Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljare utkonkurrerade i Kalifornien

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacOnline och MACadam är två Appleåterförsäljare i Kalifornien som nu lägger ner verksamheten efter att ha blivit utkonkurrerade av Apple själva

För den som besöker MacOnline-butiken idag finns en skylt på dörren som säger: "MacOnline cannot compete with Apple's corporate store in the Arden Fair Mall. Apple Computer has made it impossible for us to compete as Apple fills their retail stores first with new products fulfilling demand, then supplying resellers with only a few units, weeks and sometimes months later. This has destroyed our customer confidence as our customer cannot understand why the Apple store has them in stock and we can't get them for weeks and months on end. We simply cannot and will not continue to conduct business in this manner."

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=882

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 11:48

Oväntat. (inte)...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 11:55

Verkar som om Apple har en strategi liknande DELL. Skippa återförsäljarna helt för att korta värdekedjan och därmed erbjuda ett lägre pris.

Frågan är om detta är bra eller dåligt. Visst lägre pris kan väl vara trevligt men du tappar kontakten med de som kan hjälpa dig personligen.
För visst är det skönt när din dator krånglar att du kan gå till där du köpte den och få hjälp, istället för att ringa till någon support.
Apple har inte den Service Organisation som Dell har och jag tror att de riskerar mer än vad de vinner genom att göra så här.
För inte tror jag de tycker att alla ÅF tar ockerpriser.
Vore mycket intressant att höra hur Apple tänker om det här.
Dags för en frågestund med Oskar?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 12:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Apple har inte den Service Organisation som Dell har och jag tror att de riskerar mer än vad de vinner genom att göra så här.

Men, Mattias! Du vet ju att den organisation finns...hos ÅF! :eek:

Ursprungligen av Mattias Hedman:

För inte tror jag de tycker att alla ÅF tar ockerpriser.

De har ju likadana priser som Apple Store. :eek: :eek:

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Dags för en frågestund med Oskar?

Uppenbart får vi raka besked.

Ursprungligen av Schuckert:

Men, Mattias! Du vet ju att den organisation finns...hos ÅF! :eek:
De har ju likadana priser som Apple Store. :eek: :eek:
Uppenbart får vi raka besked.

Nja inte om vi jämför med hur Dells support fungerar, du har inen guld support hos Apple att en Sservice Provider kommer inom 24 timmar och fixar din maskin.
Vanliga supporten kommer de till dig när delen kommit och fixar. Inte för kunden att släpa maskinen till ÅF. Så Apple har ett antal steg att ta innan de har en bra support.
Visst en SP skulle kunna åka ut men det får de ingen ersättning för, så det kommer nog inte att hända...

Jag vet inte vad Apple säger till ÅF och Service Providers numera eftersom jag inte längre jobbar hos en sådan. Men jag misstänker att det inte är någon skillnad...

Tror du inte vi får det?
Antar att detta med lägsta pris kommer från USA och Sverige inte hade något att säga till om.

  • Medlem
  • 2005-02-21 12:44
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nja inte om vi jämför med hur Dells support fungerar, du har inen guld support hos Apple att en Sservice Provider kommer inom 24 timmar och fixar din maskin.

Jag trodde också att Dells support skulle funka på det viset, men det gör den uppenbarligen inte alltid. "Next business day on site" betydde tydligen "tre veckor med bud" på ren svenska. Jag skämtar inte. Någon riktig tekniker har jag varken sett eller talat med i telefon.

Apples och Dells support är mer lika i verkligheten än deras specifikation gör gällande. Att kunna uppsöka en återförsäljare i verkliga livet ser jag som ett stort plus, och om Apple blir en postorderfirma blir jag uppriktigt ledsen. Nu kommer de väl ersätta det med AppleStores om det bli aktuellt, men det känns ändå lite småfascistiskt. Jag ser firmor som t ex Inlife som "ovärderliga" (medveten overstatement).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 13:12
Ursprungligen av stfm:

Jag trodde också att Dells support skulle funka på det viset, men det gör den uppenbarligen inte alltid. "Next business day on site" betydde tydligen "tre veckor med bud" på ren svenska. Jag skämtar inte. Någon riktig tekniker har jag varken sett eller talat med i telefon.

Det verkar som du har haft otur, givetvis falerar alla kedjor på ett eller annat sätt då och då. För egen del är min erfarenhet att DELL fungerar just så - när min hårddisk var på vippen att braka ihop stod en budkille med en ny åt mig 0900 dagen efter att jag ringt supporten.

mvh
FrrH

Jag har mailat Oscar, ska försöka ta en träff om någon vecka.

Min kollega är nämligen killen som sköter Dell supporten i Västernorrland och han flänger som fan hela dagarna.
Någon ringer Dell supporten, de kommer fram till att det är en hårdvara som krånglar, Dell Supporten skickar del och rapport till min kollega som utför jobbet på plats, anmäla idag, rapport och del kommer imorrn tisdag.
Gissa om han har en snygg hög på måndagar... för att få service på helgerna måste du ha guld supporten, den innebär också att service stället har de vanligaste delara "hemma hos sig" för den maskin som har guldsupport.

Skulle Apples suport fungera som Dells skulle det verkligen vara hur bra som helst och jag tror att fler skulle titta åt Apples håll.

Apple borde utnytte alle kanaler som er mulig for å få flere mac brukere. Dette stinker og jeg liker nå apple like lite som jeg liker MS. Steve Jobs er også like ille eller verre enn Bill Gates i alle sammenhenger. Jeg liker min 12" Powebook og OSX men jeg liker IKKE Apple som firma.

Pappa jobbar åt Dell (han är inte anställd av Dell dock) hela dagarna med på-platsen-support, dock för serverärenden. Där är det inte tal om några tre veckor, dom har fyra timmar på sig oavsett när på dygnet det gäller.

Har hört många historier om sjukt dyra transporter med budbil Stockholm -> Göteborg pga trasiga hårddiskar osv.

Antagligen finns det olika nivåer, på en PC för 7000kr använder dom troligen inte samma organisation.

min erfaring er at IBM har best support.. dell KAN være bra his man er "riktig" kunde.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 18:12

För de som jobbar professionellt med Mac så torde ProCare vara bra, och den sälj endast via retail Apple Store (allt gäller USamerika). Den ger "one day turnaround" -prioritet med mera…
Så visst jobbar Apple via återförsäljare oxå, men inte mot konsument… Vilket väl ine är så konstigt eftersom privatpersoner gnäller om femtiolappar i inköpspris men inte gråter blod om gejorn är obrukbara nåon vecka.

I sverige är man väl inte där ännu, men AppleCare för servrar (och liknande) är ju mer omfattande vad gäller åtagande än för privatpersoner…
Skulel tro att Oscar kommer nämna något om ProCare i svedala om ni pratar med honom…

Det är ju helt otroligt!

Som det är idag är det svårt nog att kunna "klämma" på en mac innan ett ev köp, och att köpa en mac på kredit från en lokal handlare är ju näst intill omöjligt.

(Personligen har jag 11 mil till närmsta macbutik, o det finns säkert dom som har 111mil också)

Varför ska Apple "begå självmord", när dom o ena sidan försöker utöka användarantalet, samtidigt som dom försätter sina "medhjälpare" som säljer deras produkter i kk.

Tvivlar på att en "switcher" betalar i snitt 16000:- för något dom aldrig sett, jag skulle iaf inte göra det.

I mitt fall blev det iof Applestore, men det tack vara att macoteket inte sålde på 24 mån avbet, men annars har jag nog hellre valt det trotts en tusing eller två mer i pris, käns ju tryggare att ha supporten i landet, än att behöva ringa till "kentuckey" när bildskärmen börjar fladdra.

Hjälp ÅF istället för att stjälpa, tycker jag dårå!

Min nye 12" PB er første OG siste kjøp på applestore. Neste mac/apple produkt jeg kjøper blir fra en av de "vanlige" butikkene i norge. Sendte 2 mail til apple før mitt kjøp for to uker siden og de har ikke svart enda.

Jeg er fornøyd med mitt mac produkt, men ikke applestore og apple politikk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-21 21:34

Nu har det pratats riktigt mycket om support, så jag tänker lägga in ett bidrag om köp. Och där börjar kanske Apples problem också göra sig gällande: inWarehouse har en kampanj på Cinema-bildskärmar, närmare bestämt 20". Jag är nu uppe i 3v försening från inWarehouse. Självklart ska vi inte klämma åt IW (och Therese), utan det är är Apple som inte levererar tillräckligt mycket och tillräckligt i tid.
Jag gjorde en provbeställning hos Apple Store och höll på att få den bara några dagar efter beställningen. Den avbokade jag dock, men såhär i efterhand skulle man kanske ha avbokat IW istället...

Ursprungligen av frazze:

Jag gjorde en provbeställning hos Apple Store och höll på att få den bara några dagar efter beställningen. Den avbokade jag dock, men såhär i efterhand skulle man kanske ha avbokat IW istället...

Ja kan det bli tydligare att dom konkurrerar ut sina allierade?!

Men om vi nu alla är överens om att de fria ÅF är bättre och att vi vill stödja dem, då är det ju faktiskt upp till oss att också köpa våra saker där. Även om det innebär att vi betalar någon hundralapp extra och att leveransen tar ett par veckor mer.

Det är i slutändan ändå konsumenterna som avgör saken. Men då måste vi också stå på oss och inte bara tänka på vad som är billigast och snabbast...

1
Bevaka tråden