Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link Bluetooth adapter DBT-120 ständigt ikopplad i iBook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 02:28

Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå. Har sökt på forumet men har inte funnit svar på denna fråga, kanske för att svaret egentligen är själklart. Men jag kör på..

Jag har alltså en Bluetooth adapter D-Link DBT-120 och en iBook 12 tum G4, den senaste. Jag var dum nog att inte beställa med inbyggd Bluetooth, kände inte till att det inte gick att eftermontera Bluetooth.

Ok frågan:

Kan man ha Bluetooth adapaptern ständigt ikopplad i iBooken? Finns det någon möjlighet att koppla av den fast den sitter i (mjukvarumässigt)? Har inte själv sett nån sån möjlighet..
Jag är orolig över slitage på USB-portarna mina ifall jag ständigt ska plugga in den och dra ut den.

och ytterligare en fråga..

När iBook går i vila - drar Bluetooth adaptern ström av datorn då? Det är väl inte farligt att ständigt ha den ikopplad.. inklusive när iBook är i vila? (blev fler frågor..)

Ok. Tacksam för svar!

Ska inte vara nån fara om du lämnar kvar BT-pinnen i USB-porten. Se bara till att du inte stöter i den överallt vid transport etc. Strömmen till USB-portarna stängs av när datorn går i vila.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 02:41
Ursprungligen av janiuutela:

Ska inte vara nån fara om du lämnar kvar BT-pinnen i USB-porten. Se bara till att du inte stöter i den överallt vid transport etc. Strömmen till USB-portarna stängs av när datorn går i vila.

När min dator vilar så kan jag se på Bluetooth adaptern att pwr och lnk indikatorerna lyser.. märkligt.. för då borde ju adaptern få ström fast datorn är i vila.. Vad kan detta bero på?

Oj, var helt säker på att dom stängs av, det gör nämligen min trådlösa mus som sitter med en radiomottagare/sändare i USB-porten. Nåja, alla kan vi ha fel ibland. Du får väl plugga i den försiktigt om du är orolig över slitaget, eller helt sonika stänga av hela datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 03:05

ok tack för hjälpen i alla fall

Kanske ett alternativ är att skaffa ett USB tangentbord och plugga in adaptern där? Då kan jag ha tangentbordet ständigt ikopplad när jag är hemma och då sparar jag på iBookens USB-portar.. kan vara en lösning kanske..

Eller en kortare usbförlängning/minihub (finns billiga som är med typ 20 cm sladd). Det borde funka bra det med.

Ursprungligen av Ramirez:

När min dator vilar så kan jag se på Bluetooth adaptern att pwr och lnk indikatorerna lyser.. märkligt.. för då borde ju adaptern få ström fast datorn är i vila.. Vad kan detta bero på?

Borde ju betyda
att där, men inte tar ström och kommuinicrear. jag har ingyggd, men det värkar gå ner även o m datorn vilar. At den tar sm m när den vilar och stt det inte andrara innds bluetotth grejer när då fr stdrn

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 14:35
Ursprungligen av Ramirez:

När min dator vilar så kan jag se på Bluetooth adaptern att pwr och lnk indikatorerna lyser.. märkligt.. för då borde ju adaptern få ström fast datorn är i vila.. Vad kan detta bero på?

Jag har en Powerbook G4 667 och en dlink bt-120. I början stängdes bt:n alltid av när datorn gick i vila. Efter att jag kört apples firmware-uppgradering till bt:n så är den på även när datorn är i vila. Min gissning är att eftersom uppgraderingen bland annat skulle förbättra kommunikation med tangentord och mus så är det här ett sätt att kunna få datorn att vakna ur viloläge när man rör på sin bluetooth mus/tangentbord. Det är en gissning, eftersom jag inte själv har bluetooth tangentbord eller mus...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 10:33

Vissa modeller (nyare) har ström på USB-utgången även om datorn är i vila.
Ganska praktiskt att man kan ladda sin Shuffle utan att ha datorn igång.
Äldre modeller har inte detta...

1
Bevaka tråden