Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är detta för skärmkontakt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har fått en gammal Hitachiskärm på 21 tum (CM2199). Vad är det för typ av bildskärmskabel som passar till den? Nån som vet? Är det något att satsa på som tillfällig skärm till en Mac Mini (till jag får råd med en tft)
Segla mera

Ursprungligen av segla mera:

Hej!
Har fått en gammal Hitachiskärm på 21 tum (CM2199). Vad är det för typ av bildskärmskabel som passar till den? Nån som vet? Är det något att satsa på som tillfällig skärm till en Mac Mini (till jag får råd med en tft)
Segla mera

Jag har sett denna kontakten på äldre Sun maskiner. Jag vet att det finns kabel som passar till mac, men de lär vara svåra att få tag på. Annars vet jag inte så mycket...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-17 22:48

Japp, Sun. Inte bara äldre utan även halvnyare iaf

Jag har en gammal MacPro skärm med motsvarande kontakt. Det är en kontakt med separat matning av RGB-signalerna på de tre tjocka stiften, resten går på de små stiften. Det grafikkort jag har till den skärmen är ett NuBus (satt i en IIfx en gång i tiden), men jag vill minnas att det finns en sladd på Claes Ohlson (VGA --> RGB x 5st BNC) som man kan löda om, OM man hittar en hane som passar till skärmkontakten. Elfa kanske?

Vad heter den sköärmkontakten?

Tack för svaren. Vet någon av er vad kontakten heter?
Segla mera

Bra länk till adaptrar Sun-VGA

Hej.
Hittade denna sida med adaptrar http://www.pictrol.se/video.php
Då kommer nästa fråga? Behövs det några speciella drivrutiner för att få det att funka?
Segla mera

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-18 08:30

Det är en sån här kabel du behöver:
http://store.yahoo.com/mxsun/5302357.html

Pictrol hade Sun-adaptern lite längre ner på sidan. Samma pris som från USA. Snabbare lev gör att jag hade satsat på Pictrol.

Kan en sun-skärm förstöra datorn?

Är det bara att köpa grejerna och plugga in den? Är det något som kan förstöra en Mac Mini?
Segla mera

Adaptern mellan skärmen med Sun-kontakten och VGA-sladden är helt passiv och "bara hänger där". Den hittar inte på något och kan inte skada vare sig skärm eller dator.

Bli inte besviken bara när Du kopplar in en relativt gammal skärm. Den kan upplevas som oskarp i jämförelse med nyare skärmar. Det finns företag som kan degaussa (om det nu inte går att göra det själv via knappar eller OSD), men det kostar en slant och är kanske inte värt pengarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:47

Det är en D-SUB 13W3 kontakt. Den sitter på SUN och Silicon Graphics bla. Ofta är sådana skärmar "sync-on-green", men många nyare slärmar klarar separat sync, dvs. så som en vanlig VGA kontakt kan leverera. En adapter är lätt att tillverka själv om skärmen stöder separat sync. Om den kräver sync-on-green, då blir det problem.

Trea i mål; 10 tim 25 min efter segraren

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 01:27
Ursprungligen av leonardo:

Trea i mål; 10 tim 25 min efter segraren

??? Vad syftar du på?

Ingenstans i tråden nämns 13W3 förutom på den externa länken som knappast lär existera om 2 år när en 99mac användare hittar denna tråd i jakt på svar på samma fråga. Dessutom ville jag lyfta upp ett potentiellt problem OM skärmen bara stöder "sync-on-green" . Då kommer den nyinköpta adaptern inte att fungera eftersom skärmen inte kommer att få någon sync-signal.

Detta forum är en kunskapsdatabas och det är en fördel om svaret på frågan finns i tråden och inte på externa länkar.

Jag delar inte Din uppfattning att all information bör ligga i texten. Ett sådant krav skulle t.ex. omöjliggöra visning av material som av legala skäl måste visas i separat fönster och inte får klippas in i tråden. En snabb genomläsning av villkoren för 99mac ger heller inget stöd för Din ståndpunkt. Jag tycker fortfarande att information redan fanns på plats när Ditt inlägg postades. Om Du upprörs öven min skämtsamma ton, ber jag reservationslöst om ursäkt. IHRMC.

Tack för hjälpen med skärmkontakten

Tack för snabb och bra hjälp. Skärmen är sedan -94 så det blir nog återvinningen för den. Verkar för osäkert att satsa tid och pengar på den.
Segla mera

1
Bevaka tråden