Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell Ultrasharp 2005FPW 20"

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 22:06

Hei, kan noen som eier Dell Ultrasharp 2005FPW 20" sjekke følgende for meg da jeg har i tankene å kjøpe en tilsvarende men har liten plass.

Monitor bredde:
Monitor høyde:
Monitor høyde ifra bunn av fot helt opp til topp av monitor (når monitor er "trykt" helt ned i foten):
Synlig skjermbilde bredde:
Synlig skjermbilde høyde:

Takker på forhånd!

  • Medlem
  • 2005-02-18 22:15

Den är i princip exakt lika stor som Apples skärm (tar lite större plats i djupled), fast mycket mycket sämre. Jag rekommenderar den inte. Alls. Bakljuset är väldigt ojämnt, så det går inte att använda den till att titta på film t ex. Om man inte redigerar bilder, funkar den nog bra iofs.

På papper verkar den bättre än apple-skärmen, men det är siffror dragna ur naveln. Dell ljuger helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 22:23

Vel, jeg har vært innom mange forum, og denne monitor får en masse skryt overalt, så kanskje en som eier/benytter en kan utales seg om kvalitet og de størrelser jeg er på jakt etter...

  • Medlem
  • 2005-02-18 22:30
Ursprungligen av geircito:

Vel, jeg har vært innom mange forum, og denne monitor får en masse skryt overalt, så kanskje en som eier/benytter en kan utales seg om kvalitet og de størrelser jeg er på jakt etter...

Jag har den, den är dålig. Den sämsta skärm jag sett någonsin vad gäller svärta. Bortsett från det är den OK, men i princip alla andra skärmar är bättre.

Den är 48cm bred och 31cm hög. Dra av lite drygt 2cm runt om, så får du betrakningsytan. Storleken på foten är 29x20cm.

kanske värt att vänta ett par månader på denna

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1764466,00.asp

  • Medlem
  • 2005-02-18 22:56
Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

kanske värt att vänta ett par månader på denna

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1764466,00.asp

20"-aren har också fått en del bra recensioner, den blir inte bättre för det. Jag har bytt den en gång och den andra var exakt likadan, så om det finns de som är bättre så är de antagligen ovanliga.

20" är annars rätt lagom tycker jag. Den känns inte jätte stor.

Verkar som du haft otur tycker jag

Jag tycker plattan är grym själv. Den har ett backlightproblem, vissa mer än andra. Annars klart prisvärd. Men visst finns det dyrare och bättre skärmar.

  • Medlem
  • 2005-02-19 00:43
Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

Verkar som du haft otur tycker jag

Jag tycker plattan är grym själv. Den har ett backlightproblem, vissa mer än andra. Annars klart prisvärd. Men visst finns det dyrare och bättre skärmar.

Jag är kräsen. När jag upptäcker vad gemene man anser är toppen, blir jag mörkrädd. Om Apple körde på som Dell, hade de kursat på en vecka.

Om du gör en sökning på "backlight" samt nämnda skärm, så ser du att jag knappast har haft otur. Bilderna du får se beskriver rätt bra hur båda skärmarna jag har fått ser ut. Det är bara ett problem när skärmen är mörk, men det ser för djävligt ut.

Jag tänker inte gå in på allt som jag tycker är dåligt med Dell, men just den här skärmen ÄR inte så het. Skärmen på min Powerbook är ojämförligt mycket bättre, vilket är mycket konstigt då den sitter i en bärbar och är en halv centimeter tjock.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-19 02:28
Ursprungligen av stfm:

Jag är kräsen. När jag upptäcker vad gemene man anser är toppen, blir jag mörkrädd. Om Apple körde på som Dell, hade de kursat på en vecka.

Om du gör en sökning på "backlight" samt nämnda skärm, så ser du att jag knappast har haft otur. Bilderna du får se beskriver rätt bra hur båda skärmarna jag har fått ser ut. Det är bara ett problem när skärmen är mörk, men det ser för djävligt ut.

Jag tänker inte gå in på allt som jag tycker är dåligt med Dell, men just den här skärmen ÄR inte så het. Skärmen på min Powerbook är ojämförligt mycket bättre, vilket är mycket konstigt då den sitter i en bärbar och är en halv centimeter tjock.

Du menar att Dell skärmen är sämre än de 23" skärmarna Apple nyss släppte? Och gjorde ingenting åt färgproblemen förrän det blev en massiv kritik mot ojämnheten, färgskillnaderna mm.
Likaså tidigare generation av 20" som uppvisade likartade problem men som Apple fortsatte att sälja utan att problemen fixades eller skärmarna återkallades.
Apple kan tydligtvis köra på som Dell och betydligt längre utan att kursa.
Skit är skit oavsett det heter Dell eller Apple
Vad kostar Dellen?

  • Medlem
  • 2005-02-19 02:50
Ursprungligen av miri:

Du menar att Dell skärmen är sämre än de 23" skärmarna Apple nyss släppte? Och gjorde ingenting åt färgproblemen förrän det blev en massiv kritik mot ojämnheten, färgskillnaderna mm.
Likaså tidigare generation av 20" som uppvisade likartade problem men som Apple fortsatte att sälja utan att problemen fixades eller skärmarna återkallades.
Apple kan tydligtvis köra på som Dell och betydligt längre utan att kursa.
Skit är skit oavsett det heter Dell eller Apple
Vad kostar Dellen?

Dellen är billigare, men SÄMRE. Jag lovar. Kontorsråttor stör sig säkert inte, men jag vill kunna visa något som är svart, och inte mellangrått. Dessutom har den små färgskiftningar, den är grönare till höger och mer magenta åt vänster. Egentligen är den bara helt bra i en liten ruta på mitten. Där man normalt mäter skärmar, för övrigt.

Utbytescirkusen kommer säkert fortsätta för min del, men jag tänkte ge dem lite tid att komma underfund med att runt 30% eller fler (som det verkar på rapporterna) av deras skärmar är obrukliga i professionellt arbete. Eftersom jag aldrig sett en skärm utan fel, så vet jag inte om det är fel på den, eller om den bara är dålig rent allmänt. Jag tippar på en kombination.

Dell har olika priser varje vecka, gå in på deras site och kolla vad den kostar nu.

Byt ut skärmen en gång till, får du inte ett bra exemplar kan du alltid häva köpet och välja ett annat märke.

Själv är jag mycket nöjd som sagt, den är grym på allt, inkl. filmvisning, den har inga variationer i färger över skärmytan och gör sig mycket bra till bildbehandling. Det ska tilläggas att jag med är mycket kräsen så du inte behöver raljera över mig som gemene man med dålig smak.

  • Medlem
  • 2005-02-19 15:03
Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

Byt ut skärmen en gång till, får du inte ett bra exemplar kan du alltid häva köpet och välja ett annat märke.

Själv är jag mycket nöjd som sagt, den är grym på allt, inkl. filmvisning, den har inga variationer i färger över skärmytan och gör sig mycket bra till bildbehandling. Det ska tilläggas att jag med är mycket kräsen så du inte behöver raljera över mig som gemene man med dålig smak.

Jo, jag byter den nog någon gång framöver, just nu orkar jag inte riktigt prata med den av allt att döma teknikfientliga Dell-supporten.

Jag menade inte dig, specifikt. Jag syftade kanske på helheten hos en PC-dator från Dell, inte bara den här skärmen. Det känns inte riktigt helgjutet. Kombinationen av billig PC-hårdvara och Windows känns ganska ofräscht, trots att datorn på papper är lika snabb som en G5:a. Lite OT, men jag har svårt att inte se helheten här. Rent upplevelsemässigt känns skärmen också en liten aning skramlig, även om den inte på något sätt är ett skräckexempel.

Bortsett från den i vissa fall risiga monteringen, borde skärmen ha samma egenskaper som Apples skärm. Plattan är densamma, det är bara tekniken runt och montering som skiljer. Dell och Apple kan ha gjort olika tekniska val, men i princip är de identiska.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-19 15:15

Angående backlight så måste jag säga att Apples PBs är ganska mediåkra. Sonys är riktigt mkt bättre. (Har bara sett A-serien). De dyrare HP-modellerna har också mkt bättre bakgrundbelysning. Så vad som nämnt angående Apples krav på skärmar jämfört mot PC-tillverkarna verkar inte stämma. Det kan ju vara så att Apple inte har prioriterat skärmarna på deras bärbara. Jag tycker det är synd att Apple ligger efter när det gäller upplösningen på samtiliga PBs och Cimema displays.

Det jag vill ha är en liten PB typ. 13,3" med ordetilig upplösning. typ 1280x800 och med en ordentlig bakgrundbelysning. Jag vill!

  • Medlem
  • 2005-02-19 15:24
Ursprungligen av fredHo:

Angående backlight så måste jag säga att Apples PBs är ganska mediåkra. Sonys är riktigt mkt bättre. (Har bara sett A-serien). De dyrare HP-modellerna har också mkt bättre bakgrundbelysning. Så vad som nämnt angående Apples krav på skärmar jämfört mot PC-tillverkarna verkar inte stämma. Det kan ju vara så att Apple inte har prioriterat skärmarna på deras bärbara. Jag tycker det är synd att Apple ligger efter när det gäller upplösningen på samtiliga PBs och Cimema displays.

Det jag vill ha är en liten PB typ. 13,3" med ordetilig upplösning. typ 1280x800 och med en ordentlig bakgrundbelysning. Jag vill!

Om du läser lite noggrannare, så ser du att det handlar om en specifik skärm från Dell, som har en direkt motsvarighet i en Apple-skärm. Min åsikt i frågan är då att Apples skärm är bättre. Yttermera tycker jag att skärmen på min Powerbook är bättre. Jag snackar om Dells skärm här, inte om HP eller Sony.

HP:s skärmar är väl inte bättre än Apples? Sonys är det garanterat däremot. Upplösningen på Cinema-displayer är väl precis densamma som resten av marknadens skärmar?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-22 13:39

Jag har inte testat Dells skärm, men jag köpte 20" cinema i fredags och den rockar. Den lyser upp halva lägenheten och helt plödsligt förstår man hur insekter måste känna sig. Man dras till ljuset och vill bara sitta i skenet och le...

Ursprungligen av stfm:

Jag menade inte dig, specifikt. Jag syftade kanske på helheten hos en PC-dator från Dell, inte bara den här skärmen. Det känns inte riktigt helgjutet. Kombinationen av billig PC-hårdvara och Windows känns ganska ofräscht, trots att datorn på papper är lika snabb som en G5:a. Lite OT, men jag har svårt att inte se helheten här. Rent upplevelsemässigt känns skärmen också en liten aning skramlig, även om den inte på något sätt är ett skräckexempel.

Sant, jag håller med. Upplevelsen är nog så viktig.

Att Dell dessutom har kvalitetsproblem är allmänt känt och sämre blir det väl med ytterligare pressade priser. En Apple är en Apple och en Sony en Sony och dom står över det mesta, den som ändå hade lite mer kulor i plånboken för dessa underbara ting.

  • Medlem
  • 2005-02-19 11:02

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=830031&page=1&pp=20

http://forums.us.dell.com/supportforums/board/message?board.id=dim_monitor&message.id=39012

Det var de här länkarna jag följde. Hade jag vetat om det hade det nog inte blivit någon skärm. När jag köpte den hade ingen på forumen fått den, men jag hade läst ett par recentioner som var bra. Jag antar att de bara har kvalitetskontroll av de skärmar som skickas till testarna. Det kanske t om är preproduction-enheter.

Att Apple också haft produktionsproblem, gör inte den här skärmen bättre. Jag jämför med de skärmar från Apple jag sett, och då är denna sämre. Sedan finns det tillverkare som gör bättre skärmar än både Apple och Dell.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-19 17:43

Har läst att det är samma panel som i Apples skärm, men som sagt att vissa (rätt många) har problem med backlighten. Så funkar backlighten så borde den ge lika bra bild som ACD 20"?. Det är väl utbytesgaranti? Den är trots allt 3000 kr billigare.

Edit: Dock är det kanske värt 3000 för en skärm som är snygg och passar med minin, och inte har ljusproblem Men upplösningen, minins grafikkort är ju samma som iBookens, 32MB Radeon 9200. Ingen höjdare att köra exposé och andra grafiktunga funktioner med?

Det är samma panel, men tekniken i övrigt skiljer sig, frågar du mig säger jag att bilden är lika bra på de bägge skärmarna (har jobbat med båda men inte bredvid varandra), men åsikterna om detta går isär i den här tråden. Många Dellskärmar har dock backlightproblem, vilket inte är något problem på just min skärm. Men utbytesgarantin finns där för den som vill utnyttja den.
Dellskärmen har en hel del features som Appleskärmen saknar, fyra signalingångar, bild-i-bild och pivotfunktion mm. Men det är kanske inte funktioner som efterfrågas av den breda massan, men för mig var det ett klart säljargument tillsammans med priset.

  • Medlem
  • 2005-02-19 20:07
Ursprungligen av k3vlar:

Har läst att det är samma panel som i Apples skärm, men som sagt att vissa (rätt många) har problem med backlighten. Så funkar backlighten så borde den ge lika bra bild som ACD 20"?. Det är väl utbytesgaranti? Den är trots allt 3000 kr billigare.

Edit: Dock är det kanske värt 3000 för en skärm som är snygg och passar med minin, och inte har ljusproblem Men upplösningen, minins grafikkort är ju samma som iBookens, 32MB Radeon 9200. Ingen höjdare att köra exposé och andra grafiktunga funktioner med?

Det är lite som att två kameratillverkare kan använda samma sensor, eller i gamla tider samma film (duh!), men leverera rätt olika bilder. Som det verkar är både Apples och Dells skärmar behäftade med lite skilda problem, men mitt intryck är att Apples är bättre.

Om jag i framtiden får en perfekt Dell-skärm kan jag verifiera, eller dementera, det påståendet. Jag har själv bara sett i princip perfekta Apple-skärmar. Ingen med backlight-problem i vilket fall.

  • Medlem
  • 2005-02-22 13:18

Det kanske verkar som att jag smutskastar skärmen, men det beror endast på att jag var missnöjd med ett inköp. Jag är inte snål och betalar gärna för kvalitet, men i det här fallet kunde jag stå ut med utseendet på skärmen, och att döma av recensioner var skärmen också ganska bra.

Hur som helst, jag testade att gnida en mjuk, hoptryckt duk över skärmen medan den var av. Ganska hårt och noggrant. Man märker att skärmen inte är riktigt bra monterad, för den kränger sig och rör sig i alla möjliga riktningar. Jag försökte med tryck att utjämna den något. En TFT-skärm består av en rad lager av tunna plastfilmer, och möjligheten finns ju att de inte ligger riktigt mot varandra.

Efter denna behandling har problemen försvunnit till 90%. Skärmen har fortfarande en förhållandevis grå "svart", men de ljusa punkterna är borta. Min rekommendation är alltså inte att hålla sig på en armlängds avstånd från köp längre, när det är så lätt att åtgärda. Rekommendationen lyder istället; har du pengar över och är väldigt kvalitetsmedveten ska du nog köpa något annat, men den här skärmen duger. De som har skärmen, och ser tendenser till flammighet, kan testa själva.

Roligt, eller hur?

Senast redigerat 2005-02-22 16:00
Ursprungligen av stfm:

Efter denna behandling har problemen försvunnit till 90%.

Hehe, knepigt egentligen. Låter ungefär som det där med att döda pixlar går att massera bort. Kul att det fungerade i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 17:23

Jag fick min 2005FPW idag. Den blöder lite i hörnen men det är bara synligt när bilden är svart. Helt OK för 6600 spänn. Jag van vid skärmen på min 12" PB, så för mig är det ett enormt lyft.
Har inte upptäckt några döda pixlar.

den är okay

jag är också nöjd med 2005fpw.

jag ser på film på den och använder photoshop och sådant.

visst blöder den litegranna i kanterna men jag har sett värre

svärtan är okay den med.

1
Bevaka tråden