Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertala min far att köpa en Powerbook

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 21:53

Jag försöker övertala min pappa att köpa en powerbook istället för en tråkig PC men förgäves. Jag säger att den är snabb och snygg, att operativsystem är väldigt bra och enkelt, att den har allt man behöver och att den mesta programvaran man behöver redan finns där. Men han säger att han inte gillar den.

Så kom fram med era bästa argument till varför min pappa ska välja en Powerbook 15" istället för en PClaptop. Dessutom är han orolig över att han itne ska kunna få över alla hans mail och dokument från sin PC vilket jag vet fungerar alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-21 01:03

Du får göra så han får känna och småtesta Powebooken i någon affär:D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-21 02:00

Jag själv älskar Apple och deras produkter. Men jag kan lätt säga att vissa inte ska eller kan köra deras produkter. Om tex. min farsa skulle köra en Apple skulle hans företag konka direkt. Och det skulle inte innebära bra saker för mig. Därför tjatar jag inte på honom. Kanske värt en tanke för dig?

Jag vet ju inte vad han sysslar med, men min farsa har ett företag som säljer lönesystem till staten och de är tyvärr inte intresserade av Mac:ar...

Säg att du drar in hans månadspeng om han inte fattar att han ska ha en PowerBook.

Är din pappa duktig på att fila på Windows? Kanske han gillar att slösa sin tid på att ständigt uppdatera och slåss mot virus. Ifall han inte är det och behöver hjälp, borde han vara en idealisk switchare. Jag tycker att Macens stabilitet och säkerhet är de bästa argumenten för dem som inte är imponerade av designen. Är det inte skönt när allt bara fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 08:37
Ursprungligen av Bob the Builder:

Är din pappa duktig på att fila på Windows? Kanske han gillar att slösa sin tid på att ständigt uppdatera och slåss mot virus. Ifall han inte är det och behöver hjälp, borde han vara en idealisk switchare. Jag tycker att Macens stabilitet och säkerhet är de bästa argumenten för dem som inte är imponerade av designen. Är det inte skönt när allt bara fungerar?

En gammal PC hund är svår att lära sitta - det innebär ju att han bara kan sitta och arbeta och leka vid datorn - kanske är han rädd att han måste vara produktiv hela tiden, och inte länger kan sitta med Norton, Ad-Aware, hi-Jack This, antispyware program etc...

?

Nej, mne allvarligt så kan jag säga att om man bara vill ha en dator att arbeta, surfa och leka vid skulle mitt val alla dagar i veckan hamna på en 17tums powerbook, alternativt en 15 tummare..

Hälsa honom att det kommer från en som arbetat med PC i över 15 år som admin, skulle aldrig använda en PC igen, om jag inte jobbade med CAD eller spelade mycket =), PC är ok i nätverk där man betalar 2.000 / klient, men aldrig annars...

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 13:58

Men problemet är att han har kännt på en men han säger bara att han inte gillar den.
Men argumentet att han slipper hålla på med antivirus och krångla är bra! Själv ser jag ingen anledning till varför han skulle använda köpa en PC-laptop. Han gör inga avancerade grejer, han kollar typ sin mail och surfar och då kan jag fixa Microsoft Office åt honom eftersom han är van med det.

Jag blir riktigt sur ifall han köper en PC! Det är bara dumt och Mac OS X är så enkelt att använda. Jag har knappt använt det själv någonting men jag trivdes nästan på en gång. Föressten, hur tar man bort program, hehe.

Ursprungligen av FelixSwensson:

Föressten, hur tar man bort program, hehe.

Du slänger dom i papperskorgen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 15:02

Jag vet ju inte hur gammal din gubbe är men jag skulle antagligen kunna vara hans farsa. Jag lämnade den mörka sidan för mindre än ett år sedan och jag är jäkligt glad att jag gjorde det innan gaggigheten blivit total. Mac är otroligt beroendeframkallande och befriande. Idag skulle jag aldrig kunna tänka mig en pc eller råda någon att skaffa eller behålla en sån apparat. Varje år med pc är ett förlorat år fyllt av onödiga bekymmer. Kanske svårt att fatta innan man provat på.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 14:06

Då räcker det ju med en ibook...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 14:56
Ursprungligen av DaPhox:

Då räcker det ju med en ibook...

Nänä. iBook är för kärringar . Nej, men Powerbook är ju absolut snyggare!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 15:00
Ursprungligen av FelixSwensson:

Nänä. iBook är för kärringar . Nej, men Powerbook är ju absolut snyggare!

och betydligt dyrare.....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-21 18:16

Jag tror inte det är så mycket lönt att försöka övertyga en windows-användare som inte upplever att "windows suger". Tänk på att om/när du får över personen ifråga till andra sidan -- alltså när han/hon köper Mac -- så kommer du vara den första han/hon tänker på när han/hon får problem med Mac:en, t.ex. om en pixel är trasig eller om nåt program han/hon vill köra inte finns på PC. "Allt fungerade ju bra på PC, jag borde inte ha bytt... (dumma dig)" lixom.

Det är en annan sak om personen i fråga faktiskt tycker att det är jobbigt att använda windows (eller "datorer" om felen beror på windows-problem som inte Mac:en har.) Några som jag har berättat om Mac:s förträfflighet för, och då berättat att t.ex. virus inte finns, att programmen är snälla och inte jävlas med en genom att drälla genvägar överallt och lägga sig i systrayen osv -- har reagerat: "det har jag inte tänkt på". Det är lixom inget stort problem för dem. Då kan det nog vara lönlöst att övertyga dem om att switcha.

Det kan vara lönlöst att få vissa individer att byta, men...

En gång i tiden samåkte vi ett gäng till jobbet. En av killarna var riktigt bra på bilar. Det var inte roligt att ge honom skjuts för så fort han satt sig i bilen sa han saker som "Har du tänkt på ljudet där framme? Det låter som lagret har gått..."

Samtidigt som man inte ville höra om alla (dyra) fel på bilen så var det till slut ändå bra att få tipset. Även om många väljer att köra vidare med gnisslande lager tills det helt skär ihop så ska man inte slute ge råden.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 22:06

Tack för alla bra argumenten! Men jag har en fråga: Vi har ett trådlöst nätverk hemma. Närmare bestämt en Compaq WL210 basstation (helt värdelöst) och det vore skönt att slippa byta. Funkar en Powerbook med detta trådlösa skitnätverk?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-21 22:12
Ursprungligen av FelixSwensson:

Tack för alla bra argumenten! Men jag har en fråga: Vi har ett trådlöst nätverk hemma. Närmare bestämt en Compaq WL210 basstation (helt värdelöst) och det vore skönt att slippa byta. Funkar en Powerbook med detta trådlösa skitnätverk?

Ja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 12:16
Ursprungligen av FelixSwensson:

Tack för alla bra argumenten! Men jag har en fråga: Vi har ett trådlöst nätverk hemma. Närmare bestämt en Compaq WL210 basstation (helt värdelöst) och det vore skönt att slippa byta. Funkar en Powerbook med detta trådlösa skitnätverk?

......ja fast bra

1
Bevaka tråden