Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

aktiv högtalare typ närfälltsmonitor till itunes/ipod

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 22:35

Hej

Tänkte slippa stereo och bara ansluta ett par aktiva högtalare till datorn / a.p.express och i övrigt köra med itunes m.m.

Jag har kollat in ESI nEar05ex och KRK RoKIT RP5 på www.jam.se/studiomo.htm

Är det någon som har erfarenheter av aktiva monitorer / vanlig stereo till dator & ipod?

Och är det någon som vet om det finns (bra för runt 3 tusen) aktiva högtalare med digital anslutning?

Hälsningar Ebbe

Inget svar, men jag försöker återuppliva tråden.

Jag funderar på samma sak. Ut med stereon, för jag spelar ändå all musik via datorn på ett eller annat sätt. Hur blir ljudet i ett par datorhögtalare jämfört med vanliga som jag kör via förstärkaren? Jag kollar till exempel på Edirol MA-10, Harman Kardon Soundsticks och JBL Creature II.

Jag köpte ett par JBL för att de var billigast av mina två alternativ, Soundsticks har något bättre ljud men är fulare och kostar dubbelt upp.

JBL:en är lättanvända och jag upplever ljudet som över förväntan faktiskt! Är du audiofil så finns det säkert andra alternativ men jag är mycket nörj, något klena i mellanregsitret dock!

Ja, dom är nästan misstänkt billiga. Är det någon som har erfarenhet av Edirol MA-10 2.0? De ser rejäla ut tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 10:41

Annars kan ju aktiva "närfälts"-monitorer, som ex.v. Tannoy Reveal A, vara ett alternativ.
Finns i sortering hos närmsta musikaffär (ex.v. Musikbörsen för Tannoy).
Lite dyrare - mer "HiFi".

Ursprungligen av Pär:

Annars kan ju aktiva "närfälts"-monitorer, som ex.v. Tannoy Reveal A, vara ett alternativ.

De var lite dyra, ja. Jag kan ingenting om sådant här, så ursäkta en (kanske) dum fråga. Kan man koppla dem till powerbookens hörlursuttag?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 12:58
Ursprungligen av leenus:

De var lite dyra, ja. Jag kan ingenting om sådant här, så ursäkta en (kanske) dum fråga. Kan man koppla dem till powerbookens hörlursuttag?

Dom har 32kohm i ingångsimpendans och känslignet 0.775Vrms, så det går utmärkt (allt över 32ohm går finfint).
Sen skall man ju gå från 3.5mm stiftpropp till en XLR - men det är ju bara att sätta två olika kontakter på en vanlig dubbel audiokabel (som skall splittas H/V)... Om man inte hittar någon att köpa (vilket man borde kunna).
Man skall ju gå från SE till balanserad kabel, men inte heller det är ju något konstigt, och står hur man gör i manulen för Revel A.

Har funderat i liknande banor. Det känns ibland som att man har massor av apparater som göra samma sak, det borde gå att rationalisera lite Cd-spelare, förstärkare, DVD-spelare, X-box, datorhögtalare, stereo-högtalare...

Men min flickväns Soundsticks är ju såå långt ifrån vad en stereo för 5000 ger (men så är de ju mycket billigare med). Att ha Soundsticks som enda anläggning fungerar kanske om man bor i ett litet studentrum men annars tycker jag att det är för klent. Det kanske finns bättre alternativ en Soundsticks om jag inte har lyssnat på.

Aktiva högtalare är ett alternativ, men då är man nästan uppe i samma prisklass som en vanlig stereoanläggning igen... Så det kanske är lika bra att lägga pengar på en sådan? Och så är man tillbaka på ruta ett igen..

Ursprungligen av zodijackyl:

Har funderat i liknande banor. Det känns ibland som att man har massor av apparater som göra samma sak, det borde gå att rationalisera lite Cd-spelare, förstärkare, DVD-spelare, X-box, datorhögtalare, stereo-högtalare...

Men min flickväns Soundsticks är ju såå långt ifrån vad en stereo för 5000 ger (men så är de ju mycket billigare med). Att ha Soundsticks som enda anläggning fungerar kanske om man bor i ett litet studentrum men annars tycker jag att det är för klent. Det kanske finns bättre alternativ en Soundsticks om jag inte har lyssnat på.

Aktiva högtalare är ett alternativ, men då är man nästan uppe i samma prisklass som en vanlig stereoanläggning igen... Så det kanske är lika bra att lägga pengar på en sådan? Och så är man tillbaka på ruta ett igen..

Jag kan rekommendera att ta en närmare titt på Fostex studiomonitorer. Dom är helt Ok för det låga priset. Om priset inte är en faktor och man vill ha en aktiv monitor, ja då är det nog Genelec tycker jag.

Om ni letar begagnat kan jag rekommendera följande Siter:

www.hifimagasinet.com
www.hififourm.nu
www.prisjakt.nu

Där kan man hitta diverse!

MvH
/Kebarb

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 11:53

Annars är ju det här:
< http://www.goldster-audio.com/concertino/product.en.html >
snyggast när det gäller "datorstereo"

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-22 13:13

Jag kör ett par Event 20/20 Biamplified Monitor System, via ett Mackie CR1604 mixerbord, men det funkar perfekt att koppla datorns ljudutgång direkt till högtalarna oxå, finns en pot som ställer känsligheten på ingångarna.

http://www.event1.com/Products/20_20/20_20bas.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-22 16:01

Värt att tänka på: som jag förstår det ska du bara använda närfältsmonitorerna för lyssning på redan inspelad och färdig musik i iTunes/iPod? Bra att tänka på kan vara att närfältsmonitorer ämnade för studiobruk inte nödvändigtvis ger ett behagligt ljud, eftersom de är byggda för att återge en så jämn frekvenskurva som möjligt. De är inte till för vardaglig hi-fi-lyssning, utan för såna ändamål är högtalare byggda för vanlig lyssning att föredra, då de oftare ger en lite behagligare ljudbild.

Ursprungligen av xevve:

Bra att tänka på kan vara att närfältsmonitorer ämnade för studiobruk inte nödvändigtvis ger ett behagligt ljud, eftersom de är byggda för att återge en så jämn frekvenskurva som möjligt. De är inte till för vardaglig hi-fi-lyssning, utan för såna ändamål är högtalare byggda för vanlig lyssning att föredra, då de oftare ger en lite behagligare ljudbild.

Ah, good point.

Så: Tips på bra högtalare att koppla direkt in i en powerbook mottages tacksamt. Hur står sig dessa mot vanliga högtalare för typ 3000? (Vanliga=till stereo.) Jag är ingen stor audiofil, men vill gärna att musik och film ska låta bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 19:06

Det finns närfältare som är "bara" närfältare för mixerbord och närfältare som är avsedda för lite mer frivol placering (dom där Tannoyarna jag tjötar om ex.v.).
Vanliga högtalare å andra sidan låter vanligen skit om man sitter för nära dem iom. att dom är konstruerade med väggreflexer och avståndets undertryckande av uppbrytningar i åtanke.
Fundera på hur du vill ha högtalarna (och dig) så ger det lite om vad som passar (men ett par närfältsmonitorer som klarar att placeras med närslutande väggar m.m. är mitt stalltips).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 21:03

kan man inte använda tonkontroller för att justera ev linjeraritet och på en del aktiva hötalare finns kontroller för placering i olika rum. Om det inte finns kontroller så borde man väl kunna använda en liknande programsnut som tup fins i garageband där man kan välja olika rumstyper, från litet rum till katedral.

ebbe

rekommenderar aktiva högtalare

Hej,

testa dessa grymma burkar som kostar 3600 sek på förstärkardoktorn.

Behringer Truth B2031A

ed

1
Bevaka tråden