du att jag (alltså Danne V) kan på något sätt kontrollera detta, eller skrev du ordet "du" när du egentligen menar "vem det nu är som kan ändra detta" i nån slags generell mening?

(Jag kanske är särskilt trög just nu. Klockan är inte mycket och jag har bara fått i mig två muggar kaffe än så länge).

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-02-23 08:54

Dit du pekar, om det nu är ett webbhotell eller dyndns, borde erbjuda dig som ägare möjlighet att styra din domän. Du kanske vill in med ett nytt CNAME eller nått. Tex så har DynDNS detta stöd och i samma webbguj styr man sina TTLer också.

Vad jag tror hänt med dig är att då du satt i BBB och således accessade domänen kontinuerligt så hade BBB redan IPn i sin cache. När du styrde om den så låg den fortfarande i cachen medans de utanför BBB som provade accessa den medförde att deras ISP fick uppdatera sin cache och de fick den nya IPn. Ja, det är bara en tanke.

1
Bevaka tråden