Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har via iChat pratat med Björnström idag om att jag ville donera de 500 kr jag satsade på "Föreningen" som skulle ta över Offtopic. Jag har fått tillbaka donationen och ville donera degen till Big Bertha istället. Sen hör det till saken att jag varit "stygg" på Offtopic och hamnat i skamvrån, men jag har kunnat läsa där, fast inte göra några inlägg. Det kan väl vara OK så länge.
Efter snacket med Björnström via iChat är jag helt blockerad på Offtopic, troligen IP-blockerad, kan inte en läsa inlägg eller göra något alls.
Jag trodde att Björnström ville ha mitt futtiga bidrag på 500 SEK. Det lät så i alla fall, för det är ju ändå en bit på vägen.
Ska bli spännande att se hur länge det dröjer innan jag blir bannad här också.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 19:34

Men Nurre då…

Ursprungligen av Pär:

Men Nurre då…

Ja, vi får väl se.
Är man stygg så får man lida pin, serru.

Ursprungligen av Nurell:

Jag har via iChat pratat med Björnström idag om att jag ville donera de 500 kr jag satsade på "Föreningen" som skulle ta över Offtopic. Jag har fått tillbaka donationen och ville donera degen till Big Bertha istället. Sen hör det till saken att jag varit "stygg" på Offtopic och hamnat i skamvrån, men jag har kunnat läsa där, fast inte göra några inlägg. Det kan väl vara OK så länge.
Efter snacket med Björnström via iChat är jag helt blockerad på Offtopic, troligen IP-blockerad, kan inte en läsa inlägg eller göra något alls.
Jag trodde att Björnström ville ha mitt futtiga bidrag på 500 SEK. Det lät så i alla fall, för det är ju ändå en bit på vägen.
Ska bli spännande att se hur länge det dröjer innan jag blir bannad här också.

Du har helt missuppfattat situationen, jag tyckte vi hade ett bra samtal på iChat.

- Offtopic behöver fler registrerade medlemmar och vi har gjort så att gäster måste registrera sig för att läsa diskussionerna, precis som på iPod.se, 402m.com, 99mac (tidvis) och ham.se. Det har inget med dig att göra.

- Att du blivit bannad på Offtopic har inte jag orsakat men jag försöker förstå vad som har hänt och har ställt frågor i moderatorforumet för att få veta mer.

- Vi har inte IP-blockerat dig, varför tror du det?

- Jag har inte tänkt banna dig här såvida du inte göra dumheter såklart, men det hoppas jag att få slippa.

- Vi vill gärna ha ditt bidrag

Hoppa upp på iChat så kan vi snacka om det, vi har inget otalt.

Du svarade ju inte ens på mina sista tre-fyra frågor som jag ställde via iChat. Jag väntade jävligt länge, men inget hände trots att du var inloggad.
När jag en stund senare skulle kolla lite på Offtopic så kunde jag inte ens läsa, än mindre logga in mig, vilket jag har kunnat göra förut. Läsa men inte skriva.
Det är tydligen helt andra bullar nu.

Senast redigerat 2005-02-20 23:15

Oj, jag har inte ens sett att jag missat något ifrån dig. Jag har varit ute ett tag på dagen (lämnar datorn inloggad och påslagen) och kör både Proteus och iChat brevid varandra. Inget illa menat

Ursprungligen av Nurell:

/...Ska bli spännande att se hur länge det dröjer innan jag blir bannad här också.

Jag har redan stuckit ut hakan lite sedan tidigare för en annan medlem i detta forum.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=52433
Taket är möjligen lite lågt här på 99mac ibland. Kanske är det så att de som 'hammnar lite utanför' ramen inte alltid är 'non gratas'....

99mac söker ju moderatorer. Har jag hört. Men jag föreslår härmed att 99mac skapar plats för:

- avvikande meningen
och ett för
- överklaganden

Jag har bara veckosluten att ta i anspråk, men duger det kan jag åta mig att ta emot argument och behandla dem per individ. Det behöver inte vara 2 forum: det kan duga med en mailadress till några utvalda, som behandlar ärenden och sedan remitterar ett svar.

Moderatorerna tar första smällen. Sen finns ett överklagande forum. Slutresultatet hammnar sedan, öppet, i ett 'läs endast' forum. Och moderatorerna får själva välja att följa tankarna eller inte.

Detta skulle skapa ett HELT NYTT scenario, och få 99mac i tätpositionen för ett mer demokratiskt forum. I demokratin ligger nämligen möjligheten att få din sak prövad. Att få höra argumentationen för VARFÖR. Och även andra sak fakta runt detta.

Jag ställer härmed min begränsade förmåga till detta nya projekt. Samtidigt vill jag inte vara ensam! Minst 2-3 st till krävs. Och överklaganden bör ta sin tid: alla inblandade måste hinna med. Detaljerna bör utarbetas till en miniminivå innan detta tas i bruk.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-20 22:05

RoberSt,

Vi befinner oss på ett privatfinansierat forum och inte i en sal på Tingsrätten. Kraven på verksamheten bör väl rimligen anpassas till de långsiktiga förutsättningarna för att driva 99Mac?!

Ursprungligen av Le:

RoberSt,

Vi befinner oss på ett privatfinansierat forum och inte i en sal på Tingsrätten. Kraven på verksamheten bör väl rimligen anpassas till de långsiktiga förutsättningarna för att driva 99Mac?!

Så du menar: gillar man inte läget så är det bara att sticka? Fidel Castro tycker precis likadant; de långsiktiga förutsättningarna är viktigare än någons avvikande mening? Nej. Jag håller inte med den åsikten. Dessutom är detta inte längre ett helt privatfinansierat forum. Som Pro betalar jag en, om liten, del av att vara medlem.
99Mac är ett extremt välskött forum och har en tillväxt potential som inte bör ignoreras. Omfammnar man den tanken får man också ta konsekvenserna av detta. Då kommer demokrati in i bilden. Tänker du efter en eller annan minut så tror jag, nej, är jag säker på att du håller med mig!
99mac kan växa, om man ser öppet på saken. De förslag jag har är bara början....

BANNADE?:
Nej, jag menar inte bara dem! Så smalt är inte mitt focus! Det jag riktar in mig på är de som känner sig utsatta på gränsen och de som har något att uttrycka i marginalen. Man måste inte ha blivit bannad för att vända sig till den funktion jag efterlyser.

/detta måste flyttas till en annan tråd!/RobertSt

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-20 22:27
Ursprungligen av RobertSt:

Så du menar: gillar man inte läget så är det bara att sticka? Fidel Castro tycker precis likadant; de långsiktiga förutsättningarna är viktigare än någons avvikande mening? Nej. Jag håller inte med den åsikten. Dessutom är detta inte längre ett helt privatfinansierat forum. Som Pro betalar jag en, om liten, del av att vara medlem.
99Mac är ett extremt välskött forum och har en tillväxt potential som inte bör ignoreras. Omfammnar man den tanken får man också ta konsekvenserna av detta. Då kommer demokrati in i bilden. Tänker du efter en eller annan minut så tror jag, nej, är jag säker på att du håller med mig!
99mac kan växa, om man ser öppet på saken. De förslag jag har är bara början....

Du är idealist - jag är pragmatisk. Det är nog vad som skiljer oss åt och, precis som du skriver, egentligen inget i sak.
Nu när vi är så många som blivit så 99Mac-beroende vill jag inte att orken ska ta slut vare sig hos ägarna eller andra medarbetare. Och någonstans finns en brytpunkt för hur många 'ansvariga' en verksamhet kan inrymma innan det stadium uppkommer då ingen har koll på något utanför sin egen lilla vrå av världen. Och det hela rasar.

Hur många personer blir egentligen bannade? Vi snackar ju om promille av våra 12.000 medlemmar. (jag flyttar detta till en separat diskussion, här diskuterar vi ju BigBertha insamlingen)

Jag hör vad du säger RobertSt - och 99mac var helt "fritt" under första levnadsåret med efterföljande totalt kaos och sammanbrott när hundratals medlemmar var fly förbannade på varandra.

Vi hamnade i ett läge där 99mac i princip bara innehåll människor som skrek på varandra, då valde vi mellan att stänga eller rensa. Vi valde det sistnämnda alternativet och resultatet är 99mac idag. Dom personer jag hade mest problem med då är idag aktiva medlemmar på 99mac och vi har i efterhand diskuterat det som hänt och enats om att vårt beslut var rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-20 22:43

Enkelt å kommer att utföra mig tydligare här på senar för jag sitter på modem från spanien just nu!

Men tycket att det är helt suveränt det som björnström å övriga med det dom har gjort för mac sverige å alla deras domäner!

Hade aldrig orkar med deras jobb å har pratat lite med dom per PM. Den kollen dom har är överlägsen och TYVÄRR nödvändig så allt inte blir som blaj forumet Flashback. Och den tanken har jag inte nu pga det som hänt utan det har jag alltid tyckt om FB.

Björnström...det jag kan ge ger jag er och det när jag kommer hem med ett nytt NB krap kort

//t

Vårt systerforum Offtopic är perfekt för sådana här diskussioner och jag rekommenderar er alla varmt att dra igång en rejäl debatt angående forumdemokrati där!
http://www.offtopic.se/

1
Bevaka tråden