Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie 19" CRT - undrar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-18 03:19

Hej ni! Nu behöver jag lite vägledning igen.

Jag fick en ny skärm av mina kära päron, en LaCie nitton tum (ickeplatt). Den är mycket fin. En dag kanske jag har råd att köpa en kalibrator också. Något Sånär Rätt Färg är viktigt.

Jag tänkte ju, att nu ska jag kunna ha högre upplösning än tidigare 1024x768. Men jag tycker att jag justerar lite i blindo.. Jag talar alltså om den geometriska justeringen (varenuheter), inte färgåtergivningen.

Jag gillar inte känslan av att höfta för att den ska visa en cirkel som en cirkel och inte som en oval. Förstår ni?

Samtidigt försöker jag ju maxa betraktningsytan, eller vad det heter.

Jag har försökt köra på 1280x960, som känns som ett hyggligt mellanläge. På 1600x1200 blir bokstäverna lite väl små.. Och medan jag testar olika upplösningar, hoppar skärmbilden omkring, på vissa blir den för smal, på andra blir vänstermarginalen bredare än höger osv.

Eftersom jag har ett Radeon 9000Pro 128 MB, kan man välja mellan väldigt många upplösningar, vissa helt galet höga.

Det känns skumt när jag ställer in skärmbilden (med knapparna som sitter frampå skärmen) och siffror som "54.3 %" och "21.5 %" ser mest korrekt ut. Vadå procent, liksom. (Det sista procenttalet är f ö. ljusheten. Det blev däromkring när jag försökte kalibrera skärmprofilen i Systeminställningar – ja, ni vet. Det var väl lågt, tänkte jag.)

Så – ni andra som använder en LaCie (Blue) 19, vad använder ni för upplösning?

Var det knepigt för er att justera skärmbilden (mitt på skärmen, maximal betraktningsyta)?

Och hur gjorde ni med kalibreringen? Konkurrerar inte Systeminställningars färgkalibrering med skärmens vitpunktsval?

Jag vore glad att bli upplyst.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-18 07:51

Jag har haft en sådan skärm, har den inte längre men jag tror att på den tiden så fanns det färg schema på lacie hemsida som jag använde mig av, jag kan tyvärr inte så mycket om just kalibreing. Det fanns också en CD-skiva med kalibreringsprogram där man kunde klistra på en lapp med små rutor på skärmen och optimera inställningarna. Minns att det var ganska besvärligt.

Jag minns nu att skärmen var lite knepig att få optimal och jag blev aldrig riktigt nöjd när jag hade den. Snygg skärm var det iallfall.. jag minns inte vilken upplösning jag körde med på den tiden tyvärr..

  • Medlem
  • 2005-01-20 13:19

Tack what, för det lilla svaret. Jag har en smygande känsla av att vara den ende på 99mac som har en (gasp) nyköpt CRT. Håhåjaja.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 14:01

1280x960 funkar bäst

1280x960 funkar bäst med LaCie 19" CRT. Detta är en skärm som håller länge, och som CRT-skärmar gör – ger bra bild nästan oavsett upplöäsning man väljer.

Kalibrering kan jag inte.

Här i stan var det Karel Friedl vid Lumiere Prepress på Mölndalvägen som visade mej kalibrering. Han hade mjukvara, hårdvara och sist med inte minst kunskap, vilket gjorde att det såg lätt ut när han kalibrerade sin PowerBook G3. Och han sa att det gjorde <stor> skillnad, även på PowerBoooken. Typisk proffs-attityd…

BTW, ovan nämnde man är en kul snubbe, den förste i stan att ha digitalt bakstycke (två mille då!) till sin hasselbladare. Men kunderna ville absolut inte inte bli fotograferade med d i g i t a l film så han sa att det var riktig film. Och de blev väldig nöjda med resultatet.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-20 14:06
Ursprungligen av Pär Johansson:

1280x960 funkar bäst med LaCie 19" CRT. Detta är en skärm som håller länge, och som CRT-skärmar gör – ger bra bild nästan oavsett upplöäsning man väljer.

Kalibrering kan jag inte.

Här i stan var det Karel Friedl vid Lumiere Prepress på Mölndalvägen som visade mej kalibrering. Han hade mjukvara, hårdvara och sist med inte minst kunskap, vilket gjorde att det såg lätt ut när han kalibrerade sin PowerBook G3. Och han sa att det gjorde <stor> skillnad, även på PowerBoooken. Typisk proffs-attityd…

BTW, ovan nämnde man är en kul snubbe, den förste i stan att ha digitalt bakstycke (två mille då!) till sin hasselbladare. Men kunderna ville absolut inte inte bli fotograferade med d i g i t a l film så han sa att det var riktig film. Och de blev väldig nöjda med resultatet.

Karel var väl den som slängde ut trumscannern, och istället repade med digitalt bakstycke??

LaCie 19" har medföljande programvara för kalibrering om jag inte minns fel........

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 15:38

Kanske att LaCie electron19 hade progamvara bundlad

Kanske att LaCie electron19 hade progamvara bundlad. Sedan skall man lära sig hantera den också. Tänk om man verkligen <behärskade> all programvara man köpt eller fått med bundlad, vilken enorm kompetens man skulle ha då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 16:06

Prisvärd kalibrering finns från flera leverantörer: EyeOne (YFO mfl) eller BasICColor (kameradoktorn mfl) te x.

  • Medlem
  • 2005-01-21 12:44

Tjo!

Tack så mycket för era svar allihopa. Ja, 1280x960 verkar normalt. Det är bara frågan vilka procenttal som är optimala. Alltså de som står, när man trycker på knapparna på skärmen. Bredd, "längd", förskjutning i höjd- och sidled...

Bundlad mjukvara? Njaä, det följde med en cd, innehållande manual samt icc-profil (verkar inte så grafiskt användbar..).

Eyeone? Det skulle väl vara Pantone Spyder jag kanske kan ha råd med..

Lite mera om färg för mig: tidigare hade jag en Badboll (CRT-skärmen från b/w G3) och kalibrerade den på känn med Systeminställningars färgkalibrering. Grejor som jag gjort och fått se i tryck blev bra (=avvek inte alltför mycket).

Nu tittar jag genom min nya LaCie Electron19Blue på samma bilder som tidigare, och känner mig tveksam till om de "ser ut" som genom den gamla skärmen. Nej, det är inte konstigt. Men jag skulle ju vilja komma i närheten. Kontrasten verkar högre än tidigare. Och kontrasten ska ju stå på 100%?

Jag har läst igenom allt jag kunnat på 99' om skärmar och färgstyrning och har kvar villrådigheten. Kanske kan en massa provutskrifter leda någon vart?

Är dyr hårdvarukalibrering enda lösningen?

(och i belöning för att ha blivit den tusende personen som ställt denna fråga fick han en liten hatt)

Jag har en LaCie 19" FlatCRT som jag haft i typ 3 år eller nåt och jag är nöjd med den. Speciellt med färgåtergivningen som känns mer korrekt än andra skärmar som t.ex. Samsung och andra billigare märken.

Jag kör 1280x1024 och det känns som den upplösningen gör sig bäst på den skärmen. Dock är jag påväg att köpa ny skärm snart, blir nog en 20" Cinema Display om inte 23" sjunker mer i pris dvs.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-22 18:20

tobiwan, 1280*1024 på den skärmen blir fel, eftersom det är ett 5:4-format. Skärmens fysiska proportioner är 4:3, så 1280*960 ska man köra för att få rätt geometri.

lufra: 1280*960 är ett 4:3-format, liksom skärmens fysiska proportioner. Strunta därför i siffrorna och kör ut skärmen så den ligger jämnt i kanterna runt om, då blir geometrin rätt.

  • Medlem
  • 2005-02-24 04:32

Tittade in i min gamla tråd och hittade era nya svar. Jo, 1280x960 verkar mest korrekt. Men efter att ha suttit framför nåns ibook en stund, kom jag hem och tittade på skärmen och fick en svag känsla av "sträckning". Alla cirklar (t ex bollarna i övre vänstra hörnet av alla fönster) ser liksom lite ovala ut. Bara aningens.

Det känns lite knepigt att inte veta exakt hur mycket man ska tänja på skärmbilden, att bara höfta på ett ungefär. Nåja, man vänjer sig vid allt..

kevlar, vad roligt att du kallar dig så. Så hette vårat band förut.

Ursprungligen av lufra:

Tittade in i min gamla tråd och hittade era nya svar. Jo, 1280x960 verkar mest korrekt. Men efter att ha suttit framför nåns ibook en stund, kom jag hem och tittade på skärmen och fick en svag känsla av "sträckning". Alla cirklar (t ex bollarna i övre vänstra hörnet av alla fönster) ser liksom lite ovala ut. Bara aningens.

Det känns lite knepigt att inte veta exakt hur mycket man ska tänja på skärmbilden, att bara höfta på ett ungefär. Nåja, man vänjer sig vid allt..

kevlar, vad roligt att du kallar dig så. Så hette vårat band förut.

Jag provade precis 1280x960, det känns mer utsträckt vertikalt, men jag tog ett kvadratiskt föremål, ett Post-IT block och jämförde med en kvadrat på skärmen och det var mer korrekt proportioner än 1280x1024. Så det känns som man bara vant sig vid 1280x1024 för att man kört det så länge!

1
Bevaka tråden