Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synkning mellan server och datorer (MAC/PC)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 02:35

Hej,
har länge funderat om det finns någon likande lösning:

Jag har en arbetsserver som står och tuggar 24/7. Den är fylld med jobb osv jag gjort och håller på med. Detta är en PC med Win Server 2003 Adv.

Sedan har jag en PowerBook med trådlöst/fast förbindelse som jag använder oftast ute på uppdrag och mer och mer som standardmaskin. Förutom när det gäller programeringsbiten där jag sitter på min "Workstation" PC, Win XP Sp 2.

Till min fråga:
Finns det något sätt att ha alla filerna på servern. Och när jag gör förändringar genom ex. pcn så kan jag direkt synca med program eller terminalkomando från macen så att jag ständigt har de aktuella filerna på båda datorerna. Detta ska även kunna skötas per distans då jag ev. sitter på andra platser än i hemmet och även kunna fungera offline. Ska om möjligt finnas bra backupmöjligheter från servern till extern hd, helst per automatik.

Filerna är varierande. Allt från vanliga txt filer till ganska tunga *.eps/tiffbilder osv till tryck.

Ge mig alla tips som finns, letat lösningar huuuur länge som helst.

Tack på förhand,

MVH,
Alex Kerber

Låter som ett givet jobb för rsync och mount_smbfs, men hör inte den här tråden hemma i Unix-forumet egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 13:09

Vart den ligger är väldigt osäkert...
Berätta mer Samuel K.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 15:14

kika på unison 2.10.x

Hej,

Sitter i nästan samma sits. Skillnaden är att jag har en kurobox (one-board-ppc) som fungerar som server. För syncning finns det idag en lång rad olika program. Det enda som inte kostar pengar men sm ändå fungerar bra är "unison". Tänk dock på att ta version 2.10 eller senare så att den hanterar långa filnamn korrekt.

I grund och botten bygger unison på rsync som nämnts ovan. Skillnaden är dock att detta program syncar två kataloger (kopierar åt båda hållen) medan rsync som standard endast används för att skicka filer åt ett håll.

Programmet finns för påde mac, pc och unix/linux.

/Gulan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 16:03

gulis: Tack! Ska kolla in detta direkt!

Edit: Det enda programmet jag hittar som heter unison är från panic. Hade du någon länk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 10:19
Ursprungligen av 20Hz:

gulis: Tack! Ska kolla in detta direkt!

Edit: Det enda programmet jag hittar som heter unison är från panic. Hade du någon länk?

Blev själv intresserad och googlade lite...:

http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 15:03

Förändrat läge.. nu har servern linux, debian.

Något som kanske blivit lättare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 12:16

hittat lite... gäller bara läsa igenom allt och få kontroll på det ...!

1
Bevaka tråden