Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I bokhyllan: Revolution in the Valley

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Andy Hertzfeldt var med när Macintosh skapades tidigt på 80-talet och har skrivit boken Revolution in the Valley.

Boken har ett schysst cafébordsformat och attraherar säkert en massa macnerdar bara genom sitt namn - i mitt fall blev det en solklar julklapp för den som redan har det mesta. Hertzfeldt har samlat en mängd korta historier tillsammans med roliga citat och bilder ifrån dom glada dagarna i Silicon Valley när Macintosh föddes.

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=880

Finns det fler som köpt boken, håller ni med mig?

Ursprungligen av Björnström:

Finns det fler som köpt boken, håller ni med mig?

Har köpt den och bläddrat lite i den, men inte hunnit läsa ännu. Verkar väldigt lovande. Har The Second Coming of Steve Jobs och Apple Confidential 2.0 också. Mycket Apple-läsning framöver

Ursprungligen av Björnström:

Finns det fler som köpt boken, håller ni med mig?

Jag har läst ut boken och jag håller med. Det är inte en bok för alla mac-fans, pga teknik- och programmeringsjargongen. Jag gillar formatet, layouten och att den innehåller ganska många bilder (som man inte sett förr).

En detalj som jag störde mig på en aning är att vissa saker upprepas - både en och två gånger i boken. Antagligen för att de olika kapitlena är skrivna av olika författare. Det vore bättre om förlagets redaktör hade sållat lite bland upprepningarna. Men så har jag jobbat på bokförlag och kan således vara lite yrkesskadad…

Summa: två tummar upp!

/Jernberg

  • Medlem
  • 2005-02-22 20:07
Ursprungligen av Jernberg:

Summa: två tummar upp!

/Jernberg

Är det två tummar av två möjliga, eller två i en samling av flera personers tummar? Två händer kanske är full pott. I så fall är två tummar inte så bra, även om tummen har en viss tyngd.

Jag har bara två tummar till förfogande iaf, och båda pekar uppåt! Full pott alltså.

Ursprungligen av stfm:

Är det två tummar av två möjliga, eller två i en samling av flera personers tummar? Två händer kanske är full pott. I så fall är två tummar inte så bra, även om tummen har en viss tyngd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-21 14:05

Verkar som en trevlig bok! Kanske nåt att skriva upp på önskelistan

Jag har köpt och läst boken. Den är både snygg, bra och väldigt intressant.

De enda invändningarna man kan ha är att texterna ursprungligen kommer från en webbplats (folklore.org), och att man försökt behålla det upplägget med "länkar" och upprepningar, istället för att bejaka det överlägsna bokmediet fullt ut.

Det är inte så många olika författare - Andy har skrivit i princip allt, men det finns några korta gästinlägg också.

Jag skulle inte bli förvånad om man säljer 10.000 exemplar av en Macbok bara pga alla trogna Mac-nerds. Har jag fel?

Kom inte teamet på en smart _algoritm_ för rundade hörn på datorfönstren?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 23:03
Ursprungligen av Sjöquist:

Kom inte teamet på en smart _algoritm_ för rundade hörn på datorfönstren?

Jo då, de använde det matematematiska faktum att kvadraten av ett tal n är summan av de n antal första udda talen. Addition är mycket snabbare i processorn än multiplikation, och då gick det plötsligt snabbt att använda rundade kanter.

Men det finns mycket mer i boken än bara det.

Jag rekommenderar den boken hjärtligt till alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 23:08
Ursprungligen av DrRotmos:

Jo då, de använde det matematematiska faktum att kvadraten av ett tal n är summan av de n antal första udda talen.

Intressant läsning, men jag tror att Sjöquist främst ville påpeka ett fel i artikeln - där står det nämligen logaritm istället för algoritm.

Det är för övrigt en underbar bok. Köp den.

Jag fick den i julklapp och har nyss börjat läsa den, (har hafy en massa annat att läsa...) och jag tycker att den är mycket bra, jag är ju dessutom ett Apple/Mac freak så boken passar ju mig ganska bra.
För att halvskryta lite kan jag ju nämna att jag nästan fick MVG på mitt SO arbete om Apples historia

1
Bevaka tråden