Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rendezvous blir Bonjour?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Apple lanserade Rendezvous-tekniken verkar dom glömt kolla om namnet var ledigt. Tibco Software stämde och nu snart väntar namnändring.

AppleInsider har följt stämningen mot Apple och enligt källor skall företagen kommit överens om att Apple ska byta namn på tjänsten inom ett år. Den 28:e Januari registrerade Apple varumärket Bonjour och det ser ut som att Mac OS X 10.4 Tiger kommer innehålla tjänster med just detta namn.

Läs mer på AppleInsider
Läs mer om Rendezvous

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=883

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 15:49

"Bonjour"...

Man får hoppas att Apple pratat ihop sig med företaget Unilever Bestfoods!?

-T

  • Medlem
  • 2005-02-21 16:04

Bonjour med eller utan vitlök?

Mmm, vitlök.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-21 19:50

..undrar, i skräck, hur Jobs nu kommer uttala detta…

:eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 13:21
Ursprungligen av miska:

..undrar, i skräck, hur Jobs nu kommer uttala detta…

:eek:

*skratt*

Sätter mig bums och inväntar nästa "key-note" för det här kommer bli intressant...

Det är i alla fall lättare att stava till, alltid något.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-21 20:12

Äntligen en dator med mera creme.

Rätt!

Jag tycker Apple är lite för giriga ibland. "Utan att kolla upp" om namnet ifråga är ledig. Dålig stil från Apple, min digitala idol. Samma sak med Widgets. Var kom namnet ifrån...inte från Apple i allafall. Skärpning Apple!...Nästa månad skall jag köpa en MacMini. Länge leve Apple

  • Medlem
  • 2005-02-22 14:21
Ursprungligen av Ekengren:

Jag tycker Apple är lite för giriga ibland. "Utan att kolla upp" om namnet ifråga är ledig. Dålig stil från Apple, min digitala idol. Samma sak med Widgets. Var kom namnet ifrån...inte från Apple i allafall. Skärpning Apple!...Nästa månad skall jag köpa en MacMini. Länge leve Apple

Ordet widgets använde Apple redan under OS 9, därifrån har Konfabulator tagit det, om det var det du syftade på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 14:29
Ursprungligen av eQ:

Ordet widgets använde Apple redan under OS 9, därifrån har Konfabulator tagit det, om det var det du syftade på.

Gjorde dom, i vilket sammanhang/för vad?

Med nytt namn blir det ju också en ny betydelse. Emedan Rendezvous betyder möte/möten så betyder Bonjour hej eller goddag så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 17:55
Ursprungligen av eQ:

Ordet widgets använde Apple redan under OS 9, därifrån har Konfabulator tagit det, om det var det du syftade på.

En snabb sökning på Google visar att ordet Widget bl.a. är:

"A widget is a graphical component, or control, that the user interacts with, such as a window or a text box...

Läs mer här...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-21 23:55

"Bonjour" kallades ju en typ av rockar förr i världen, och "Mac" är ju namnet på en typ av engelsk regnrock, "Apple" ett musikförlag med rockmusik. Att byta namn här och där är ju desutom en sorts rockad.....Och säger nån nu att "Javisst rockar Mac" så spyr jag....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 00:07

Varför Bonjour? Varför inte Au revoir, Grüss Gott, Buongiorno, Buona sera, God dag eller Auf wiedersehen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-22 00:16
Ursprungligen av Mondo:

Varför Bonjour? Varför inte Au revoir, Grüss Gott, Buongiorno, Buona sera, God dag eller Auf wiedersehen?

..eller "Falukorv", "Termos" eller "Träskruv"? Varför inte "Mittbena med mjäll"? Eller "syo-konsulent"?
Världen står undrande......

EDIT: Glömde denna:

Senast redigerat 2005-02-22 06:35
  • Medlem
  • 2005-02-22 08:40
Ursprungligen av Mondo:

Varför Bonjour? Varför inte Au revoir, Grüss Gott, Buongiorno, Buona sera, God dag eller Auf wiedersehen?

Auf wiedersehen är redan förbokat av Microsoft.

Men men.. "Bonjour" ??

Brukar man inte kalla tekniken för zero-conf eller nåt liknande utan för Apple-världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 09:07
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Men men.. "Bonjour" ??

Brukar man inte kalla tekniken för zero-conf eller nåt liknande utan för Apple-världen.

Apple bukar vilja ha ett "smidigare" namn på öppna standarder. Jfr. "Airport"

Vänligen, Ylan

" 'allo 'allo"

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Men men.. "Bonjour" ??

Brukar man inte kalla tekniken för zero-conf eller nåt liknande utan för Apple-världen.

Kärt barn har många namn

IETF-standarden heter Zeroconf, men många föredrar namnet DNS-SD (DNS Service Discovery) i stället, eftersom det namnet faktiskt säger något om vad det rör sig om och hur det fungerar. Ytterligare en vanlig benämning är MDNS (Multicast DNS), men det är en delmängd av själva Zeroconf och rör bara hur datat skickas - inte vad det är som skickas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-22 09:06

Apple vill givetvis ha ett lite catchigare namn... Det första datorerna gör när de kopplas ihop är att säga "god dag" därav Bonjour

Jo Apple gillar inte krångliga namn, men det är ju bra om andra hänger på som med FireWire. Där använder de flesta ordet FireWire istället för IEEE-1394.

Vilka kommer hänga på "Bonjour", inga tippar jag. Apple har tydligen försökt få tekniken bakom Rendezvous att bli standard. Borde inte namnet också vara standard då.

Och jag tror att så många redan har börjat använda "zero-conf" så det blir svårt att etablera något nytt.

Kalla det vad som men håll det borda från franskan.

Jag tycker namnbytet är bra. Bonjour är *mycket* lättare att stava till

Namnet 'Rendezvous' var helt klart snyggare, jag hade t.o.m. precis lärt mig stava det! (tror jag)

1
Bevaka tråden